محمدعلی اسدتاش، مدیر دفتر قرآن و عترت دانشگاه قم در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از قم، گفت: در سالهای اخیر بر اساس تاکیدات مقام معظم رهبری تلاشهای بسیاری برای گسترش و تعمیق قرآن کریم در بین دانشجویان انجام شده است.
وی افزود: برگزاری مسابقات گسترده و طرحهای مختلف دانشجویی در بین دانشجویان در دانشگاههای کشور از جمله برنامههایی بوده است که از سوی دولت و مراکز دانشگاهی انجام شده است.
مدیر دفتر قرآن و عترت دانشگاه قم بیان کرد: در همین راستا بود که در سالهای 73 و 74 آیتالله فاضل لنکرانی و طاهری خرم آبادی به عنوان اعضای هیئت امنای این دانشگاه مسئولان آموزش را موظف به ایجاد درس قرآن در واحدهای درسی دانشجویان کردند و این کار به شکل مستمر ادامه دارد.
وی گفت: در همین راستا فعالیتی در این دانشگاه آغاز شد که در هیچ دانشگاه دولتی دیگر نظیری نداشته و ندارد و آن هم این است که دانشجویان مقطع کارشناسی یک واحد درس پیش نیاز قرائت قرآن را میگذارنند و در همین راستا نیز کلاسهای روخوانی قرآن کریم نیز ویژه دانشجویان برگزار میشود.
اسدتاش بیان کرد: در این دانشگاه همیشه سعی بر برگزاری دورههای آموزشی و کلاسهای روخوانی و تجوید قرآن کریم است و طرحهای تعمیقی قرآن کریم نیز در این دانشگاه به شکل مستمر برگزار میشود.
وی گفت: به عنوان یک مسئول قرآنی در دانشگاه که سالها نیز در مسابقات ملی دانشگاهی نیز در زمینه قرآن حضور داشتهام بیان میکنم که حدود 10 درصد دانشجویان در زمینه قرائت عادی قرآن نیز مشکل دارند.
وی خاطرنشان کرد: این مشکل زمانی وخیمتر میشود که برخی از این دانشجویان در رشته ادبیات عرب و حتی علوم مرتبط با قرآن فعالیت میکنند ولی متاسفانه در زمینه قرائت قرآن مشکل دارند.
این فعال قرآنی دانشگاه قم بیان کرد: این مساله یک مشکل ملی است و وخامت آن زمانی بیشتر حس میشود که از ابتدای دوران دبستان کلاسها و درس قرآن برای همه دانش آموزان مقرر شده است و هزاران معلم قرآن و میلیاردها تومان سرمایه مملکت هرساله به همین بهانه در مدارس خرج میشود و حال این سوال پیش میآید که چرا با این همه فعالیت و ده سال درس قرآن دانشجویان روخوانی ساده قرآن را هم بلد نیستند.
وی گفت: یکی از دلایل آن است که این دانشجویان و معلمان آنها در مقاطع پایین تر اهمیتی به نمره آوری در این درس نمیدادند ومعلمان آنها با خواهش تمنا، به آنها نمره میدهند و دانش آموزان نیز رمز نمره آوری در این دروس را به خوبی فراگرفتهاند و به طور کلی اصلا درس قرآن را درس به حساب نمیآورند.
این معلم قرآن بیان کرد: این مسئله مشکل اصلی نظام آموزشی در قرآن است زیرا تفهیم نشده است که قرآن یک مساله فوق برنامه نیست و باید درس اصلی در میان دروس دیگر به حساب آید؛ این درک هنوز در بین بسیاری از فرهنگیان نیز ایجاد نشده است و به قرآن به دید یک درس جدی نگاه نمیکنند و به همین جهت باید در مقاطع پایین درس قرآن در زمینه روخوانی جدی گرفته شود و در مقطع دبیرستان و دانشگاه روی مباحث مفهومی و عمیق قرآن کار شود.