چرخش اقتصادی نباید به قیمت جان مردم باشد
کد خبر: 3903834
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰

چرخش اقتصادی نباید به قیمت جان مردم باشد

امام جمعه اهل سنت سراوان گفت: مسئولان باید مسئله سلامت مردم را جدی‌تر بگیرند و از تصمیماتی که سلامتی مردم را هدف قرار می‌دهد پرهیز شود؛ چرخش اقتصادی نباید به قیمت جان مردم باشد؛ راه‌اندازی مجدد کسب‌وکارها اگر جان مردم را به خطر بیندازد، قابل قبول نیست.

مولوی سیدعبدالصمد ساداتی، امام جمعه اهل سنت سراوان در گفت‌وگو با ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، گفت: بحرانی که امروز جامعه بشری و از جمله کشور ما به آن گرفتار شده، بحران کروناست؛ اساساً هرچه با جان و سلامتی انسان‌ها ارتباط داشته باشد، در اسلام اهمیت فوق‌العاده‌ای پیدا کرده و باید در اولویت امور قرار گیرد.

وی افزود: متأسفانه در ابتدای امر، سهل‌انگاری‌هایی صورت گرفت و سبب شد این ویروس با پروازهای مستمر بین ایران و چین، به کشور ما منتقل شود؛ اگر در ابتدا این مسئله مدیریت شده و پروازها لغو می‌شد، امروز به مرحله بحران نمی‌رسیدیم.

امام جمعه اهل سنت سراوان بیان کرد: در مناطق کم‌برخوردار و محرومی مانند سیستان‌وبلوچستان این مسئله جدی‌تر است و می‌تواند منجر به فاجعه شود؛ چراکه امکانات کمتر بوده و حتی پزشک و پرستار هم به تعداد کافی در همه نقاط نداریم، بنابراین مراقبت‌های لازم صورت نمی‌گیرد.

وی ادامه داد: اعلام وضعیت سفید در برخی نقاط نیز وضعیت را بدتر کرد، بطوری که رفت‌وآمدها و ترددها به این نقاط افزایش یافت و بیماری مجدداً سیر صعودی به خود گرفت؛ برخی شهروندان نیز بحران را تمام‌شده فرض کردند و اصول بهداشتی را کنار گذاشتند.

ساداتی اظهار کرد: مسئولان باید مسئله سلامت مردم را جدی‌تر بگیرند و از تصمیماتی که سلامتی مردم را هدف قرار می‌دهد پرهیز شود؛ چرخش اقتصادی نباید به قیمت جان مردم باشد؛ راه‌اندازی مجدد کسب‌وکارها اگر جان مردم را به خطر بیندازد، قابل قبول نیست. دولت‌ها باید با کمک‌های مناسب معیشتی، مردم خود را به ماندن در خانه ملزم کنند.

وی افزود: وام یک میلیونی از سوی دولت، آن هم با بهره 12 درصد، نه تنها باری از دوش مردم برنمی‌دارد، بلکه یک نوع ربا بوده و ربا نیز به مثابه محاربه با خداست؛ علمای شیعه و سنی در مورد حرام بودن قطعی ربا، اتفاق نظر دارند.

این عالم اهل سنت اضافه کرد: نکته دیگری که باید به آن توجه شود، این است که امراض و عوامل بیماری‌زا مخلوق الله تعالی است و داروی آن نیز در دست خود خداست؛ امروز که بشر از مهار چنین ویروس کوچکی که حتی با چشم قابل دیدن نیست، عاجز شده است، باید دست به دعا برداشت و استغفار کرد.

وی گفت: الله تعالی در آیه 43 سوره مبارکه انعام می‌فرماید «فَلَولَا إِذ جَاءَهُمْ بَأْسُنَا تَضَرَّعُوا؛ پس چرا وقتی که بلای ما به آن‌ها رسید، تضرّع و زاری نکردند تا نجات یابند». تلاش برای مقابله با بیماری بسیار اهمیت دارد، اما از یاد خدا هم نباید غافل شد. در این شرایط مسلمان در کنار استفاده از اسباب مادی، به اسباب معنوی از جمله استغفار و دعا و توکل نیز باید متوسل شود.

ساداتی بیان کرد: اسلام به دلیل اهمیتی که سلامتی انسان‌ها دارد، می‌گوید که نه خود را ضرر دهید و نه به دیگران ضرر برسانید؛ بنابراین هر عملی که سلامت ما و دیگران را به خطر اندازد، مردود است؛ پس نباید در رعایت احتیاط و اصول بهداشتی کوتاهی صورت گیرد.

امام جمعه اهل سنت سراوان گفت: دین اسلام به وسایل اهمیت داده، به گونه‌ای که آن اسباب و وسایلی که لازم است را استفاده کنیم و آن مواردی که ضرر است، از آن دوری کنیم. بدون ضرورت از منزل خارج نشویم، خانه‌های خود را مسجد قرار داده و نماز را در آن به جماعت بخوانیم و از خدا بخواهیم که در این امتحان، حافظ و ناصر ما باشد.

انتهای پیام
captcha