کد خبر: 3089415
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۲
اثباتی:

ریشه آسیب‌های شبکه‌های اجتماعی به استفاده پیش از آموزش برمی‌گردد

گروه اندیشه: مسئول واحد خواهران نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: وجود شبکه‌های اجتماعی فی نفسه یک معضل نیست اما آن‌چه که باعث شده امروز این شبکه‌ها به یک معضل بزرگ تبدیل شوند، استفاده پیش از آموزش و بدون مدیریت است.

مریم اثباتی، مسئول واحد خواهران نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن( ایکنا) از سیستان و بلوچستان گفت: شبکه‌های اجتماعی مکانی مجازی برای برقراری ارتباط بین دو یا چند نفر است که فی نفسه یک معضل نیست اما آن‌چه که باعث شده امروز این شبکه‌ها به یک معضل بزرگ فرهنگی و اجتماعی تبدیل شود، استفاده پیش از آموزش و بدون مدیریت است.
مسئول واحد خواهران نهاد رهبری دانشگاه سیستان و بلوچستان تأکید کرد: اگر شبکه‌های اجتماعی قابلیت استفاده مثبت نداشتند قطعاً نمی‌توانستند پیام جدید رهبری معظم به جوانان اروپا را به این خوبی منتشر کنند. لکن متأسفانه امروز در جامعه ما، استفاده‌های ناصحیح فراوانی از آن می‌شود و حتی در این مسیر بدون آن‌که بدانند از آن استقبال هم می‌کنند.
وی تصریح کرد: توسعه و سهولت در برقراری ارتباط صمیمانه بین دختر و پسر، ترویج بیکاری، اتلاف وقت، عدم توجه به کار و تلاش، تن پروری، مشغول کردن ذهن و فکر به امور بی ارزش، ضرر به اقتصاد خانواده، از بین بردن حیا و ادب در گفتار و رفتار، نابودی احساس مسئولیت نسبت به مشکلات دیگران و شایعه پراکنی از جمله تأثیرات منفی و مخرب شبکه‌های اجتماعی است.
اثباتی افزود: این شبکه‌ها با شتاب به سوی نهادینه کردن باورهای نادرست حرکت می‌کنند و با تبلیغات نامناسب در صدد ترویج فرهنگ غلط مانند گرایش به تجمل گرایی، توجه به تزئینات و امور غیر ضروری و از بین بردن یا سست کردن ارزش‌ها و اعتقادات دینی و ملی هستند.
وی در پاسخ به این پرسش که « چرا سن استفاده از شبکه‌های اجتماعی پایین آمده است؟» اظهار کرد: جذابیت و تنوع موضوعات، ویژگی‌های بارز شبکه های اجتماعی است که دشمن بسیار به این نکته توجه داشته و روی آن سرمایه گذاری می‌کند و این دو عامل در جذب نوجوانان و جوانان بسیار مؤثر است.
اثباتی یادآور شد: علاوه بر بحث جذابیت، گاهی نادانسته، پدرها و مادرها و رسانه‌های داخلی هم، گسترش استفاده از آن‌ها را سبب می‌شوند. برای نمونه تبلیغ تبلت به وسیله یک کودک در تبلیغات تلویزیونی و نیز خرید تلفن‌های همراه توسط والدین برای کودکان و نوجوانان، ناخودآگاه این زمینه را فراهم می‌کند که کودک به راحتی وارد این محیط‌ها شود.

captcha