شاهنامه فردوسی یک کتاب کاملاً موحدانه است
کد خبر: 4187934
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۲
امام‌جمعه زابل:

شاهنامه فردوسی یک کتاب کاملاً موحدانه است

حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی عزیزی با بیان اینکه شعر می‌تواند مانا باشد به این شرط که به ملکوت وصل شود، گفت: شاید یکی از توحیدی‌ترین نوشته‌های تاریخ بشر که از سوی غیر معصوم نوشته شده، شاهنامه باشد. شاهنامه یک کتاب کاملاً موحدانه است که در آن توکل به ذات اقدس الهی مثل دریا موج می‌زند.

حجت الاسلام عزیزی امام جمعه زابلبه گزارش ایکنا از سیستان‌وبلوچستان،‌ حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی عزیزی امام‌جمعه زابل، شامگاه چهارشنبه، 22 آذرماه در آئین آغاز بکار نخستین کنگره بین‌المللی شعر و فرهنگ سیستان، که با حضور مسئولین محلی، شاعران و فرهیختگان داخلی و خارجی، دانشجویان، اساتید، ‌معتمدان و ریش‌سفیدان و علاقه‌مندان به شعر و فرهنگ سیستان، در دانشگاه زابل،‌ برگزار شد،‌ اظهار کرد: قرآن کریم دارای بخشی از آیات آفاقی و بخشی آیات انفسی است.
 
وی ادامه داد: آیات آفاقی آیاتی است که در پهنه عالم هستی گستره است. اما آیات انفسی حرفش این است که نفس نفیس شما معادل با همه آفاق است و در واقع نفس شما معادل همه هستی تعریف شده است چون شما می‌توانید به‌عنوان خلیفه‌الله باشید، در این الهام ربانی که از عالم ملکوت نشئت می‌گیرد قطعاً خانه و جایگاه ابدی‌اش قلب شماست؛ پس قلب شما می‌تواند به‌عنوان الهام ربانی باشد و این الهام ربانی می‌تواند صوری داشته باشد و یکی از صورت‌های الهام ربانی شعر است.
 
امام‌جمعه زابل ادامه داد: وظیفه شعر و تکلیف شعر عبارت از یک واقعیت بزرگ و یک حقیقت ژرف است که دست شما را بگیرد و از عالم خاک به ملکوت اعلا ببرد و این ملکوت آنقدر زیباست که واقعا حیف است که آلوده شود، ‌جنس شعر ملکوتیست و ذات ملکوتی دارد و شعری‌ که ذات ملکوتی ندارد چیزی شبیه یک دزدی است.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین عزیزی اضافه کرد: اگر شخصیتی مثل فردوسی یا حافظ و سعدی که امرز بعد از قرن‌ها بزرگند و بزرگ هم خواهند ماند، بدلیل آن است که با بال خیال با شما حرف نزده‌اند بلکه معنا را در قالب شعر از ملکوت وجودشان به ملک زندگی شما آوردند روی خانه کاغذ و با قلمی از حس این را نوشتند.
 
وی در ادامه افزود: شعر می‌تواند مانا باشد به این شرط که وصل به ملکوت باشد شاید یکی از توحیدی‌ترین نوشته‌های تاریخ بشر که توسط غیر معصوم نوشته شده شاهنامه است که یک کتاب کاملا موحدانه می‌باشد، در شاهنامه توکل به ذات اقدس الهی مثل دریا موج می‌زند در شاهنامه امید موج می‌زند نمی‌شود کسی شاهنامه بخواند و دلش برای فردا بلرزد. هیچ وقت شما در شاهنامه ناامیدی نمی‌بینید؛ حتی وقتی‌ رستم پسر عزیزش را به زابلستان می‌آورد، وقتی به مکالمه او و زال دقت می‌کنید، واقعیت این است که امید در آن موج می‌زند.
 
امام‌جمعه زابل گفت: امید انفسی وجودتان را وقف کنید به این‌که دل و قلب مردم را به یک فردای روشن متصل کنید؛ مثل حافظ مثل سعدی و فردوسی، ما با همه وجود به فردای سیستان امیدواریم و یقین داریم که فردای سیستان بسیار بهتر از دیروز سیستان خواهد شد ما در این تردید نداریم که سیستان هرگز رنگ ناامیدی به خودش نخواهد گرفت و نمی‌گیرد.
انتهای پیام
captcha