کد خبر: 3341008
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۲

اصالت بخشیدن به رنگ و نژاد، عامل تفرقه و پراکندگی انسان‌هاست

گروه اندیشه: معاون پژوهشی مدرسه علمیه امام صادق (ع) کرج گفت: اصالت بخشیدن به رنگ و شهر و نژاد باعث اختلافات میان انسان‌ها می‌شود و ملت‌ها را از یکدیگر جدا می‌کند، در حالی که اسلام به دنبال یکپارچگی و برابری است و تقوا را معیار سنجش منزلت افراد می‌داند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی فتحی، مدرس حوزه و دانشگاه کرج در گفت وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از سیستان وبلوچستان گفت: خداوند در آیه 13 سوره مبارکه حجرات می‌فرماید « یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُم مِّن ذَکَرٍ وَأُنثَى وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ»، اى مردم ما شما را از مرد و زنى آفریدیم و شما را ملت ملت و قبیله قبیله گردانیدیم تا با یکدیگر شناسایى متقابل حاصل کنید در حقیقت ارجمندترین شما نزد خدا پرهیزگارترین شماست.

معاون پژوهشی مدرسه علمیه امام صادق (ع) کرج بیان کرد: اصالت بخشیدن به رنگ و شهر و نژاد باعث اختلافات میان انسان‌ها می‌شود و ملت‌ها را از یکدیگر جدا می‌کند، در حالی که اسلام به دنبال یکپارچگی و برابری است.

وی افزود: نگرش اسلام، فراملی و جهانی است و در آیه فوق صریحا اشاره شده است که اجر و قرب و منزلت افراد بر اساس تقوا سنجیده می‌شود، هر کس تقوای بیشتری داشته باشد بر دیگران برتری دارد. پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید « حبّ الوطن مِن الإیمان» اما با حدود و شرایطی؛ تا زمانی که ملیت‌گرایی به عنوان یک نظر در برابر اسلام قرار نگیرد و باعث آسیب به دیگران نشود، ارزشمند است.

وی با بیان اینکه وطن‌دوستی باید بر پایه تعالیم اسلامی بنا شده باشد، گفت: امام خمینی (ره) فرمودند فداکاری ملت در راه میهن، تنها در سایه اسلام پذیرفته است؛ اگر وطن‌دوستی در خدمت اسلام نباشد و علیه دین و توحید باشد، پذیرفته نیست.

این مدرس حوزه و دانشگاه افزود: کسانی که یک شهر یا نژاد خاص را بزرگ می‌کنند، به دنبال حق‌گرایی نیستند، بلکه می‌خواهند بر دیگران تسلط پیدا کنند در حالی که همه انسان‌ها حق دارند از نعمت‌های الهی و خدادادی برخوردار شوند.

captcha