چرا از مرگ می‌ترسیم
کد خبر: 3578610
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۵

چرا از مرگ می‌ترسیم

گروه معارف: رئیس حوزه علمیه علوی برادران شهر هیدج گفت: در اعتقادات مسلمانان، مرگ برای انسان‌ها به معنی نیستی و نابودی نیست ولی دلایلی برای ترس از مرگ بیان شده که یکی از آنها دلبستگی به دنیا و فراموش کردن آخرت عنوان شده است.

حجت‌الاسلام احمد صالحی رئیس حوزه علمیه علوی برادران شهر هیدج در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از زنجان، با اشاره به اینکه مرگ واقعیت زندگی است که راه فراری از آن نیست، اظهار کرد: زمان مرگ راز سر به مهری است که جز ذات اقدس الهی کسی آگاه بر آن نیست.

وی با بیان اینکه بنا به اعتقادات ما مسلمانان، مرگ برای انسان‌ها به معنی نیستی و نابودی نیست، تصریح کرد: مرگ آغاز رویش مجدد انسان در دنیای دیگر است مانند جنینی که به واسطه تولد از رحم مادر وارد جهان دیگر می‌شود.

این مدرس حوزه علمیه با تاکید بر اینکه بنا بر روایات مرگ مانند عوض کردن لباس چرکین است، تاکید کرد: این عالم برای انسان‌ها مانند رحم مادر است و عالم آخرت به مراتب گسترده‌تر از عالم هستی است.

وی ناآگاهی به عالم آخرت را یکی از مهم‌ترین دلایل ترس انسان از مرگ عنوان کرد و افزود: از دیگر دلایل ترس از مرگ می‌توان به ترس انسان از زشتی اعمال خود اشاره کرد.

حجت‌الاسلام صالحی در ادامه تاکید کرد: روزی یکی از اصحاب نزد ابوذر آمده و از ایشان سوال کرد چرا ما از مرگ هراس داریم ایشان خطاب به وی گفت: براى این که شما دنیا را آباد کرده‌اید و آخرتتان را ویران، طبیعى است که دوست ندارید از نقطه آباد به نقطه ویران منتقل شوید.

وی با تاکید بر اینکه مجرمان همواره نگران مجازات و جریمه هستند به همین جهت گناهكاران نـیز از مرگ مى‌ترسند، اظهار کرد: قرآن كریم در آیه هفتم سوره جمعه درباره یهودیان دنیادوست مى‌فرمایند: «وَ لا یَتَمَنَّوْنَهُ أَبَداً بِما قَدَّمَتْ أَیْدیهِمْ وَ اللَّهُ عَلیمٌ بِالظَّالِمینَ»؛ «به خاطر گناهان زیادى كه مرتكب شده اند هرگز آرزوى مردن را ندارند».

این مسئول با بیان اینکه امیرالمۆمنین على (ع ) مى‌فرماید: «مَنْ كانَتِ الدُّنْیا هِمَّتَهُ اِشْتَدَّ حَسْرَتُهُ عِنْدَ فِراقِها» ؛ « هر كس دنیا نهایت همتش شود هنگام جدایى از آن سخت حسرت مى خورد»، گفت: حضرت علی(ع) به قدری در آبادی آخرت خود کوشیده بود که در روایتی می‌فرمایند: به خدا قسم من به مرگ مشتاق‌تر از کودک به پستان مادر هستم.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه یاد مرگ غفلت زداست، تصریح کرد: انسان باید همواره به یاد مرگ باشد زیرا یاد مرگ باعث کوتاه شدن آرزوهای انسان می‌شود و انسان را از بند مادیات می‌رهاند.

رئیس حوزه علمیه علوی برادران شهر هیدج اظهار کرد: یاد مرگ سبب می‌شود انسان در کارهای خویش دقیق‌تر شده و تمام تلاش خویش را صرف زندگی چند روزه دنیایی‌اش نسازد و برنامه‌ای نیز برای آخرت خویش داشته باشد تا با آمدن مرگ غافلگیر نشود.

وی با تاکید بر اینکه غفلت از مرگ، دنیا را در نظر انسان زیبا و با ارزش جلوه می دهد و او را سخت شیفته و واله خویش می‌گرداند، گفت: ما انسان‌ها از یاد مرگ می‌ترسیم و فریب دنیا را می‌خوریم و به بازیچه سرگرم می‌شویم در حالی که برای آخرت آفریده شده‌ایم ولی این دنیا را که در آن هستیم دوست داریم

وی بیان کرد: امام صادق علیه السلام در مورد تأثیر عمیق یاد مرگ بر بیداری روح و جان آدمی می فرماید: «ذِکْرُ الْمَوتِ یُمِیتُ الشَّهَواتِ فِی النَّفْسِ وَیَقْطَعُ مَنابِتَ الْغَفْلَةِ وَیُقَوِّی النَّفْسَ بِمَواعِدِ اللّهِ وَیُرِقُّ الطَّبْعَ وَیَکْسِرُ اَعْلامَ الْهَوَی وَیُطْفِی ءُ نارَ الْحِرْصِ وَیُحَقِّرُ الدُّنْیا»؛ «یاد مرگ خواهش‌های باطل را از دل زایل می‌کند و ریشه‌های غفلت را می‌کند و دل را به وعده‌های الهی قوی و مطمئن می‌گرداند و طبع را رقیق و نازک می‌سازد و علم‌های هوا و هوس را می‌شکند و آتش حرص را فرو می‌نشاند و دنیا را حقیر و بی‌مقدار می‌سازد».

captcha