جهادگران تبیین با الگوبرداری از حضرت زینب(س) روشنگری کنند
کد خبر: 4103459
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۷

جهادگران تبیین با الگوبرداری از حضرت زینب(س) روشنگری کنند

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت قم با اشاره به نقش زنان در روشنگری و تبیین معارف اسلامی و انقلابی گفت: جهادگران تبیین با الگوبرداری از حضرت زینب(س) روشنگری کنند.

جهاد تبیینمعصومه انصاری، کارشناس مرکز تخصصی مهدویت قم، درگفت‌وگو با ایکنا از قزوین، با اشاره به نقش حضرت زینب(س) در جهاد تبیین گفت: حضرت فرصت ندادند که روایت دشمن بر واقعیت غلبه کند یعنی با روشنگری خود اجازه ندادند که قیام امام حسین(ع) آنگونه که دشمن می‌خواهد در اذهان بماند، حضرت در برابر ابن‌زیاد در کوفه، مقابل یزید در شام و در مسیر اسارت به روشنگری پرداختند و در مدینه نیز در هر کجا فرصت پیدا ‌کردند اتفاق عاشورا را توضیح ‌دادند.

وی ادامه داد: حضرت زینب(س) در برابر یزیدیان ایستادند و این باعث شد خون امام حسین (ع) پایمال نشود و اسلام زنده بماند. واقعاً این جمله درست است که «کربلا در کربلا می‌ماند اگر زینب نبود»؛ حضرت زینب(س) با روشنگری و خردمندی از جهاد تبیین استفاده کردند و این فرصت را به دشمن ندادند که از این واقعه به نفع خود استفاده کند و حقیقت را آنگونه که بود جلوه دادند.

این کارشناس مهدویت بیان کرد: جهاد تبیین به معنی واقعی کلمه روشنگری بدون جهتگیری خاص است، برخی شبکه‌های اجتماعی و معاند غربی همه تلاش خود را دارند تا مردم ایران و دیگر کشورها آن چیزی که غربی‌ها دوست دارند را برداشت کنند و اینجاست که اهمیت جهاد تبیین مشخص می‌شود. جهادگران باید غبارهای ناشی از تحریم و کج‌فهمی را پاک و تحلیل‌های نادرست و مغرضانه را بدون جهتگیری خاص روشنگری کنند.

وی افزود: مقام معظم رهبری به مناسبت اربعین در سخنرانی در مهر ماه در ارتباط تصویری با دانشگاه تهران بیان داشتند «بیان مسائل همراه با منطق، متانت و عقلانیت کامل و استفاده از عواطف انسانی، پرهیز از دشنام و دروغ و فریبکاری و مواجه با افکار عمومی از اصول قطعی این جهاد است» یعنی کسی که در این مسیر گام برمی‌دارد باید بداند جهاد تبیین هم مانند امر به معروف و نهی از منکر دارای یکسری شاخصه‎‌هاست که باید انجام شود تا روشنگری به طریق صحیح صورت گیرد تا مردم برداشتی که دشمن می‌خواهد را از آن اتفاق نداشته باشند.

انصاری تصریح کرد: دشمنان در تلاش هستند تا ثمرات انقلاب را مخفی کنند و از برخی اتفاقات تحلیل نادرست به مردم ارائه دهند، همه افراد بصیرت کافی ندارند لذا اهمیت جهاد تبیین مشخص می‌شود؛ مقام معظم رهبری می‌فرمایند که روشنگری از ابعاد خردمندی حضرت زینب(س) بود چون از مهم‌ترین شاخصه استفاده کردند تا اسلام ناب به ما برسد که اگر روشنگری ایشان نبود چه بسا اسلامی باقی نمی‌ماند که به دست ما برسد.

وی خاطرنشان کرد: در مورد شخصیت حضرت زینب(س) کتاب‌های بسیاری تألیف شده است و به جرئت می‌توان گفت که مقام ایشان از بسیاری از علمای دوران خود کمتر نبوده است، ایشان دارای شخصیت و منزلت ویژه‌ای بودند و اعتقاد قلبی به درستی این مسیر داشتند که سبب ماندن حضرت در این مسیر شد. حضرت فرزندان خود را در این مسیر فدا کردند چون به درستی راه و ولایت اعتقاد داشتند.

شاخصه‌های جهاد تبیین

وی اشاره کرد: گاهی علم و معرفت داریم ولی بصیرت نداریم بصیرت از علم بالاتر است و با آن می‌توان حق را از باطل تشخیص داد، گاهی علم و معرفت و بصیرت داریم ولی شجاعت نداریم. چه چیزی باعث می‌شود که حضرت زینب در مسیر ولایت ثابت قدم باشند؟ در پاسخ باید بگوییم که ایشان علم، معرفت، بصیرت و شجاعت داشتند، زمانی که باید پای ولایت و امامت و اسلام می‌ایستادند ایستادگی و دفاع کردند و با وجود تمام سختی‌ها ثابت قدم پای اعتقادشان ایستادند.

