تاریخ تمدن ایران آمیخته با کتاب و دانش است
کد خبر: 3858263
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۰

تاریخ تمدن ایران آمیخته با کتاب و دانش است

گروه فرهنگی ــ معاون استاندار سیستان‌وبلوچستان با بیان اینکه تاریخ تمدن ایران آمیخته با کتاب و دانش است، گفت: متأسفانه رفتار امروز ما متفاوت از گذشتگانمان است؛ سرانه مطالعه در کشور ما در شأن جامعه‌ای که از تمدن ایرانی و اسلامی برخوردار است، نیست.

به گزارش ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، علی زینی‌وند، معاون سیاسی ـ اجتماعی استاندار، شب گذشته، 28 آبان‌ماه در بیست‌وهفتمین دوره هفته کتاب که در تالار اشراق زاهدان برگزار شد، گفت: کشور ما از تاریخ تمدن کهن برخوردار است؛ هیچ کشوری در جهان مانند ایران نیست که دو تمدن بزرگ اسلامی و ایرانی را در خود جای داده باشد.

وی افزود: کتب دانشمندان مسلمان ایرانی، به‌خصوص در زمینه طب، سال‌ها در دانشکده‌های اروپایی تدریس می‌شده است. مردم کشور ما با کتاب بیگانه نیستند، بلکه تاریخ نشان می‌دهد ایرانیان همواره به‌دنبال دانش‌اندوزی و علم‌آموزی بوده‌اند.

معاون استاندار بیان کرد: در دورانی که جامعه غربی هیچ ارتباطی با کتاب و علم نداشت، مردم ایران سرچشمه تولید علم و ادب بودند؛ شاعران برجسته‌ای داشتیم که هر کدام بعدها الهام‌بخش شعرای دیگر کشورها شدند.

وی افزود: تاریخ تمدن ایران آمیخته با کتاب و دانش است، اما متأسفانه امروزه رفتار ما متفاوت از گذشتگان ما است؛ سرانه مطالعه در کشور ما به هیچ عنوان در شأن جامعه‌ای که از دو تمدن کهن ایرانی و اسلامی برخوردار است، نیست.

زینی‌وند اظهار کرد: کتاب خواندن یک ضرورت فرهنگی است؛ جامعه‌ای که با کتاب مأنوس نباشد، محکوم به شکست است؛ انس با کتاب فرهنگ جامعه را ارتقا داده و آن را در مسیر پیشرفت و آبادانی قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: کتابخانه‌ها ذخایر علمی جهان بشریت را در خود جای داده‌اند، نباید این مکان‌ها را خالی گذاشت، نباید روی کتاب‌ها غبار نشسته باشد. اگر می‌خواهیم کشور ما در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشد، چاره‌ای نداریم جز اینکه با کتاب انس بگیریم.

معاون استاندار بیان کرد: مطالعه کتاب باعث می‌شود در علم، دانایی و تجربه‌های بزرگان شریک شویم. مطالعه، انسان را از قدم گذاشتن در راه ناصحیح حفظ می‌کند، محال است جامعه‌ای اهل کتاب خواندن باشد و جرم و جنایت در آن زیاد باشد.

انتهای پیام
captcha