امام حسین(ع)؛ تشنه هدایت انسان‌ها
کد خبر: 3840057
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۵
منطق حسینی/۴

امام حسین(ع)؛ تشنه هدایت انسان‌ها

گروه معارف ــ مدیر آموزش عالی حوزوی نورالزهرا(س) زنجان گفت: امام حسین(ع) ویژگی خاصی داشت و به شدت تشنه نجات انسان‌ها بود و تمام برنامه‌اش این بود که حتی اگر بتواند یک نفر از دشمن را هدایت کند و او را نجات دهد و برای این کار تلاش فراوانی کرد.

امام حسین(ع)؛ تشنه هدایت انسان‌هاپس از روز سوم محرم الحرام سال ۶۱ هجری قمری، روز چهارم، عبیدالله بن زیاد مردم کوفه را در مسجد جمع و سخنرانی کرد و ضمن آن مردم را برای شرکت در جنگ با امام حسین (ع) تشویق و ترغیب کرد.
در این روز عبیدالله بن زیاد مردم را در مسجد کوفه گرد آورد و خود به منبر رفت و گفت: اى مردم! شما خاندان ابوسفیان را آزمودید و آنان را چنان شناختید، که می‌خواهید! و یزید را می‌شناسید که خوش رفتار و پسندیده روش است! و به زیر دستان احسان مى‌‏کند! و عطایاى او به جاست! و پدرش معاویه هم در زمان خودش چنین بود و این پسرش یزید هم بعد از او بندگان را گرامی می‌دارد! و اینک یزید دستور داده است که بهره شما را از عطایا بیشتر کنم و پولى را نزد من فرستاده است که در میان شما قسمت نموده و شما را به جنگ با دشمنش حسین بفرستم! این سخن را به گوش جان بشنوید و اطاعت کنید.
سپس از منبر به زیر آمد و عطایای وافری به مردم داد و آن‌ها را به کمک عمر بن سعد به جنگ حسین (ع) فرستاد و براى مردم شام نیز عطایائی مقرر کرد و دستور داد تا در تمام شهر ندا دهند که مردم براى حرکت آماده باشند و خود و همراهانش به سوى نخیله حرکت کرد و حصین بن‌نمیر و حجار بن ابجر و شمر بن ذى‌الجوشن را به کربلا گسیل داشت تا عمربن سعد را در جنگ با حسین کمک کند.
رهایی از جهالت
زهرا علمی‌فرد، مدیر آموزش عالی حوزوی نورالزهرا(س) زنجان در گفت‌وگو با ایکنا از زنجان، در مورد روز چهارم محرم اظهار کرد: در این روز نامه‌ها بین امام حسین(ع) و عمر سعد رد و بدل می‌شد و امام حسین(ع) در این نامه‌ها اهداف خود را بیان می‌کرد؛ به ایراد سخنرانی می‌پرداخت و تصمیم داشت بصیرت هر کسی که به خیمه امام حسین(ع) نزدیک می‌شد را ارتقا دهد تا به راه حق برگردند.
وی تصریح کرد: امام حسین(ع) ویژگی خاصی داشت و به شدت برای نجات انسان‌ها حریص بود و تمام برنامه‌اش این بود که حتی اگر بتواند یک نفر از دشمن را هدایت کند و او را نجات دهد و برای این کار تلاش فراوانی کرد.
این استاد حوزه خاطرنشان کرد: امام حسین تشنه هدایت انسان‌ها بود. امام حسین(ع) در تمام مراحل سعی در منصرف کردن عمر سعد داشت و فرمود که مرگ برای من بهتر از رفتن زیر بار ظلم است.
علمی‌فرد با اشاره به اینکه بیشترین خستگی امام حسین(ع) به دلیل سخنرانی‌ها و موعظه‌ها بود، یادآور شد: از روز سوم تا ششم امام مرتب خطبه خواند و نصیحت کرد و دین را معرفی کرد تا شاید یک نفر متحول شود.
وی ابراز کرد: هرکس می‌خواهد حسینی باشد به خصوص کسانی که کار هدایت مردم را بر عهده دارند نباید در این راه خسته شوند همانطور که در زیارت اربعین می‌خوانی که امام حسین(ع) خون جگرش را بر زمین ریخت تا مردم از جهالت نجات یابند.
انتهای پیام
captcha