شرع، عقل و منطق حکم می‌کنند که امت اسلامی متحد باشد
کد خبر: 3855986
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۷

شرع، عقل و منطق حکم می‌کنند که امت اسلامی متحد باشد

گروه معارف ــ امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت: شرع، عقل و منطق تقاضا می‌کند که امت اسلام با هم متحد شود؛ کشورهای اسلامی علاوه بر حفظ و تقویت اسلام، منافع سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مشترک نیز با هم دارند و همه این‌ها می‌طلبد که اختلافات را کنار بگذارند.

به گزارش ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان امروز، 19 آبان در همایش محوری هفته وحدت که در سالن اجتماعات نهاد رهبری در امور اهل سنت استان برگزار شد، گفت: دین اسلام یکی از بزرگترین نعمت‌های الهی به بندگان است؛ دین اسلام آخرین دینی ا‌ست که الله تعالی تا قیامت آن را برای سعادت و خوشبختی بشریت پسندیده است.

وی ادامه داد: ما مسلمانان سرمایه‌ای بزرگتر از قرآن مجید، رسول اکرم و دین اسلام در جهان سراغ نداریم. الله تعالی این سرمایه‌ها را در اختیار ما گذاشته است که اگر قدر آن‌ها را بدانیم و به رهنمودهای آن‌ها عمل کنیم می‌توانیم برای تمام ملت‌ها الگو و نمونه باشیم و بهترین فرهنگ و تمدن را به جهانیان عرضه کنیم.

امام جمعه اهل سنت زاهدان بیان کرد: قرآن مجید و احادیث رسول اکرم(ص) به مقوله «وحدت» تأکید بسیار زیادی کرده‌اند؛ وحدت چیزی‌ است که تمام انسان‌ها آن را می‌پذیرند، زیرا سبب پیشرفت و الفت ملت‌ها می‌شود.

وی افزود: ملت‌های پیشرفته و توسعه‌یافته دنیا دنبال وحدت و همبستگی هستند. امروز یهودیان و مسیحیان حاضرند برای رسیدن به منافع فرهنگی، سیاسی و اقتصادی با یکدیگر متحد شوند و در دفاع از هم با دیگران بجنگند. بلوک‌های شرق و غرب که هر کدام از آن‌ها دولت‌های مقتدری به‌شمار می‌روند برای منافع سیاسی کشورهایشان اتحادیه تشکیل داده‌اند.

مولوی عبدالحمید اظهار کرد: در این شرایط ملت‌های مسلمان اعم از مذاهب و گرایش‌های مختلف و همچنین کشورهای اسلامی که منافع مشترک دارند باید کنار یکدیگر قرار بگیرند و با هم متحد شوند. کشورهای اسلامی علاوه بر حفظ و تقویت اسلام، منافع سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مشترک نیز با هم دارند که همه این‌ها می‌طلبد که با هم متحد شوند.

وی افزود: شرع، عقل و منطق تقاضا می‌کند که امت اسلام با هم متحد شود؛ مسلمانان باید همدیگر را بپذیرند و مشکلات‌شان را از راه گفتمان حل‌وفصل کنند.

این عالم اهل سنت بیان کرد: به‌راستی چه چیزی مانع وحدت و انسجام مسلمانان و کشورهای اسلامی شده است؟ رهبر معظم انقلاب در یکی از سخنرانی‌های خود فرمودند که مشترکات ما به اندازه‌ای است که اگر ما به آن‌ها توجه کنیم فرصت پرداختن به مسائل اختلافی را نداریم؛ این دیدگاه و نظریه تمام علما و اندیشمندان است.

وی به عواقب اختلاف در جوامع اشاره کرد و افزود: اختلاف و تفرقه سبب نابودی ملت‌ها و قدرت‌های بزرگ و پیشرفته می‌شود. رسول اکرم در حدیثی خطاب به امت اسلامی می‌فرمایند که شما با هم اختلاف نکنید که این اختلاف سبب نابودی و ازهم‌پاشیدگی شما می‌شود؛ همان‌گونه که اختلاف سبب نابودی امت‌های پیشین شده است؛ لذا مسلمانان باید کنار هم بنشینند و با یکدیگر گفتمان و مذاکره داشته باشند.

مدیر دارالعلوم اهل سنت زاهدان بر لزوم رعایت حقوق تأکید و بیان کرد: رعایت حقوق و حفظ حرمت‌ها برای حفظ وحدت بسیار مهم است. اگر ما حقوق دیگران را ضایع کنیم و یا برای آنان حرمت قائل نباشیم طبیعتاً صدای اعتراض‌شان بلند می‌شود. تمام طرف‌ها موظف‌اند حرمت یکدیگر را نگه داشته و حقوق همدیگر را مراعات کنند.

انتهای پیام
captcha