کد خبر: 4155369
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۱

کوتاهی دستگاه‌های متولی برای اجرای طرح نماد در سیستان‌وبلوچستان

معاون اجتماعی دادگستری سیستان‌وبلوچستان گفت: علی‌رغم اینکه بیش‌ از پنج سال از ابلاغ طرح نماد به‌عنوان یک کارخواسته ملی به دستگاه‌های متولی می‌گذرد و بیش‌ از یازده دستگاه حاکمیتی در استان دارای رسالت در این حوزه هستند اما بسیاری از دستگاه‌های متولی آن‌گونه که باید در این مسیر فعالیت مؤثر نداشته‌اند.

طرح نمادبه گزارش ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، به نقل از دادگستری استان، حجت‌الاسلام والمسلمین نجفی، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری سیستان‌وبلوچستان، روز گذشته، 24 تیرماه، در نشست با سرپرست اداره‌کل آموزش و پرورش استان با اشاره به اهمیت و جایگاه منحصر به‌فرد نظام آموزشی در توسعه اجتماعی و پیشگیری از جرایم و آسیب‌های اجتماعی اظهار کرد: میزان اهتمام مسئولان به مشکلات دانش‌آموزان، الگوی تخصیص اعتبارات به واحدهای ‌آموزشی و نظام آموزش‌وپرورش و توسعه و تجهیز نهاد مدرسه و پیشگیری از ترک تحصیل دانش‌آموزان یا شاخص سواد عمومی از مهم‌ترین معیارهای رشد و توسعه کشور و سلامت اجتماعی محسوب می‌شود و ضرورت دارد تا در برنامه‌های هفتم توسعه کشور نگاهی ویژه به استان سیستان‌وبلوچستان بالاخص در ارتقای سرانه‌های دانش‌آموزی، کیفی‌سازی فرآیند آموزش و ارتقای نظام تعلیم‌وتربیت داشته باشیم.

وی با اشاره به برخی تدابیر پیشگیرانه در حوزه مدارس سیستان‌وبلوچستان طی سال جاری گفت: خوشبختانه تفاهم‌نامه همکاری با اداره‌کل آموزش و پرورش در حوزه پیشگیری‌های رشد مدار و توسعه نظام مراقبت اجتماعی از دانش‌آموزان در طی سال جاری منعقد شده و در این سند، سرفصل‌هایی همچون مشاوره دانش‌آموزی، غربالگری عمومی و توجه ویژه به دانش‌آموزان بزه دیده یا در معرض آسیب، ارتقای آگاهی‌های حقوقی از طریق طرح‌هایی همچون قاضی مدرسه، ایمن‌سازی بافت‌های مجاور مدارس با هدف تحقق پیشگیری‌های وضعی به‌ویژه در خصوص حذف نقاط پرتصادف و مقابله با ما مراکز عرضه مواد مخدر مدنظر قرار گرفته است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری سیستان‌وبلوچستان با انتقاد از عملکرد برخی دستگاه‌های متولی به‌ویژه در سند ائتلاف نماد با رویکرد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزی گفت: علی‌رغم اینکه بیش‌ از پنج سال از ابلاغ طرح نماد به‌عنوان یک کارخواسته ملی به دستگاه‌های متولی می‌گذرد و بیش‌ از یازده دستگاه حاکمیتی در استان دارای رسالت در این حوزه هستند، کماکان الگوی تحقق اکثر کارخواسته مندرج در این سند با واقعیت موجود مدارس، دانش‌آموزان، کادر آموزشی و والدین فاصله معناداری داشته و بسیاری از دستگاه‌های متولی آن‌گونه که باید در این مسیر فعالیت مؤثر نداشته‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین نجفی با اشاره به آسیب‌های عمده دانش‌آموزان سیستان‌وبلوچستان بیان کرد: بیش از پانزده درصد کودکان بازمانده از تحصیل کشور به این استان اختصاص دارد و به‌ویژه در بسیاری از بافت‌های روستایی بواسطه فقدان کمبود کادر آموزشی، فقر اقتصادی خانوارها با کثرت کودکان بازمانده از تحصیل مواجه هستیم، میزان ترک تحصیل نیز در مقاطع تحصیلی بالاتر در استان سیستان‌وبلوچستان، جمعیت قابل تأملی را به خود اختصاص می‌دهد.

وی با اشاره به آمار بالای جامعه دانش‌آموزی دارای تابعیت خارجی یا فاقد اسناد سجلی مشغول به تحصیل در مدارس سیستان‌وبلوچستان گفت: خوشبختانه با اتکا به منویات مقام معظم رهبری«مدظله العالی» هیچ ممنوعیت قانونی در مسیر تداوم تحصیل گروه‌های مزبور در مدارس استان وجود ندارد، لیکن باتوجه به کثرت جمعیت این بخش از دانش‌آموزان ضرورت دارد تا اعتبارات خاص ملی و ستادی به منظور جبران محرومیت مدارس سیستان‌وبلوچستان و ارتقای سرانه‌های اعتباری دانش‌آموزی به آموزش‌وپرورش این استان تخصیص یابد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری سیستان‌وبلوچستان از کادر آموزشی مدارس استان خواست تا باتوجه به جمعیت گسترده و قابل توجه خویش و به‌منظور نهادینه سازی فرهنگ مطالبه‌گری و انعکاس نارسایی‌ها و معضلات مدارس و مراکز اجتماعی در سامانه سجام یا همان سامانه جامع ارتباطات مردمی ثبت نام کرده و در قالب این طرح رسالت خویش را در خصوص دیده‌بانی اجتماعی در مسیر پیشگیری از جرایم و آسیب‌های شایع دانش‌آموزی ایفا کنند.

انتهای پیام
captcha