سرمایه امام خمینی(ره)، تلفیق تفکر دینی و سنتی با مدرنیسم بود
کد خبر: 1415695
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۰

سرمایه امام خمینی(ره)، تلفیق تفکر دینی و سنتی با مدرنیسم بود

گروه سیاسی: معاون پارلمانی دانشگاه آزاداسلامی با اشاره به این‌که امام خمینی(ره) شخصیتی بزرگ بود که عقل خود را پیروز میدان حیات دنیوی کرد، گفت: سرمایه ایشان، تلفیق تفکر دینی و سنتی با مدرنیسم و تفکر روز جهان بود که جامعه را از تحجر نجات داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از زنجان، حجت‌الاسلام والمسلمین تیمور علی‌عسگری، معاون پارلمانی دانشگاه آزاداسلامی، روز گذشته، 18 خردادماه، در مراسم تودیع و معارفه رؤسای دانشگاه آزاداسلامی واحد زنجان، با تأکید بر این‌که حیات مادی انسان، اعتباری است، گفت: هستی‌شناسی از منظر تفکرات دینی، دارای روش‌های مختلفی است که درک آن به حیات انسان اعتبار بیشتری می‌بخشد.
وی افزود: عرفان، سلوک و اتکا به عقل، از روش‌های مهم هستی‌شناسی دینی هستند که نمونه درک هستی در قرآن نیز حضرت یوسف(ع) است که به دلیل عشق خدادادی و عزم راسخ خود، نفس را کشته و در میدان مبارزه با نفس، عقل خود را احیا کرد.

امام خمینی(ره)، پیروز میدان نبرد حیات دنیوی بود
معاون پارلمانی دانشگاه آزاداسلامی با اشاره به این‌که امام خمینی(ره) شخصیتی بزرگ بود که عقل خود را پیروز میدان حیات دنیوی کرد، اظهار کرد: سرمایه امام خمینی(ره) در این میدان، تلفیق تفکر دینی و سنتی با مدرنیسم و تفکر روز جهان بود و همین امر سبب شد تا جامعه از تحجر نجات یابد.
حجت‌الاسلام علی‌عسگری، تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی را یکی از اقدامات بزرگ امام خمینی(ره) دانست و عنوان کرد: هم‌اکنون این دانشگاه با 5 میلیون فارغ‌التحصیل، حدود نیمی از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی کشور را به‌خود اختصاص داده و با بیش از 35 هزار نفر هیئت علمی و 40 هزار کارمند فعالیت می‌کند.
وی اضافه کرد: خروج مدیران از روزمرگی، مدیریت مبتنی بر شورا، استفاده از بانوان نخبه، اقتصاد دانش‌بنیان به گونه‌ای که فقط 12 درصد درآمد دانشگاه از شهریه دانشجویان تأمین شود، تجاری‌سازی علم، توجه بر حرفه‌آموزی، تشویق بانوان خانه‌دار به ادامه تحصیل از طریق واحدهای مجازی و توسعه مراکز رشد و تحقیقاتی دانشگاه از برنامه‌های آینده این دانشگاه است.

آموزش ثمربخش در دانشگاه‌ها مورد غفلت واقع شده است
این مقام مسئول با تأکید بر این‌که در سال‌های اخیر از آموزش ثمربخش غفلت شده است، ادامه داد: در راستای گسترش حرفه‌آموزی، 700 نخبه ملی و منطقه‌ای بدون اینکه در استخدام این دانشگاه باشند مانند شورای راهبردی و هیئت امنا مسئولان این دانشگاه را یاری می‌دهند.
در ادامه این جلسه، رسول خدابخش، نماینده تام‌الاختیار دانشگاه آزاد اسلامی در استان‌های زنجان، اردبیل و آذربایجان‌‌غربی عنوان کرد: ملت ایران همواره مدیون خون شهدا است و برای ادای این دِین، مدیران باید مسئولانه رفتار کنند.

شخصیت انسان، به اندازه معرفت او است
حجت‌الاسلام والمسلمین عنایت‌الله شامی، مسئول دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاداسلامی واحد زنجان نیز در ادامه این مراسم به سخنرانی پرداخت و گفت: دانشگاهیان باید همواره خداوند را شاکر باشند که زندگی آن‌ها را در مسیر علم قرار داده است، چراکه شخصیت انسان در پیشگاه خداوند سبحان بر اساس معرفتی است که کسب کرده است.
در ادامه این مراسم، یدالله رجایی، رئیس جدید دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان اظهار کرد: یکی از چالش‌های پیش روی دانشگاه‌ها کاهش رشد جمعیت و تعدد دانشگاه‌های غیردولتی مانند غیرانتفاعی، علمی ـ ‌کاربردی، پیام‌نور است.
وی ادامه داد: هم‌اکنون 800 هزار نفر از جوانان کشور پشت‌کنکور هستند و صندلی‌های خالی در دانشگاه‌ها که سبب هدر رفتن منابع ملی شده است، از دیگر چالش‌های پیش روی دانشگاه‌ها به‌شمار می‌رود.
رئیس جدید دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان با اشاره به این‌که کاهش ارزش پول، سبب تنزل ارزش شهریه‌های دانشگاهی شده است، تأکید کرد: در این دوران، دانشگاه‌ها با افزایش هزینه و کاهش درآمد مواجه شدند که با وجود دشورای ارتقای کیفی دانشگاه، این اتفاق به خوبی افتاد.
در ادامه این مراسم، علیرضا فیروزفر، رئیس سابق دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان گفت: در یک سال و نیم گذشته این دانشگاه به رتبه جامع رسید و اولین رشته دکترا تصویب شد و می‌توان این موفقیت‌ها را به دلیل حضور دو شهید گمنام در این دانشگاه دانست.
وی ادامه داد: در سال گذشته با وجود تورم، 700 میلیون تومان در این دانشگاه صرفه‌جویی شده است که این صرفه‌جویی از هدررفت بودجه‌ای که دانشجویان با زحمت فراوان تأمین می‌کنند، جلوگیری کرده است.
رئیس سابق دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان اظهار کرد: تجهیز خوابگاه، بهبود وضعیت اینترنت خوابگاه، احداث پارکینگ دانشجویی، تسهیل رفت و آمد دانشجویان بین دو سایت این دانشگاه، توجه به پژوهش‌های کاربردی، پیشبرد پروژهای عمرانی دانشگاه بدون انحراف از قراردادها، برگزای 92 مورد مراسم فرهنگی، تدفین پیکر شهدای گمنام در این دانشگاه، برگزاری جشنواره غذای دانشجویی، تأسیس اولین مدرسه قرآنی غیرانتفاعی در کشور، تأسیس معاونت علوم‌پزشکی، برگزاری بیش از 200 سمینار آموزشی در یک ترم، تصویب 5 رشته کارشناسی ارشد، یک رشته دکترا و سه رشته کارشناسی در زمان رکود تصویب رشته و برگزاری چهار همایش بزرگ در این دانشگاه، از جمله فعالیت‌های انجام گرفته در یک سال و نیم گذشته در این این دانشگاه هستند.

captcha