دهه آخر رمضان بهترین فرصت برای تزکیه نفس است
کد خبر: 3815464
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۴

دهه آخر رمضان بهترین فرصت برای تزکیه نفس است

گروه معارف ــ‌ امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت: عشره یا دهه آخر ماه رمضان ایام مبارکی است، چراکه شب‌های قدر در این دهه قرار دارد. لذا بهترین فرصت برای اصلاح نفس و رسیدن به خداست و در این ایام باید به اعتکاف، دعا و استغفار پرداخت.

به گزارش ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، مولوی، عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان، امروز، 8 خردادماه، در جمع مردم روزه‌دار این شهرستان در مسجد مکی، گفت: عشره یا دهه آخر ماه رمضان، ایام مبارکی است، چراکه شب‌های قدر در این دهه قرار دارد. لذا بهترین فرصت برای اصلاح نفس و رسیدن به خداست؛ در این ایام باید به اعتکاف، دعا و استغفار پرداخت.
وی ادامه داد: رسول اکرم(ص) در عشره آخر رمضان خانه را ترک می‌کرد و با اعتکاف در مسجد کاملاً متوجه عبادت، آمادگی برای آخرت و نجات امت می‌شد. آن‌ حضرت نه ‌تنها برای نجات امت در زمان خود، بلکه برای نجات مردم جهان تا قیامت فکر و برنامه‌ریزی می‌کردند.
امام جمعه اهل سنت زاهدان بیان کرد: تمام زندگی آن‌ حضرت در مجاهده، خیرخواهی، ترحم و شفقت بر خلق و فکر و طراحی نقشه برای نجات بشر سپری شد، اما در رمضان و عشره اخیر آن کمر همت را می‌بستند، تمام شب را با عبادت زنده نگه می‌داشتند و زن و فرزند را هم برای عبادت بیدار می‌کردند.
وی افزود: بندگان صالح خدا وقت‌شناس، فرصت‌شناس و همواره دنبال فرصت‌های زرین بوده‌اند، ما هم باید از رمضان و دهه اخیرش حداکثر استفاده را برای اصلاح نفس و اعتقاد و اخلاقمان ببریم.
این عالم اهل سنت اظهار کرد: عشره آخر رمضان عشره آزادی گردن‌ها از آتش جهنم و دهه اعتکاف است. در زمان حیات رسول اکرم در مسجدالنبی فضای دیگری حاکم بود؛ آنجا ذکر، دعا، عبادت و فکر و ناله و زاری بود. عشره اخیر رمضان ایام استغفار و تضرع و زاری و دعاست.
وی به افزودن ذکر، تلاوت و دعا در دهه اخیر تأکید کرد و افزود: در عشره آخر ماه مبارک رمضان کارها را کاهش بدهیم و برای بعد از رمضان بگذاریم. به نماز تراویح و ذکر مشغول باشیم. بیشتر قرآن بخوانیم، چون عشره آخر رمضان با نزول قرآن مناسبت نزدیک‌تری دارد.
مولوی عبدالحمید در ادامه ضمن توصیه به پرداخت زکات در رمضان، بیان کرد: صدقات و زکات پرداخت کنید، چون یک فرض در رمضان هفتاد برابر و صدقه نفلی به اندازه فرض ثواب دارد.
وی اظهار کرد: بیهوده وقتتان را تلف نکنید و به اعمال نیک مشغول باشید. اگر در رمضان برای اصلاح خود تلاش کنیم، اثرش تا رمضان سال آینده باقی می‌ماند. باید حالات قبلی را رها کنیم و بیشتر به مجاهده و عبادت بپردازیم. ان‌شاءالله خداوند متعال برکات و رحمت‌های خود را بر ما نازل فرماید.
مدیر دارالعلوم زاهدان ادامه داد: اگر به شب‌ قدر توجه نکنیم، با همه خیرات و برکاتشان به پایان می‌رسند و ما محروم می‌شویم. هر کس در شب قدر، که همه از فیض و برکت آن بهره‌مندند محروم شود، واقعاً محروم است.
این عالم اهل سنت بیان کرد: تکبر، کینه، عداوت، بخل و غفلت را از دل‌هایتان دور کنید زیرا این موارد مایه محرومیت از برکات شب قدر و رمضان می‌شوند. مردم را معاف کنید تا شما را ببخشند و اختلافات را رفع کنید، چون اختلاف به دین و ایمان ضربه می‌زند.

انتهای پیام

captcha