ظلم و گناه جامعه را مبتلا به بلا می‌کند / توبه دسته‌جمعی کنیم
کد خبر: 3883114
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۵
مولوی عبدالحمید:

ظلم و گناه جامعه را مبتلا به بلا می‌کند / توبه دسته‌جمعی کنیم

امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت: ویروس کرونا تنها سبب ظاهری این بیماری همه‌گیر است، سبب معنوی آن ظلم، فساد و گناهان بشر است که جامعه بشری را مبتلا به این بلا کرده است؛ دنیایی که در آن ظلم و فساد گسترده شده و حقوق انسان‌ها پایمال شود، گرفتار بلا می‌شود.

به گزارش ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان امروز، 14 اسفندماه در جمع طلاب دارالعلوم مکی این شهرستان گفت: این روزها شیوع ویروس کرونا عده زیادی از مردم دنیا را گرفتار کرده و بشر در درمان آن درمانده است؛ باید توجه داشت که برای درمان این بیماری، برخی اسباب ظاهری و برخی اسباب معنوی وجود دارد.

وی با بیان اینکه الله تعالی دنیا را دنیای اسباب خلق کرده است، افزود: همه چیز در این دنیا با اسباب آن صورت می‌گیرد، به این صورت که سعادت، شقاوت، موفقیت و ناکامی همه سبب دارند و رفع یک مصیبت نیز اسبابی دارد.

امام جمعه اهل سنت زاهدان بیان کرد: بیماری کرونا یک آفت و بلا است که گریبان جامعه بشری را گرفته، اما ما تنها سبب ظاهری آن که همان ویروس است را می‌بینیم و از اسباب معنوی آن غافل هستیم.

وی ادامه داد: شریعت به ما توصیه کرده که از اسباب استفاده کنیم، اما هرگز بر آن تکیه و اعتماد نکنیم؛ اعتماد و توکل ما باید بر الله تعالی باشد که رب الأسباب است؛ دین به ما می‌گوید که به اسباب ظاهری توجه کنیم، به پزشک مراجعه کرده و از دارو استفاده کنیم، اما از اسباب معنوی نیز غفلت نکنیم و بدانیم که تنها خداست که شفا می‌دهد.

مولوی عبدالحمید اظهار کرد: ویروس کرونا تنها سبب ظاهری این بیماری همه‌گیر است، سبب معنوی آن ظلم، فساد و گناهان بشر است که جامعه بشری را مبتلا به این بلا کرده است؛ دنیایی که در آن ظلم و فساد گسترده شده و حقوق انسان‌ها پایمال شود، گرفتار بلا می‌شود.

مخالف توصیه‌های پزشکی نیستیم

وی افزود: اشتباه است اگر فکر کنیم کرونا با گناهان ارتباط ندارد. ما مخالف توصیه‌های پزشکی نیستیم، ولی کرونا با قتل و خونریزی، زنا، مشروبات الکلی، سرقت، تهمت، اختلاس، فساد مالی و اخلاقی و آلودگی‌های معنوی گناه و غفلت نیز در ارتباط است؛ باید این‌ها را هم ببینیم.

این عالم اهل سنت بیان کرد: همان‌طور که بیماری‌های ظاهری علاج دارند، امراض و آلودگی‌های معنوی هم علاج دارند و راه رهایی از بیماری‌های معنوی و روحی توبه دسته‌جمعی، دعا و تضرّع و ترک آلودگی‌های معنوی است.

وی گفت: قوم یونس وقتی آثار عذابی را که پیامبر پیش‌بینی کرده بود دیدند، بچه‌ها و حیوانات را با خود از شهر بیرون بردند و توبه دسته‌جمعی کردند؛ الله تعالی عذاب را از آن‌ها برطرف کرد و تا زمانی که حق حیات داشتند آن‌ها را از زندگی خوبی بهره‌مند ساخت، اما قوم‌هایی که توبه نکردند با عذاب الهی نابود شدند.

مدیر دارالعلوم اهل سنت زاهدان اظهار کرد: بنابراین در کنار رعایت توصیه‌های بهداشتی، باید به اسباب معنوی نیز توجه داشت؛ حقوق‌الله و حقوق‌العباد را مراعات کنیم، توبه دسته‌جمعی کنیم و توکل بر خدا را که رب الأسباب است، فراموش نکنیم.

انتهای پیام
captcha