اعتیاد زنان؛ معضلی که آینده جامعه را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد
کد خبر: 3648626
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۶

اعتیاد زنان؛ معضلی که آینده جامعه را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد

گروه اجتماعی: اعتیاد زنان، آسیبی به مراتب بیشتر از اعتیاد مردان دارد؛ چراکه زنان پایه اصلی کانون خانواده هستند و اعتیاد آنان، وضعیت سلامت و اجتماعی افراد، خانواده و جامعه را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از سیستان وبلوچستان، «اعتیاد» معضلی اجتماعی است که عامل پیدایش بسیاری از جرم‌ها و بزهکاری‌هاست؛ معضلی که جوامع مختلف را در جهان درنوردیده و مرد و زن هم نمی‌شناسد.
در تعالیم اسلامی، از هر آنچه به بدن انسان آسیب برساند، نهی شده است. در کتاب ارزشمند «فقه الرضا(ع)» از ثامن الحجج نقل شده است « كُلُّ نافِعٍ مُقوٍّ لِلجِسمِ فيهِ قُوَّةٌ لِلبَدَنِ فَحَلالٌ و كُلُّ مُضِرٍّ يَذهَبُ بِالقُوّةِ أو قاتِلٌ فَحَرامٌ»، هر چيز که سودمند باشد و موجب تقويت بدن می‌شود، حلال است، و هر چيز زيان‏‌آور كه نيروى آدمى را می‌گيرد و يا كشنده باشد، حرام است.
علی‌رغم سفارش‌های دینی و توصیه‌های پزشکی، این معضل اجتماعی روز به‌روز گسترده‌تر می‌شود و اگر زمانی یک پدیده مردانه شناخته می‌شد، امروز زنان و حتی نوجوانان را نیز مبتلا کرده است.
متأسفانه بیشترین قربانیان مواد مخدر، زنان و دختران هستند؛ زنانی که پس از گرفتار شدن در دام اعتیاد، در زمانی کوتاه به آخر خط می‌رسند و از جامعه و خانواده طرد می‌شوند؛ به همین دلیل این روزها بیشتر در پاتوق‌ها به چشم می‌خورند.
اگر گشتی در خیابان‌ها بزنیم، هرچه به آخر شب نزدیک‌تر می‌شویم، بوی شیشه، تریاک و هروئین بیشتری به مشام می‌رسد؛ به طوری که اگر بتوانی به محفلشان ورود پیدا کنی به وضوح شاهد پهن کردن سرنگ‌های آلوده، سنجاق قفلی، سیخ و سنگ‌هایی هستی که چهره برخی پارک‌های کلانشهر زاهدان همچون پارک شهر، میدان کارگر، پارک بلوچ، باغ سید احمد و غیره را نیز برای ورود خانواده‌ها ناامن کرده است.
آسیب‌های اعتیاد زنان، به مراتب بیشتر از مردان است
سودابه کاظمی، فعال اجتماعی و کارشناس ارشد روانشناسی، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایکنا، گفت: متأسفانه آمار زنان معتاد در چند سال اخیر، رشد دو برابری داشته است، اما باید در نظر داشت که گاهی زنان ندانسته گرفتار اعتیاد می‌شوند.
وی افزود: از آنجایی که زیبایی و تناسب اندام برای افراد از اهمیت زیادی برخوردار است، گاهی زنان برای کاهش وزن و تناسب اندام به برخی مواد روی می‌آورند که پس از مدتی، وابستگی روانی پیدا می‌کنند و به اصطلاح معتاد می‌شوند.
این فعال اجتماعی بیان کرد: اما نباید از این مسأله غافل شد که مشکلات عاطفی و خانوادگی، نقش بزرگی در گرایش زنان به اعتیاد دارد. اختلافات خانوادگی، طلاق، افسردگی ناشی از شکست عشقی از جمله مواردی است که عامل بسیاری از اعتیادهاست.
اعتیاد زنان؛ معضلی که آینده جامعه را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد
وی ادامه داد: گاهی نیز دخترانی که احساس می‌کنند سنشان بالا رفته است و یا در یک رابطه، از نظر روحی شکست خورده‌اند، برای تسکین روحیه خود به طور ناخودآگاه به سمت قلیان و سیگار سوق داده می‌شوند.
کاظمی افزود: اعتیاد زنان، آسیبی به مراتب بیشتر از اعتیاد مردان دارد؛ چراکه زنان پایه اصلی کانون خانواده هستند و اعتیاد آنان، وضعیت سلامت و اجتماعی افراد، خانواده و جامعه را تحت الشعاع قرار می‌دهد.
هادی محمدی
captcha