زهرا محمدپور، کارشناس ارشد علوم قرآنی و تفسیر شهرستان زابل، در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از سیستان وبلوچستان، گفت: با توجه به هجمههای فرهنگی که امروز علیه جامعه اسلامی و بهویژه زنان وجود دارد، نیاز شدیدی نسبت به معرفی الگوی مناسب برای بانوان و دختران جوان ما احساس میشود.
وی اظهار کرد: حضرت فاطمه(س) به سبب آنکه یک انسان معصوم، کامل و بیعیب بودهاند، میتوانند در هر عصری به عنوان الگوی ایدهآل زن مسلمان معرفی شوند؛ ابعاد شخصیت ایشان به گونهای گسترده و حیرتآور است که حتی افراد غیرمسلمان هم با مطالعه زندگی ایشان، مجذوب این بانوی بزرگوار میشوند.
کارشناس ارشد علوم قرآنی زابل افزود: ارزشهای وجودی بانو فاطمه(س) در 104 لقبی که به ایشان اعطا شده، متبلور است، این القاب بهخوبی ابعاد شخصیتی ایشان را نشان میدهند، اما متأسفانه تعداد کمی از آنها معرفی شده است.
وی بیان کرد: یکی از القاب ایشان که کمتر به آن توجه شده «حاملة البلوی بغیر شکوی؛ بلاکش نستوه بی شکوه و شکایت» است، یعنی کسی که مشکلات و بلاها را تحمل میکند، اما لب به شکوه و شکایت باز نمیکند.
محمدپور ادامه داد: در منابع معتبر روایت شده است که ایشان حتی در سختترین لحظات، از جمله در آخرین لحظات عمر شریفشان، زمانی که از مسمار در، زخم به پهلو داشتند و بدنشان بهدلیل وارد آمدن ضربه دچار کبودی شده بود، با این حال ابراز ناراحتی جلوی همسر و فرزندان نکردند.
وی افزود: شکوه و شکایتهای مدام، کانون خانواده را سرد میکند؛ وقتی میبینیم حضرت فاطمه(س) حتی سختترین رنجها را تحمل میکردند اما نمیگذاشتند آرامش خانه از بین برود و همسر و فرزندانشان اندوهگین شوند، نباید مشکلات جزئی ما را از پا درآورد و همیشه از زندگی ناله و شکایت داشته باشیم.
این کارشناس دینی اظهار کرد: ایشان هم لقب «جمیله» و هم لقب «جلیله» دارند، یعنی بهعنوان یک انسان کامل، هم تبلور صفت جمال خدا و هم تجسم صفت جلال خداوند هستند.
وی ادامه داد: وقتی میگوییم باید از حضرت زهرا(س) الگوبرداری کنیم، به این معنا نیست که مطابق 1400 سال پیش زندگی کنیم، بلکه باید حقایق رفتار ایشان را مطالعه و استخراج کنیم و در زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی خودمان پیاده کنیم.
محمدپور بیان کرد: حضرت زهرا(س) شخصیتی فراتر از زمان و مکان هستند، نحوه رفتار ایشان در درون خانه و در ارتباط با همسر و فرزندان، انجام مسئولیت دینی و انسانی، ولایتمداری، همسایهداری، عبادت و تقوا، فعالیتهای فرهنگی و علمی ایشان چیزی نیست که گذشت زمان به آن رنگ کهنگی بدهد.
کارشناس ارشد علوم قرآنی زابل افزود: برخی از القاب ایشان که مورد غفلت واقع شده، عبارتند از: قانعة (کم توقع)، عالمة (دانشمند)، معصومة (بیگناه)، مغصوبة (کسی که حقش غصب شده است)، سرّ الله (راز نهانی خدا)، قرار قلب امّها المعظّمة (آسایشبخش دل مادر بزگوارش)، مسکورة الضلع (پهلو شکسته) و خفی القبر (کسی که قبرش پنهان است).