تعاملات ادبی و فرهنگی از فرصت‌های ارزشمند میان هند و ایران است
کد خبر: 4087493
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۳
رئیس جامعةالمصطفی العالمیه:

تعاملات ادبی و فرهنگی از فرصت‌های ارزشمند میان هند و ایران است

رئیس جامعةالمصطفی العالمیه گفت: شخصیت‌ها، شعرا و نویسندگان برجسته‌ای در شبه قاره حضور داشتند که بخشی از گنجینه ارزشمند فرهنگی مشترک دو کشور به شمار می‌آیند و این ارتباط زبانی و فرهنگی، یکی از فرصت‌های ارزشمند برای هر دو کشور به شمار می‌آید.

بازدید سفیر ایران در دهلی از جامعةالمصطفی

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی، رئیس جامعةالمصطفی العالمیه امروز جمعه یکم مهر در دیدار سفیر کشورمان در دهلی‌نو ضمن خوشامدگویی به آقای ایرج الهی، به سوابق تاریخی روابط فرهنگی میان ایران و هندوستان اشاره کرد و افزود: روابط فرهنگی میان دو کشور از قرن‌ها پیش تاکنون ادامه داشته است و این رابطه فرهنگی به قدری محکم است که حتی در ادبیات فارسی، سبکی به نام سبک هندی وجود دارد.

وی اظهار کرد: هم اکنون ده‌ها هزار نفر از ۱۳۰ ملیت جهان در واحد‌های داخل و خارج از کشور جامعةالمصطفی در ۱۷۰ رشته و گرایش در حوزه «علوم اسلامی»، «علوم انسانی» و «زبان و فرهنگ شناسی» از مقاطع کارشناسی تا دکتری مشغول به تحصیل می‌باشند.

عباسی با اشاره به زیرساخت آموزش‌های مجازی مسنجم و فعال در المصطفی اظهار کرد: در دانشگاه مجازی المصطفی نیز هم اکنون هزاران نفر به صورت غیرحضوری مشغول به تحصیل هستند و ما در مرکز آموزش‌های کوتاه مدت و فرصت‌های مطالعاتی المصطفی، سالانه میزبان صد‌ها فعال فرهنگی، اساتید دانشگاه‌ها و شخصیت‌های علمی و نخبگانی جهان می‌باشیم.

پیوند عاطفی و قلبی با جمهوری اسلامی

وی یکی از خدمات مهم جامعةالمصطفی به فرهنگ ایرانی اسلامی را آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان عنوان کرد و گفت: این موضوع با توجه به سوابق فرهنگی و هویتی، در شبه قاره از اهمیت بیشتری برخوردار است. صد‌ها هزار نفر تا کنون از مسیر تحصیل در جامعةالمصطفی با زبان فارسی آشنا شده‌اند و پیوند عاطفی و قلبی با جمهوری اسلامی ایران دارند و می‌توانند بهترین سفرای فرهنگی برای کشور در سراسر جهان باشند.

رئیس جامعةالمصطفی العالمیه با اشاره به برخی فعالیت‌ها و دستاورد‌های علمی و بین‌المللی جامعةالمصطفی، بیان کرد: جامعةالمصطفی پشتوانه راهبردی و مردمی نظام اسلامی در جهان به شمار می‌آید و دانش‌آموختگان آن، امروز در سراسر جهان حضور موثر داشته و در عرصه‌های مختلف اجتماعی، علمی، فرهنگی و اقتصادی فعالیت می‌کنند.

جامعةالمصطفی نقش بسزایی در انتقال پیام انقلاب دارد

در ادامه این نشست ایرج الهی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در هند ضمن ابراز خرسندی از دیدار با حجت‌الاسلام عباسی، خاطرنشان کرد: جامعةالمصطفی نقش بسیار مهمی در انتقال پیام انقلاب اسلامی در جهان داشته است و خوشبختانه فعالیت‌های علمی و دانشگاهی بسیار خوبی در هندوستان نیز توسط المصطفی به انجام رسیده است.

وی با ابراز امیدواری به توسعه فعالیت‌های علمی و دانشگاهی جامعةالمصطفی در هند، ابراز کرد: زبان فارسی در هندوستان از قدمت تاریخی برخوردار بوده و امروز لازم است توجه بیشتری به ترویج زبان فارسی صورت گیرد و جامعةالمصطفی می‌تواند در این زمینه بیش از گذشته موثر باشد.

الهی تصریح کرد: بخش عمده‌ای از هویت و فرهنگ هندوستان با ایران پیوند خورده و لازم است از این گنجینه‌های ارزشمند صیانت شود. المصطفی یکی از ابزار‌های مهم دیپلماسی عمومی کشور در جهان به شمار می‌آید و سفارت جمهوری اسلامی ایران در هند آمادگی کامل برای تعامل همه جانبه با جامعةالمصطفی دارد.

انتهای پیام
captcha