تربیت ناصحیح خانوادگی؛ مهم‌ترین عامل بزهکاری
کد خبر: 3614816
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۳

تربیت ناصحیح خانوادگی؛ مهم‌ترین عامل بزهکاری

گروه اجتماعی: دادستان عمومی و انقلاب زاهدان گفت: مهم‌ترین عامل بزهکاری، تربیت ناصحیح خانوادگی است؛ اگر امکان بازدید از زندان‌ها برای مردم فراهم بود، به روشنی متوجه می‌شدند که اغلب کسانی که دچار جرم و بزه شده‌اند در خانواده‌هایی دارای مشکل و بدون برخورداری از تربیت صحیح و اصولی رشد پیدا کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از سیستان و بلوچستان، به نقل از روابط عمومی دادگستری کل استان، حجت الاسلام علی موحدی‌راد، دادستان عمومی و انقلاب زاهدان بیان کرد: خانواده نقش بنیادی در شکل گیری جامعه دارد و هرگز نباید از آن غفلت شود.
دادستان عمومی و انقلاب زاهدان ادامه داد: مهمترین عامل بزهکاری، تربیت ناصحیح خانوادگی است؛ اگر امکان بازدید از زندان‌ها برای مردم فراهم بود، به روشنی متوجه می‌شدند که اغلب کسانی که دچار جرم و بزه شده‌اند در خانواده هایی دارای مشکل و بدون برخورداری از تربیت صحیح و اصولی رشد پیدا کرده‌اند.
وی اظهار کرد: پایه‌های تربیت صحیح و احترام به قانون، احترام به حقوق دیگران، قانع بودن به حق و حقوق خود، احترام به بزرگتر، گذشت، پرهیز از دروغگویی و سایر اخلاق حسنه در خانواده‌ها بنا می‌شود، اما متاسفانه بعضی خانوده‌ها این مقوله مهم در آینده فرزندان را ر‌ها کرده و آن را تنها وظیفه نهادهای آموزشی می‌دانند، گویی که خود هیچ وظیفه‌ای در قبال آموزش و تربیت صحیح فرزندان در خانواده ندارند.
موحدی‌راد همچنین با اشاره به اهمیت نهادینه شدن فرهنگ صلح و سازش و عفو و گذشت در جامعه، عنوان کرد: دین اسلام همواره بر عفو و گذشت و حتی موضوع تغافل تاکید کرده است؛ متاسفانه بیش از ۸۰ درصد قتل‌ها به خاطر عصبانیت‌ها و عدم کنترل لحظه‌ای بر رفتار و البته عدم گذشت و بخشش بوده بطوری که حتی بر اثر کشمکش بر سر جای پارک قتل‌هایی رخ داده است.
وی ادامه داد: یکی از سنت‌های بسیار خوب و نهادینه شده در استان که می‌تواند الگویی برای کل جامعه ایران باشد، سنت حسنه عفو و بخشش است که در همین زمینه اخیرا بیش از ۲۰ حکم قصاص نفس آماده اجرا بوده که با گذشت و بخشش اولیاء دم این احکام اجرا نشده است.
این مقام قضایی در پایان با تأکید بر اینکه خانواده‌ها باید نسبت به فعالیت فرزندانشان در فضای مجازی حساسیت بیشتری داشته باشند، اظهار کرد: خریدن گوشی‌های همراه و دادن خط اینترنت به کودکان و نوجوانان از سوی خانواده‌ها باید همراه با نظارت باشد تا به فرد و جامعه آسیب وارد نشود.
captcha