«وحدت» یعنی تحمل عقیده مخالف
کد خبر: 3856177
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۷

«وحدت» یعنی تحمل عقیده مخالف

گروه معارف ــ امام جمعه اهل سنت شهرستان سراوان گفت: وحدت هرگز به این معنی نیست که تنها یک تفکر بر جامعه حاکم شود و سایر تفکرات از بین برود، بلکه وحدت به معنای داشتن سعه صدر و تحمل عقیده مخالف است؛ یعنی با وجود تکثر تفکرات و تعدد مذاهب، به یکدیگر احترام بگذاریم.

مولوی عبدالصمد ساداتی، امام جمعه اهل سنت شهرستان سراوان در گفت‌وگو با ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، گفت: وحدت یک تاکتیک موقت نیست، بلکه یک اصل اساسی در اسلام است که قرآن و سنت به آن توصیه کرده‌اند؛ اگر رسول خدا(ص) الگوی ما است، باید به وحدت در گفتار و رفتار توجه داشته باشیم.

وی ادامه داد: پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند «الْمُسْلِمُ أَخُو الْمُسْلِم» یعنی مسلمان برادر مسلمان است؛ در جای دیگر می‌فرمایند «الْمُؤْمِنُ لِلْمُؤمِنِ کَالبُنیَانِ یَشُدُّ بَعْضُهُ بَعْضًا» یعنی مؤمن برای مؤمن همچون بنایی است که هر خشتی موجب تحکیم خشت دیگر آن است.

امام جمعه اهل سنت سراوان بیان کرد: وحدت هرگز به این معنی نیست که تنها یک تفکر بر جامعه حاکم شود و سایر تفکرات از بین برود، بلکه وحدت به معنای داشتن سعه صدر و تحمل عقیده مخالف است؛ یعنی با وجود تکثر تفکرات و تعدد مذاهب، به یکدیگر احترام بگذاریم.

وی افزود: مسلمان واقعی خود را دوست و برادر دینی سایر مسلمانان می‌داند؛ چرا که آن‌ها در همه چیز با ما مشترک هستند، قبله، پیامبر و کتاب همه یکی است؛ نباید برخی اختلافات در فقه، موجب کینه‌توزی و دشمنی شود.

مولوی ساداتی اظهار کرد: وحدت علاوه بر آن‌که یک وظیفه شرعی است، باعث امنیت پایدار و توسعه و پیشرفت نیز می‌شود؛ بنابراین باید به‌صورت ویژه مدنظر مسئولان قرار داشته باشد تا با عملکردشان باعث تقویت وحدت شوند.

وی عنوان کرد: وحدتی که بحمدالله در کشور ما وجود دارد، یک نعمت بزرگ است که باید قدردان آن بود. استان سیستان‌و‌بلوچستان همواره مورد سوء قصد دشمنان قرار داشته، بطوری که بارها دشمنان تلاش کردند وحدت شیعه و سنی استان را از بین ببرند، اما به لطف خدا هیچگاه موفق نشدند.

این عالم اهل سنت گفت: تحرکات دشمنان برای تفرقه‌افکنی و از بین بردن وحدت بین مردم ایران همیشگی است و از بدو پیروزی انقلاب اسلامی تمام تلاش خود را به کار برده تا با استفاده از ترفندهای مختلف بین شیعه و سنی اختلاف ایجاد کند؛ رفتار و گفتار ما نباید به‌گونه‌ای باشد که بهانه به دست دشمن بدهد.

انتهای پیام
captcha