راحله سرگزی، کارشناس علوم قرآنی، مبلّغ و مدرس دانشگاه تهران، در گفت وگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از سیستان و بلوچستان، گفت: بازیهای رایانهای بیش از یک دهه است که وارد ایران شده و از آنجایی که ساخت داخل نبوده، با فرهنگ ایرانی و اسلامی مغایرت داشته و باعث نوعی فرهنگسازی غلط در جامعه شده است.
وی اظهار کرد: در بازیهای رایانهای، مکانها و اعمالی بازسازی شده است که مخصوص فرهنگ غرب بوده، از جمله وجود کلوبهای شبانه و پوششهای نامناسب که با فرهنگ اسلامی ما ناسازگار است، اما با نفوذ به افکار فرد، موجب ایجاد نوعی بغض و کینه نسبت به مجالس دینی و رسوم سنتی در فرد میشود.
مدرس دانشگاه تهران بیان کرد: در این بازیها به نوعی فرهنگ غربی ترویج داده میشود و یک ضدارزش دینی و فرهنگی در جوامع پرورش میدهند که به مرور سبب میشود تا نوجوانان ما از مسائل مذهبی فاصله بگیرند و در برابر مباحث دینی و ارزشی، چراهای بیاساس بیاورند.
وی افزود: یکی دیگر از آثار مخرّب بازیهای کامپیوتری، بروز تخیلگرایی منفی است. قهرمانان این بازیها عموماً افرادی هستند که ماورای نیرو و حرکات فیزیکی یک انسان عمل میکنند و کودکی که با چنین بازیهایی انس میگیرد، آرزو میکند بهجای آن قهرمان بوده و کم کم بهسوی تخیلگرایی منفی و کاذب کشیده میشود.
سرگزی همچنین ابراز کرد: عادیسازی روابط دختر و پسر نیز از مسائلی است که در اکثر بازیهای داخلی و خارجی ترویج داده میشود. همچنین پرورش خشونتطلبی و مقابله با عواطف انسانی از موارد رایج در این بازیهاست.
این مبلّغ حوزه علمیه اظهار کرد: بیادبی به بزرگترها، پرخاشگری و خشونت در مقابل والدین نیز از آثار ضمنی این بازیهاست. در بازی، کودک یاد میگیرد که موانع انسانی پیش روی خود را از سر راه بردارد و مصمم به مسیر خود ادامه دهد.
وی اضافه کرد: دوستی با غیر همسالان از جمله مواردی است که در تضاد با فرهنگ اسلامی بوده، اما در بازیها و کارتونها بر آن تکیه میشود و آن را عامل ارتقای فیزیکی و فکری کودک میدانند. ممکن است کودکی با یک مرد 30 ساله که قهرمان بازی است، رفاقت کند، در حالیکه ما روایات زیادی مبنی بر عدم ارتباط نزدیک کودکان با افراد بزرگتر و یا کوچکتر است، زیرا رشد نامناسبی خواهد داشت.
سرگزی در پایان بیان کرد: باید بازیهایی تولید شود که مبنی بر واقعیات و معنویات دینی باشند. ویژگیها و ارزشهای معنوی را در کودکان پرورش دهد، نه بازیهایی که موجب تخیلگرایی و ترویج ضدارزشها در میان کودکان شود.