این کارشناس مهدویت مطرح کرد: حضرت زینب(س) در خانواده‌ای رشد کردند که پدری همچون حضرت علی(ع) و مادری همچون حضرت زهرا(س) داشتند، عبادت و ارتباط با خدا اولین نکاتی است که از پدر و مادرشان آموختند و این موضوع حلقه گمشده عصر ماست، همه فکر می‌کنند علم و بصیرت کافی است اما اولین حلقه عبادت و ارتباط با خداوند متعال است چه بسا افرادی از علم کافی برخوردارند اما چون با ایمان کامل نشده است ثمره ندارد.

وی ادامه داد: حضرت زینب(س) شجاعت، تقوا و شکیبایی را از مادر و پدرشان آموختند، حضرت علی(ع) در برابر جهل مردم صبوری داشتند و حضرت زهرا(س) زمانی که حق حضرت علی(ع) غصب شد در برابر اتفاقات عصر خودشان صبوری کردند. حضرت زینب(س) بصیرت را از مادرشان آموختند چون حضرت زهرا(س) پای ولایت ایستادگی کردند.

انصاری تأکید کرد: اینکه پدر و مادر در تربیت فرزند نقش اساسی و مهمی دارند غیرقابل انکار است، اهمیت نقش مادر بر کسی پوشیده نیست، مادر نقش پررنگ‌تری در تربیت فرزند دارد امام خمینی(ره) می‌فرمایند «مرد از دامن زن به معراج می‌رود»، در روایات نیز بسیار می‌بینیم که بر انتخاب همسر خوب تأکید شده است چون قرار است مادر فرزند باشد، مادر پاک، با تقوا و باشجاعت می‌تواند فرزند خوبی تربیت کند.

وی توضیح داد: حضرت زینب(س) از وجود مادر بزرگواری همچون حضرت زهرا(س) برخوردار است و به طور قطع شجاعت را از مادرشان آموختند چون حضرت زهرا(س) پای ولایت ایستادند و حضرت علی(ع) را همراهی کردند، در مسجد برای دفاع از حق پایمال شده حضرت علی(ع) سخنرانی قرایی کردند و در نهایت پای ولایت ماندن حضرت سبب شهادتشان شد. حضرت زهرا(س) شجاعانه تا پای جان، پای ولایت ایستادند و حضرت زینب(س) در دوران کودکی شاهد شجاعت مادرشان بودند لذا حضرت زینب(س) با الگوبرداری از مادرشان شجاعانه پای امام خود ایستادند و هر آنچه که داشتند را فدا کردند.

علم لدنی حضرت زینب(س)

این کارشناس مهدویت تشریح کرد: دو نوع علم به نام سواد و علم لدنی وجود دارد، در سواد با سیاه کردن ورق، علم را می‎‌آموزیم اما در علم لدنی علم خداوند بر قلب انسان تابیده می‌شود، به اعتقاد عالمان حضرت زینب(س) دارای علم لدنی بودند. بالاترین درجه علم آن علمی است که از ذات مقدس خداوند به انسان برسد و حضرت زینب(س) دارای چنین علمی بودند که از سوی خدا دریافت کرده بودند و با سخنرانی‌های حضرت مشخص می‌شود که علم حضرت اکتسابی نبوده است. امام حسین(ع) در روایتی می‌فرمایند «به درستی که در حقیقت تو از درخت نبوت و از معدن رسالت هستی» امام سجاد (ع) نیز به عمه خود می‌گویند «تو عالمی هستی که معلم ندیده‌ای و دانایی هستی که با آموختن دانا نشده‌ای». این‌ها نشان‌دهنده این است که علم حضرت زینب(س) علم لدنی بوده است و خداوند در قرآن به حضرت خضر می‌فرمایند که من به شما علم لدنی دادم و این علمی است که خداوند به قلب انسان می‌تاباند و سرچشمه‌های حقیقت را به قلب انسان جاری می‌کند، قطعاً علمی که خداوند به انسان می‌دهد کامل‌ترین و بی‌نقص‌ترین علم‌هاست و هیچ اشتباهی در آن وجود ندارد.

وی اضافه کرد: هدف اصلی یزیدیان این بود که بساط اسلام را برچینند آنان حتی نام رسول(ص) خدا را از مناره‌های مسجد حذف کردند، حضرت زینب(س) نقش نگه‌داری و پرستاری از انقلاب حسینی و اسلام ناب محمدی را بر عهده داشتند و اگر روشنگری و تبیین حضرت نبود چه بسا خون امام حسین (ع) پایمال و اتفاقات روز عاشورا در تاریخ گم می‌شد و حالا خبری از اسلام ناب محمدی نبود.

