تقویت ساختارهای درونی و معنوی؛ مهمترین مؤلفه قرآنی در اجرای عدالت اجتماعی
کد خبر: 1420576
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۵

تقویت ساختارهای درونی و معنوی؛ مهمترین مؤلفه قرآنی در اجرای عدالت اجتماعی

گروه اندیشه: مدرس دانشگاه آزاد زاهدان گفت: یکی از مهمترین ساز و کارهای قرآنی برای ایجاد و اجرای عدالت اجتماعی در همه حوزه‌ها تقویت ساختارهای درونی و معنوی است.

حبیب الله جدید الاسلامی، مدرس دانشگاه آزاد زاهدان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از سیستان و بلوچستان، با بیان اینکه برای هر بینش و نگرشی  در حوزه‌های روانی و اخلاقی و نیز در حوزه‌های اجتماعی، هنجار و کنشی می‌توان ارائه داد، اظهار کرد:  توحید به عنوان بینش و نگرش اساسی و بنیادین از این امر جدا و مستثنا نیست و از این رو می‌توان برای آن کارکردها را شناسایی و رد گیری کرد.

جدیدالاسلامی  در ادامه گفت: در آموزه‌های قرآنی همه کارکردها مورد توجه و تبیین و تحلیل قرار گرفته است و قرآن افزون بر کارکردهای فردی چون آرامش و اطمینان قلب و ایمنی از عذاب به رهایی از آن و مصونیت از شیطان و وسوسه‌های آن پرداخته است.

 وی بیان کرد:  جامعه ای که بر عنصر یگانگی خدا بنا نهاده شود به این بینش و نگرش دست می‌یابد که تنها خداوند است که هستی را آفریده و انسان را پروانده و هدایت و مدیریت می‌کند.

این کارشناس مسائل دینی در ادامه خاطرنشان کرد: هر گونه تبعیض و جدایی میان افراد اجتماع و انسان امری نادرست و باطل است زیرا خداوند همه را یکسان آفریده است.

وی گفت: رعایت عدالت، در همه حوزه ها به‌‌ویژه اقتصاد از آثار و کارکردهای اجتماعی قرآن است. یکی از مهمترین ساز و کارهای قرآنی برای ایجاد و اجرای عدالت اجتماعی در همه حوزه‌ها  تقویت ساختارهای درونی و معنوی  است.

مدرس دانشگاه آزاد اسلامی زاهدان در پایان گفت: جامعه برای آنکه از بحران‌هایی که موجب نابودی و نیستی طبیعی و یا غیرطبیعی جوامع می‌شود رهایی یابد باید به اصل توحید بازگردد که ایمنی و نجات جوامع از سنت الهی و عذاب الهی در گرو اعتقاد و پرهیز از شرک است.

captcha