آموزش روخوانی قرآن به ۱۳۰ نفر از بی‌سوادان روستای مزده
کد خبر: 4087007
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۱
به همت یک مبلغ قرآنی صورت گرفت:

آموزش روخوانی قرآن به ۱۳۰ نفر از بی‌سوادان روستای مزده

یک مبلغ قرآنی از توابع شهرستان خلیل‌آباد خراسان رضوی با همراهی همسر و دخترش در زمینه‌های مختلف فرهنگی پای کار آمده و با همت و ابتکار به ۱۳۰ نفر بی‌سواد قرآن‌خوانی آموزش داده است.

قرآنبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام محمدرضا نیکوکار، مبلغ روستای مزده از توابع شهرستان خلیل‌آباد خراسان رضوی، از سال 1376 مسیر طلبگی را در پیش گرفت و در چند سال اخیر وارد عرصه تبلیغ شده است.همسر وی که دانش‌آموخته رشته علوم قرآنی است همراهش در امور مختلف به تربیت قرآنی دختران روستا مشغول است. نیکوکار دارای چهار فرزند است که دختر بزرگش تحصیلات حوزوی را کسب کرده و در فعالیت‌های فرهنگی  مشارکت و همکاری دارد.

اتفاقی که در این روستا و به دست این زوج رقم خورده و در کمتر جایی سابقه دارد این است که با تلاش آنها افرادی که حتی سواد خواندن و نوشتن نداشتند اکنون سواد قرآنی پیدا کرده‌اند و می‌توانند قرآن را تلاوت کنند که تعداد این افراد به 130 نفر می‌رسد.

طرحی نو در آموزش قرآن

این زوج برای آموزش قرآن، کمی از روش سنتی فاصله گرفته‌اند و با استفاده از شعر و قصه، مفاهیم قرآنی را به کودکان آموزش می‌دهند و همین سبب شده است تا کودکان بیشتری با آنها همراه شوند و از این برنامه‌ها و کلاس‌ها استقبال کنند که در این راستا اقدام به تأسیس یک مهد قرآنی نیز کرده‌اند.

نیکوکار و همسرش برای جذب کودکان به مسجد هم یک ابتکار جالب به خرج داده‌اند و آن دفترچه بانک نماز است. به این ترتیب که هریک از بچه‌ها دفترچه‌ای با همین نام داردند که حضور در هر وعده نماز مسجد آنها در دفترچه ثبت شده و امتیاز می‌گیرند و با جوایز ارزشمندی تشویق می‌شوند که این کار هم توسط بچه‌ها مدیریت می‌شود.

همیشه تأمین هزینه کارهای فرهنگی در مسجد یک چالش است، چراکه مردم برای اقدامات مختلف در مسجد هزینه می‌کنند، اما کمتر کسی برای کار فرهنگی پول خرج می‌کند. با این حال وی برای این مشکل هم راهکار پیدا کرده است.

نیکوکار در این باره گفت: برای تأمین بودجه فرهنگی از کشاورزها و باغدارها کمک گرفتیم. در این منطقه باغات زیاد است و با گفت‌وگویی که با صاحبان آنها شد برخی از باغداران حاضر شدند در این کار کمک کنند و هریک از آنها محصول یک سال یک یا چند درخت خود را به کارهای فرهنگی مسجد اختصاص دهند و کار به گونه‌ای پیش رفت که طی یک سال میوه‌های 500 درخت برای این کار اهدا شد.

ارائه مشاوره به خانواده‌ها

ارائه مشاوره به خانواده‌ها نیز از سوی حجت‌الاسلام نیکوکار زمینه‌ساز رفع مشکلات خانوادگی در روستا شد به طوری‌که صلح و آشتی در خانواده‌ها برقرار شد. در زمینه اعتیاد هم وی تلاش کرده تا افراد معتاد را شناسایی و به کمپ معرفی کند.

این مبلغ روستا در خصوص همراهی همسر و خانواده‌اش در امر تبلیغ بیان کرد: خوشبختانه همسرم بیشتر از بنده فعال‌ و دغدغه‌مند است. دخترم نیز حوزوی است و به ما در فعالیت‌های فرهنگی کمک می‌کند. طرح قربانی برای سلامتی زمان(عج) نیز از دیگر اقداماتی است که در مسجد انجام می‌شود و هر دوماه یک بار با همت مردم و خیران، قربانی انجام و بین نیازمندان توزیع می‌شود.

وی گفت: تشکیل گروه محسنین نیز از جمله کارهای خوبی است که در روستا انجام شده و با کمک این گروه هزینه دارو و درمان بیماران نیازمند تهیه و به آن‌ها اهدا می‌شود. برگزاری مسابقه نهج‌البلاغه‌خوانی با اهدای جوایز نظیر کمک هزینه سفر به عتبات عالیات و پخت و توزیع 700 پرس غذا در عید غدیر نیز از دیگر اقداماتی است که با کمک مردم و مسئولان روستا انجام شده است.

انتهای پیام
captcha