درک ماه رجب، مقدمه بهره‌مندی از شب قدر و ماه رمضان است
کد خبر: 3881292
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۲

درک ماه رجب، مقدمه بهره‌مندی از شب قدر و ماه رمضان است

مدرس حوزه و استادیار دانشگاه سیستان‌وبلوچستان گفت: درک ماه رجب، مقدمه بهره‌مندی از شب قدر و ماه رمضان است، زیرا درک شب قدر نیاز به آمادگی روحی و روانی دارد و باید آن ظرفیت در فرد به‌وجود آمده باشد؛ ماه رجب فرصتی برای کسب این آمادگی است.

حجت‌الاسلام احسان سامانی، مدرس حوزه و استادیار دانشگاه سیستان‌وبلوچستان در گفت‌وگو با ایکنا، گفت: در اسلام، سه ماه هستند که شرافت بالایی داشته و روایات بسیاری در فضیلت آن‌ها وارد شده، این سه ماه عبارتند از رجب، شعبان و رمضان. رسول خدا(ص) می‌فرمایند «رجب، ماه خدا، شعبان ماه من و رمضان، ماه امت من است».

وی با تبریک فرارسیدن ماه مبارک رجب، بیان کرد: در روایتی از امام موسی کاظم(ع) نقل شده است که می‌فرمایند «رجب نام نهرى در بهشت است که از شیر سفیدتر و از عسل شیرین‌‏تر است؛ هر كس یک روز از رجب را روزه بگیرد، البته از آن نهر بیاشامد».

این مدرس حوزه و دانشگاه افزود: در روایت معروف به «ملک داعی» پیامبر(ص) می‌فرمایند: خداوند در آسمان هفتم، فرشته‌ای قرار داده است به نام فرشته‌ داعی که چون ماه رجب فرا می‌رسد از ابتدای شب تا صبح ندا می‌دهد و می‌گوید: خوشا به حال ذاکران و یادآوران و کسانی که اهل طاعت خداوند هستند.

وی ادامه داد: همچنین ماه رجب را « شهرالله الأصب» نامیده‌اند. اصب به معنای ریزش شدید است؛ چون در این ماه، برکت بی‌کران الهی به امت رسول‌الله(ص) فرود می‌آید؛ بنابراین به توصیه رسول خدا(ص)، در این ماه باید استغفار کرده و بسیار بگوییم «أَستَغفِرُ اللهَ وَ أَسأَلُهُ التَّوبَة».

سامانی اظهار کرد: یکی دیگر از اعمال سفارش شده در ماه رجب، روزه گرفتن است؛ در روایات آمده است که اگر کسی در این ماه یک روز، روزه بگیرد، آتش جهنم به اندازه صد سال از او دور می‎شود. روزه این ماه در واقع اثر هدایتی روی شخص دارد؛ بنابراین او را از جهنم دور کرده و به بهشت نزدیک می‌کند.

وی گفت: درک ماه رجب، مقدمه بهره‌مندی از شب قدر و ماه رمضان است، زیرا درک شب قدر نیاز به آمادگی روحی و روانی دارد و باید آن ظرفیت در فرد به‌وجود آمده باشد؛ ماه رجب فرصتی است تا این آمادگی را کسب کنیم؛ از آیت‌الله میرزا جواد آقای ملکی تبریزی پرسیدند: چرا در ماه رمضان عده‌ای از افراد خسته می‌شوند اما عده‌ای دلتنگ و مشتاق آن هستند؟ ایشان فرمودند: برخی منتظر تمام شدن ماه رمضان هستند، چون در ماه رجب از گناه پاک نشده‌اند.

مدرس دانشگاه سیستان و بلوچستان با بیان اینکه نخستین روز این ماه مصادف با میلاد امام باقر(ع) است، اضافه کرد: این امام بزرگوار، در دوره‌ای که قدرت در حال انتقال از بنی‌امیه به بنی عباس بود، یک نهضت فکری و فرهنگی گسترده‌ای را آغاز کرده و شاگردان مهمی را تربیت کردند که هر یک منشأ خدمات ارزشمندی شدند.

سامانی گفت: سیاست راهبردی ایشان در واقع پرورش نیروهای آموزش دیده و به نوعی «کادرسازی» و «نیروسازی» بود به طوری که با این اقدام توانستند، بخش مهمی از سیره پیامبر(ص) و معارف قرآن را به نسل‌های بعدی منتقل کنند.

انتهای پیام
captcha