به گزارش
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، مبارزه با ظلم و نفی استکبار، از اصول اساسی اندیشه حضرت امام خمینی(ره) است که از تفکر دینی نشأت میگیرد، با شکلگیری انقلاب اسلامی و مبارزه جدی با دنیای استکبار و به ویژه آمریکا، در ابعاد نظری و عملی، تأثیراتی را در مقابله با ظلم و طرز تلقی آمریکا در بهرهبرداری از دولتهای ضعیفتر به ویژه در جنبشهای اسلامی شاهد هستیم.
امام خمینی(ره) درباره جهان شمولی و فرامکانی بودن اندیشه خود میفرماید: براى من مکان مطرح نیست، آنچه مطرح است مبارزه بر ضد ظلم است هر جا بهتر این مبارزه صورت بگیرد آنجا خواهم بود.(صحیفه امام، ج5، ص: 301)، مبارزه با استکبار به عنوان یک تکلیف دینی در اندیشه سیاسی امام راحل مطرح بود: خداى تبارک و تعالى ما را مکلف کرده که با این طور اشخاص، با این طور ظلمه، با اینهایى که اساس اسلام را دارند متزلزل مىکنند و همه مصالح مسلمین را دارند به باد مىدهند، ما مکلفیم که با اینها معارضه و مبارزه کنیم، اگر یک وقتى هم دستمان برسد، دست به تفنگ مىبریم و معارضه مىکنیم.)صحیفه امام، ج5، ص: 21)
امام خمینی(ره) دلیل مبارزات خود را تصمیم شیطانی دشمن در غارت ارزشهای اسلامی میداند و البته بارها این تصمیم دشمن را گوشزد میکند: نکته مهمى که همه ما باید به آن توجه کنیم و آن را اصل و اساس سیاست خود با بیگانگان قرار دهیم این است که دشمنان ما و جهانخواران تا کى و تا کجا ما را تحمل مىکنند و تا چه مرزى استقلال و آزادى ما را قبول دارند. به یقین آنان مرزى جز عدول از همه هویتها و ارزشهاى معنوى و الهىمان نمىشناسند. به گفته قرآن کریم، هر گز دست از مقاتله و ستیز با شما بر نمىدارند مگر اینکه شما را از دینتان برگردانند.(صحیفه امام، ج21، ص: 90)
امام خمینی(ره) آیه 46 سوره سبا را سرمشق خود میدانند؛ «قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُمْ بِوَاحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَى وَفُرَادَى ثُمَّ تَتَفَكَّرُوا مَا بِصَاحِبِكُمْ مِنْ جِنَّةٍ إِنْ هُوَ إِلَّا نَذِيرٌ لَكُمْ بَيْنَ يَدَيْ عَذَابٍ شَدِيدٍ: بگو: تنها شما را به يك چيز اندرز میدهم و آن اينكه دو نفر دو نفر، يا يكنفر يكنفر برای خدا قيام كنيد، سپس فكر خود را به كار گيريد، اين دوست و همنشين شما(محمد) هيچگونه جنون ندارد، او فقط بيم دهنده شما در برابر عذاب شديد (الهی) است».
ایشان در نامهای خطاب به علما و تمام مسمانان این آیه را محور قرار میدهند و تأکید میکنند: خداى تعالى در این کلام شریف، از سرمنزل تاریک طبیعت تا منتهاى سیر انسانیت را بیان کرده و بهترین موعظههایى است که خداى عالم از میانه تمام مواعظ انتخاب فرموده و این یک کلمه را پیشنهاد بشر فرموده. این کلمه تنها راه اصلاح دو جهان است.... خودخواهى و ترک قیام براى خدا ما را به این روزگار سیاه رسانده و همه جهانیان را بر ما چیره کرده و کشورهاى اسلامى را زیر نفوذ دیگران درآورده.(صحیفه امام، ج1، ص: 21و22)
البته نگاه امام خمینی(ره) به مبارزه با ظلم همان طور که اشاره شد فرا مکانی است و مختص به دولت خاصی نیست بلکه این نزاع را ریشهایتر میدانند و میفرمایند: مبارزهاى که الان بین کفر و اسلام است، این منازعه بین ما و آمریکا نیست، بین اسلام است و کفر(صحیفه امام، ج11، ص: 105)؛ لذا سازش با مصادیق ظلم را دست برداشتن از اسلام می دانند چنانچه میفرمایند: کسى تصور نکند که ما راه سازش با جهانخواران را نمىدانیم ولى هیهات که خادمان اسلام به ملت خود خیانت کنند!... اگر بند بند استخوانهایمان را جدا سازند، اگر سرمان را بالاى دار برند، اگر زنده زنده در شعلههاى آتشمان بسوزانند، اگر زن و فرزندان و هستىمان را در جلوى دیدگانمان به اسارت و غارت برند هرگز اماننامه کفر و شرک را امضا نمىکنیم. (صحیفه امام، ج21، ص: 98)
نتیجه نگاه امام خمینی(ره) در مبارزه با ظلم نتایج و مصدایقی در تمام ابعاد جامعه دارد، ایشان حتی سلامت جهان را به برچیده شدن نظام استکبار میدانند: سلامت و صلح جهان بسته به انقراض مستکبرین است و تا این سلطه طلبان بىفرهنگ در زمین هستند، مستضعفین به ارث خود که خداى تعالى به آنها عنایت فرموده است نمىرسند.(صحیفه امام، ج12، ص: 144)