امیر حمزه سالارزهی، عضو هیئت علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از سیستان و بلوچستان، گفت: اخلاق و تربیت انسانها از مهمترین مباحث قرآنى است که اهمیت و جایگاه آن بر کسى پوشیده نیست و آیات و روایات متعددی در این خصوص وجود دارد.
وی افزود: تربیت انسان از اهداف مهم بعثت پیامبران الهی در طول تاریخ زندگى بشر بوده است، چنانچه پیامبر اکرم(ص) هدف از بعثت خود را تکمیل مکارم اخلاق معرفى فرموده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان اظهار کرد: اخلاقی که بر پایه سیره نبوی قرار دارد تغییرناپذیر است، زیرا مبتنی بر جوهره انسان که همان فطرت سلیم است قرار گرفته، اما اخلاقی که برگرفته از هنجارهای عرفی و اجتماعی باشد، قابل تغییر است.
وی در خصوص نقش اخلاق در زندگی و تمدن انسانها گفت: اخلاق، انسان را نرم، انعطافپذیر، روان و ارزشمند میکند و اینها از مبادی تمدن انسانی است؛ بنابراین تمدن انسان نیازمند اخلاق است.
اخلاق انسان را به کمال میرساند
سالارزهی بیان کرد: اخلاق روابط انسان را بهگونهاى تنظیم مىکند که او را به کمال برساند، خوبى و بدى اعمال نیز بستگى به تأثیر آنها در رسیدن به کمال دارد، عملى که اثر مثبت دارد یعنى انسان را به کمال نزدیکتر مىکند عمل درست و خوب است و عملى که دورکننده انسان از کمال باشد نادرست و بد است.
وی افزود: حضرت علی(ع) در کتاب ارزشمند نهجالبلاغه میفرماید: «الْعِلْمُ مَقْرُونٌ بِالْعَمَلِ فَمَنْ عَلِمَ عَمِلَ؛ علم را با عمل بستگى است، هر که دانست عمل کرد»، عقیده متعالی نیز اگر دوشادوش و مقرون به عمل باشد، میتواند موجب رفعت و تعالی انسان شود.
مدرس دانشگاه سیستان و بلوچستان تصریح کرد: خداوند در آیه هفتم سوره مبارکه اسراء میفرماید: «إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لِأَنفُسِکُمْ وَإِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا؛ اگر نیکى کنید به خود نیکى کردهاید و اگر بدى کنید به خود [بد نمودهاید]»، اگر کسی خوب بود و نیکی کرد، در واقع در وهله اول به خود نیکی و خدمت کرده است و اگر خیانت کند در وهله اول به خود خیانت کرده است.