انصاری گفت: نه تنها حضرت زینب(س) بلکه نقش زنان در روشنگری و تبیین معارف اسلامی و انقلابی حائز اهمیت است. حضرت خدیجه(س) از تمام مال خود گذشتند و پای پیامبر(ص) و اسلام ماندند، حضرت زهرا(س) در سقیفه پای ولایت ماندند و برای حق امیرالمؤمنین(ع) روشنگری‌ کردند. در انقلاب اسلامی نیز زنان بسیاری روشنگری داشتند و با علم، تبیین‌گری و بصیرت پای انقلاب ایستادند و این نشان از اهمیت زنان در روشنگری معارف اسلامی و انقلابی است که حضرت زینب(س) این را به نحو عالی انجام دادند. زمانی که ابن زیاد مست و خوشحال بود و گمان داشت جنگ را پیروز شده و امام حسین(ع) را شهید کرده است حضرت زینب(س) با شجاعت و علم و بصیرت تمام در کوفه سخنرانی کردند و گفتند چیزی به جز زیبایی ندیدم که این نشئت گرفته از معرفت حضرت بود و باعث شد اهداف ابن زیاد از بین برود. سخنرانی حضرت زینب(س) در کاخ یزید باعث شد یزید از ترس اتفاق عاشورا را بر گردن ابن زیاد بیندازد و این نشان‌دهنده اهمیت سخنرانی و روشنگری حضرت زینب(س) است.

این کارشناس مهدویت یادآور شد: حضرت زینب(س) در مدینه هر کجا فرصتی بود مردم را علیه یزیدیان می‌شوراندند و سخنرانی می‌کردند، عاشورا را برای مردم توضیح می‌دادند و می‌گفتند که در کربلا چه اتفاقاتی افتاد. رهبر در سال‌های اخیر بر موضوع جهاد تبیین بسیار تأکید دارند چون اهداف همه پیامبران و ائمه اطهار(ع) تبیین و روشنگری بوده است. یکی از نام‌های قرآن کریم «بیان» و به معنای روشنگری است و پیامبران و ائمه هدی این وظیفه را بر عهده دارند و امروزه نیز مقام معظم رهبری فرمودند وظیفه هر فردی است که در صورت داشتن علم و آگاهی با الگوبرداری از افرادی همچون حضرت زینب(س) روشنگری کند.

تبیین بدون آگاهی امکان‌پذیر نیست

وی متذکر شد: رهبر معظم انقلاب در سخنرانی خود با اساتید دانشگاهی و دانشجویان، جهاد تبیین را پررنگ‌تر مطرح می‌کنند، به دانشجویان می‌فرمایند شما میوه دل این انقلاب هستید چون دانشجو از علم کافی، شادابی و توان کافی برای انجام کار برخوردار است، ما هم باید همین را الگو قرار دهیم و بدانیم هر کاری اصولی دارد. وقتی می‌خواهیم جهاد تبیین را انجام دهیم باید از اصول و علم کافی برخوردار باشیم و بدانیم جهاد تبیین شاخصه‌هایی دارد و بدون غرض‌ورزی و دشمنی، غبارها را کنار بزنیم و واقعیت را آنگونه که هست به مردم نشان دهیم بنابراین جهاد تبیین بدون علم و آگاهی امکان‌پذیر نیست لذا گاهی برخی از افراد با سکوتشان بیشتر می‌توانند به اسلام خدمت کنند.

انصاری اظهار کرد: وقتی کسی جهاد تبیین را انجام می‌دهد و روشنگری می‌کند باید از علم برخوردار باشد، البته این علم به معنای سواد نیست بلکه باید با معرفت، بصیرت و شجاعت عجین شده باشد. چه بسا کسانی از درجات علمی بالایی برخوردار هستند ولی نمی‌توانند در این جهاد موفق شوند چون از ایمان و معرفت کافی برخودار نیستند.

این کارشناس مهدویت در پایان یادآور شد: از صدر اسلام وقتی که پیامبر اسلام را علنی کردند برای ترور حضرت کمر بستند و جنگ‌ها و فتنه‌های بسیاری را برپا کردند و در دوران حضرت علی(ع) دشمنی کردند و در حقیقت حضرت علی(ع) با جهل زمان خود جنگیدند، مردم در جنگ احد یک لحظه به رهبر خود توجه نکردند و شکست خوردند. نقطه عطف تمام ماجراها توجه به رهبری و و ولایت است و اگر یک لحظه توجه نکنیم ممکن است جنگ برده را ببازیم. الان هم همینطور است با یک لحظه غفلت جنگ برده را خواهیم باخت. باید گوش به فرمان ولی خود باشیم و به سخنانشان توجه کنیم تا شکست نخواهیم خورد. رهبری در سخنرانی‌های چند سال اخیر بر جهاد تبیین تأکید دارند. وقتی فضا غبارآلود و حق با باطل گره می‌خورد «بصیرت» کمک‌کننده خواهد بود و آن زمان است که پای ولایت ایستادن ارزش خود را پیدا خواهد کرد.

انتهای پیام
captcha