رعایت اصول تغذیه در ماه مبارک، سلامت جسمی روزه‌داران را تضمین می‌کند
کد خبر: 3323381
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۸
بابایی:

رعایت اصول تغذیه در ماه مبارک، سلامت جسمی روزه‌داران را تضمین می‌کند

گروه اجتماعی: استاد طب قرآنی تأکید کرد: روزه یکی از عبادات بسیار خوب و قابل توجه در اسلام است که علاوه بر فواید فراوان روحی، در صورتی که درست اجرا شود، می‌تواند سلامت جسمی فرد را نیز تضمین کند، ولی متأسفانه در برخی موارد به دلیل عدم رعایت نکات کلیدی در روزه‌داری، نه تنها افراد نمی‌توانند از مزایای آن بهره‌مند شوند، بلکه دچار مشکلات جانبی نیز خواهند شد.

دکتر جلیل بابایی متخصص طب قرآنی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی گفت: روزه گرفتن علاوه بر منافع معنوی و روحی به لحاظ جسمی و اجتماعی نیز آثار خوبی برای انسان به همراه دارد به شرط اینکه نکات پزشکی و  تغذیه مناسب را در ماه مبارک رمضان رعایت کنیم.

بابایی ادامه داد: هنگام سحر و افطار نیازی به مصرف غذای حجیم نیست، بلکه آنچه مهم است نحوه رژیم غذایی است، بدن مکانیسم‌های تنظیم کننده‌ای دارد که در طی روزه‌داری فعال می‌شوند همچنین چربی بدن به صورت مؤثر با روزه‌داری سوخته می‌شود؛ بنابر‌این رژیم غذایی متعادل برای حفظ سلامت و فعالیت مفید فرد در طی ماه رمضان کافی است.

استاد طب قرآنی تصریح کرد: درماه رمضان اول بایستی شیوه غذا خوردن صحیح را کاملاً مراعات کرد؛ یعنی اول باید افطاری خورد و افرادی که دارای طبع گرم هستند یک لیوان شربت عسل را با لیموترش تازه جرعه جرعه تا فاصله 5 دقیقه میل کنند و روزه‌دارنی که از طبع سرد برخوردارند با یک لیوان آب گرم و خرما افطار خود را جرعه جرعه باز کنند.

بابایی ادامه داد: افراد چاق که گرم مزاج نیستند و یبوست ندارند بیست دقیقه بعد از افطار می‌توانند از غذاهای گیاهی پختنی و خام گیاهی استفاده نمایند و به جای گوشت نیز باید از قارچ استفاده کنند و افرادی که چاق نیستند می‌توانند از غذاهای معمولی ولی نسبت به روزهای قبل کمتر، استفاده نمایند تا سنگین نشوند.

متخصص تغذیه قرآنی افزود: یک ونیم ساعت بعد از صرف غذا تا سحر روزه داران می‌توانند از مایعات به میزان سه الی چهار لیوان استفاده کنند، مایعاتی مانند آب میوه‌های طبیعی و دم نوش‌ها که البته باید در استفاده از مایعات نیز طبع و مزاج خود را در نظر گرفت.

بابایی با اشاره به اینکه استفاده از میوه‌های فصل باید به مقدار کم باشد ادامه داد:  کسانیکه در طول روز کار سنگین دارند به محض بیدار شدن برای خوردن سحری ابتدا باید یک یا دو لیوان مایعات میل کنند و بیست دقیقه بعد شروع به خوردن غذا کنند و اگر دوباره احساس تشنگی کردند آب جوشیده ولرم شده را نیم ساعت بعد از خودن سحری بنوشند.

استاد طب قرآنی با اشاره به روزه‌دارانی که در طول روز کار سنگین و طاقت فرسا انجام نمی‌دهند تصریح کرد: غذاهای خام گیاهی، میوه و شربت عسل در هنگام سحر برای این افراد مفید است، برای جلوگیری از تشنگی نیز در ماه مبارک بایستی از خوردن غذاهای چرب، پر نمک و تند که صفرا را با اختلال مواجه می‌کنند پرهیز کرد.

بابایی عنوان کرد: در میان غذاهای پختنی خوردن آش از برنج مناسب‌تر است و از عطش نیز جلوگیری می‌کند همچنین باید از خوردن زولبیا و بامیه اکیداً خودداری شود که علاوه بر تشنگی در طول روز، عفونت نیز درپی دارد زیرا  هم مواد اولیه آنها غیر‌سالم است و هم سرخ شده هستند و بهتر است در حین خواب دو عدد خرما میل شود.

استاد طب قرآنی در پایان تأکید کرد: روزه یکی از عبادات بسیار خوب و قابل توجه در اسلام است که علاوه بر فواید فراوان روحی، در صورتی که درست اجرا شود، می‌تواند سلامت جسمی فرد را نیز تضمین کند، ولی متأسفانه در برخی موارد به دلیل عدم رعایت نکات کلیدی در روزه‌داری، نه تنها افراد نمی‌توانند از مزایای آن بهره‌مند شوند، بلکه دچار مشکلات جانبی نیز خواهند شد.

captcha