ابراز نگرانی سازمان همکاری اسلامی از افزایش اسلام‌هراسی در اروپا
کد خبر: 4086873
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۶

ابراز نگرانی سازمان همکاری اسلامی از افزایش اسلام‌هراسی در اروپا

دبیرکل سازمان همکاری اسلامی در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد با حضور وزیران خارجه کشورهای عضو از افزایش اسلام‌هراسی در اروپا ابراز نگرانی کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان همکاری اسلامی، گروه تماس این سازمان با جامعه مسلمان اروپا با برپایی نشستی در حد وزیران امور خارجه مسائل مرتبط با افزایش اسلام‌هراسی و دشواری‌های ایجاد شده در زندگی مسلمانان در اروپا را مورد بحث و بررسی قرار داد.

حسین ابراهیم طه، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی در این نشست که در حاشیه هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک برگزاری شد، از افزایش اسلام‌هراسی در اروپا ابراز نگرانی کرد.

وی در این سخنان با اشاره به وضعیت کنونی مسلمانان در برخی از کشورهای اروپایی و افزایش احساسات ضداسلامی در این کشورها خواستار تلاش بیشتر برای حمایت از گفت‌وگوی سازنده به منظور ارتقای هماهنگی، تفاهم، بردباری و احترام متقابل شد.

دبیرکل سازمان همکاری اسلامی افزود: جوامع مسلمان در اروپا در حال حاضر در دورانی پر از مشکلات و چالش‌های بزرگ به سر می‌برند، زیرا هر روزه مورد حملات مختلفی از سوی گروه‌های راست افراطی قرار گرفته و به آنها انگ بیگانه زده می‌شود.

علاوه بر این، در این نشست وضعیت عمومی مسلمانان در اروپا از زمان آخرین نشست گروه تماس که در 22 مارس 2022 در اسلام‌آباد برگزار شد، بررسی‌ شده و بار دیگر بر حمایت بی‌دریغ سازمان همکاری اسلامی از جوامع مسلمان با احترام کامل به حاکمیت و یکپارچگی سرزمینی کشورهای میزبان جوامع اسلامی تأکید شد.

سازمان همکاری اسلامی از همه کشورها خواست که به آزادی دین برای همه مسلمانان احترام بگذارند و با محروم کردن آنها از حق استفاده از حقوق مدنی و فرهنگی، حقوق بشر و آزادی‌های اساسی مسلمانان را محدود نکنند.

دبیرکل سازمان همکاری اسلامی در این نشست نگرانی عمیق خود را از روند نگران‌کننده رشد احساسات ضد مسلمانان، اسلام‌هراسی و نفرت‌پراکنی علیه مسلمانان از سوی گروه‌های راست افراطی ابراز و این گفتمان سیاسی طرد کننده و نابردبار در قبال مسلمانان را محکوم کرد.

سازمان همکاری اسلامی در پایان از رهبران جامعه مسلمانان اروپا خواست تا تلاش‌های خود را برای تعامل با همه طرف‌های ذی‌ربط، از جمله جوانان و زنان مسلمان، به منظور ترویج همزیستی مسالمت‌آمیز، بردباری، احترام متقابل و تفاهم ادامه دهد.

انتهای پیام
captcha