باید و نبایدهای تغذیه در ایام نوروز/ میوه‌ها؛ بهترین خوراکی‌های نوروزی
کد خبر: 3799920
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۳

باید و نبایدهای تغذیه در ایام نوروز/ میوه‌ها؛ بهترین خوراکی‌های نوروزی

گروه اجتماعی ــ رئیس دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: بهترین خوراکی‌ها در دید‌وبازدیدهای نوروزی، میوه‌ها هستند که به جز افراد چاق و بیماران کلیوی و دیابتی، سایر افراد محدودیتی در استفاده از آنها ندارند.

میوه‌ها؛ بهترین خوراکی‌های نوروزی

محمدحسن انتظاری، رئیس دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، اظهار کرد: یکی از نکاتی که حتماً باید رعایت شود و برای سلامتی انسان مفید به حساب می‌آید، عدم قطع صبحانه است. ما حتماً باید صبحانه بخوریم، در واقع بدن انسان خود را با صبحانه برنامه‌ریزی می‌کند. تا وقتی صبحانه نخوریم، بدن تصور می‌کند که غذایی به دست نیاورده، بنابراین سوخت‌وساز و فعالیت فیزیکی را کاهش و اشتها را افزایش می‌دهد.
وی افزود: در دید‌وبازدیدهای نوروزی، میوه‌ها بهترین گزینه هستند. به جز افراد چاق و کسانی که با بیماری‌های کلیوی و دیابت دست‌وپنجه نرم می‌کنند، سایر افراد در تمام گروه‌های سنی می‌توانند از میوه‌ها به‌وفور و بدون محدودیت استفاده کنند.
رئیس دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بیان کرد: بهتر است از نوع خام یا بوداده مغزجاتی نظیر پسته، بادام، فندق و تخمه استفاده شود. مغزجاتی که رنگ زرد یا نارنجی دارند و به شدت نمک‌سود یا تند شده‌اند، احتمال اینکه به سال‌های قبل مربوط بوده و فاسد شده باشند، خیلی زیاد است و در اکثر موارد مشکل‌آفرین محسوب می‌شوند. ماده‌ای سمی به نام آفلاتوکسین وجود دارد که می‌تواند در این مغزها، به‌خصوص اگر در جای مرطوب قرار داشته باشند، رشد کند و معمولاً بوی تند ادویه‌جات، نمک و رنگ زردی که زعفران نیست، آن را می‌پوشاند.
انتظاری ادامه داد: توصیه می‌شود افراد خانواده اعم از کوچک و بزرگسال برای دیدوبازدیدهای نوروزی، مسیرهای کوتاه و کمتر از نیم‌ساعت را پیاده و بدون ماشین طی کنند تا خوراکی‌هایی که در مهمانی‌ها میل کرده‌اند، به سوخت‌وساز تبدیل شده و به چاقی منجر نشود. مصرف شیرینی و گز اشکالی ندارد، اما در هر مهمانی از هر کدام یک دانه بخورند و بهتر است گز را نصف کرده و از میان شیرینی‌ها، کوچک‌ترین آنها را انتخاب کنند.
وی خاطرنشان کرد: اگر در طول یک روز تعداد مهمانی‌ها زیاد شد، افراد می‌توانند وعده ناهار را حذف کرده یا بسیار مختصر مصرف کنند. وعده شام بهتر است مختصر باشد و حذف نشود.

پختن چند نوع غذا در یک وعده باعث پرخوری می‌شود
رئیس دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه شاید مصرف چند نوع غذا در یک وعده غذایی، از نظر تغذیه‌ای مشکلی نداشته باشد، گفت: با توجه به شرایط اقتصادی کشور، این کار را توصیه نمی‌کنیم. یک نوع غذا در هر وعده غذایی کافی است و خانواده‌ها می‌توانند به جای پختن چند نوع غذا در یک وعده، در نوع غذاهایی که در هر وعده مصرف می‌کنند، تنوع قائل شوند؛ مثلاً اگر در وعده صبحانه پنیر می‌خورند، در وعده شام دیگر آن را مصرف نکنند. پختن چند نوع غذا در یک وعده، علاوه بر اسراف و فشارهای مالی، باعث پرخوری نیز می‌شود و با توجه به اینکه تعداد افراد دارای اضافه وزن و مبتلا به دیابت در جامعه ما زیاد است، مصرف چند نوع غذا در یک وعده توصیه نمی‌شود.
وی اضافه کرد: بهترین و سالم‌ترین نوشیدنی، آب است و افرادی که چاق نیستند، می‌توانند همراه غذا از آب‌میوه یا دوغ نیز استفاده کنند، ولی افراد چاق بهتر است همراه غذا از هیچ نوع مایعاتی حتی آب نیز استفاده نکنند، چون ناخودآگاه به پرخوری منجر می‌شود، ولی همه افراد در طول روز باید آب کافی دریافت کنند. قطعا نوشابه‌ها و آب‌میوه‌های صنعتی توصیه نمی‌شود و حتی بهتر است آب‌میوه‌های طبیعی جایگزین میوه‌ها نشود. وقتی میوه می‌خوریم، قند آن به‌کندی جذب شده و بدن فیبرهای غذایی نیز دریافت می‌کند، ولی وقتی آب‌میوه می‌خوریم، قند آن به‌قدری سریع جذب می‌شود که چربی‌سازی به دنبال دارد، علاوه بر اینکه آب‌میوه‌ها تا حدی نیز اشتهاآورند. البته اگر کسی از لاغری رنج می‌برد، می‌تواند به جای میوه‌ها از آب‌میوه استفاده کند، اما ماءالشعیر و نوشابه‌های صنعتی برای این افراد نیز توصیه نمی‌شود.
انتظاری درباره کیفیت خواب و استراحت در فصل بهار گفت: با توجه به تکامل چند هزار ساله انسان از نظر فیزیولوژیک، بدن ما با خواب شبانه در حدود ۶ تا ۸ ساعت سازش پیدا کرده است. خواب و بیدار شدن هر چه زودتر اتفاق بیفتد، بهتر است. هورمون‌های رشد بیشتر در نیمه دوم شب تولید می‌شود، بنابراین بهتر است کودکان و نوجوانان هر چه زودتر بخوابند، ولی می‌توانند قبل از طلوع آفتاب بیدار شده و صبحانه را میل کنند.
وی تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که در جامعه با آن مواجهیم و منجر به چاقی، کم‌حوصلگی و اختلالات رشد می‌شود، کم‌خوابی شبانه و خواب روزانه است، در حالی که بدن ما با خواب شبانه و بیداری روزانه سازش پیدا کرده، اما متأسفانه افراد به‌خصوص در ایام تعطیل، تا پاسی از شب بیدار بوده و صبح نیز دیر از خواب بیدار می‌شوند که ساعت بیولوژیک بدن را به هم می‌ریزد. بهتر است افراد قبل از ساعت ۱۲ شب خوابیده و صبح قبل از طلوع آفتاب بیدار شوند و در طول روز نیز خواب کوتاهی داشته باشند.
به کانال خبرگزاری ایکنا اصفهان در تلگرام بپیوندید iqna_isfahan@
انتهای پیام

captcha