اجرای عدالت و تأمین آزادی‌های مشروع؛ دو مؤلفه تحقق وحدت
کد خبر: 3856794
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۰

اجرای عدالت و تأمین آزادی‌های مشروع؛ دو مؤلفه تحقق وحدت

گروه معارف ــ امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت: برای رسیدن به وحدت پایدار، باید روی دو مؤلفه «اجرای عدالت» و «تأمین آزادی‌های مشروع» تکیه کرد؛ باید حقوق انسانی و اسلامی یکدیگر را رعایت کنیم تا انس و الفت ایجاد شود.

به گزارش ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان صبح امروز، 22 آبان‌ماه در جمع طلاب و اساتید دارالعلوم این شهر، گفت: میلاد رسول اکرم(ص) رحمتی از جانب الله تعالی برای بشریت است؛ خداوند می‌فرماید «وَ ما أَرْسَلْناکَ إِلاَّ رَحْمَةً لِلْعالَمينَ» (أنبیاء/ 107) ما تو را جز رحمتی برای جهانیان نفرستاده‌ایم.

وی ادامه داد: میلاد ایشان بزرگترین اتفاق مبارک در دنیاست؛ الله تعالی ایشان را به رسالت مبعوث کرد تا اعتقاد، عملکرد و اخلاق انسان‌ها اصلاح شود، جامعه بر مسیر عدالت قرار گرفته و اخوت و برادری جای کینه و دشمنی را بگیرد.

امام جمعه اهل سنت زاهدان بیان کرد: رسول خدا(ص) زمانی متولد شد که دنیا پر از تاریکی بود و فساد، گمراهی، گناه، ظلم، بی‌عدالتی و تکبر در دنیا موج می‌زد و دنیا به اعتبار اعتقاد، عملکرد، اخلاق و معاشرت سقوط کرده بود. در خانه کعبه که نماد یکتاپرستی‌ است، 360 بت عبادت می‌شد و فساد و زورگویی شهر مکه را فراگرفته بود. در چنین شرایطی، آخرین پیامبر خدا که رحمتی برای جهانیان است و همه ادیان سماوی در انتظار ظهور او بودند، متولد شد.

وی افزود: متأسفانه امروز امت مسلمان از تعالیم رسول خدا(ص) فاصله گرفته‌اند. امروز به‌جای اینکه امت مسلمان ملت‌های دیگر را نجات بدهند، متأسفانه برای نجات از تفرقه و اختلاف بین خود دست به‌سوی دیگران دراز می‌کنند.

مولوی عبدالحمید اظهار کرد: مسلمانان در حالی دچار تفرقه و اختلاف شده‌اند که چه از نظر شرعی و چه از نظر عقلی و منطقی، باید به وحدت روی بیاورند؛ مسلمانان باید همدیگر را بپذیرند و مشکلات‌شان را از راه گفتمان حل‌وفصل کنند.

وی ادامه داد: در این شرایط که دنیای کفر علیه اسلام با هم متحد شده‌اند، مسلمانان باید تعصب را کنار بگذارند، عقلانیت را انتخاب کنند و حول محور «قرآن» و «پیامبر اعظم» کنار همدیگر قرار گیرند. واقعاً عقب‌مانده است آن ملتی که در چنین شرایطی به طبل اختلاف و تفرقه بکوبد.

مدیر دارالعلوم اهل سنت زاهدان عنوان کرد: برای رسیدن به وحدت پایدار، باید روی دو مؤلفه «اجرای عدالت» و «تأمین آزادی‌های مشروع» تکیه کرد؛ باید حقوق انسانی و اسلامی یکدیگر را رعایت کنیم تا انس و الفت ایجاد شود.

رئیس شورای هماهنگی مدارس دینی اهل‌سنت استان گفت: همه ما به‌ویژه کسانی که دارای جایگاه اجتماعی و نفوذ کلام هستند، باید شرایط کنونی جهان را مدنظر قرار دهند. دولتمردان، علما و تمام اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی وظیفه دارند به‌جای گفتن سخنان احساساتی، عاقلانه و دوراندیشانه سخن بگویند و تمام انسان‌ها و مسلمانان را به وحدت دعوت کنند.

انتهای پیام
captcha