حاشیه‌نشینی حاصل بی‌توجهی به اقتصاد روستایی است
کد خبر: 3904484
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۱

حاشیه‌نشینی حاصل بی‌توجهی به اقتصاد روستایی است

نماینده ولی فقیه در سیستان‌وبلوچستان گفت: حاشیه‌نشینی حاصل بی‌توجهی به اقتصاد روستایی است؛ وقتی روستاها مورد بی‌مهری واقع شده و مردم این مناطق، از قحطی و بیکاری رنج ببرند، چاره‌ای جز سرایز شدن به سمت شهرها ندارند.

به گزارش ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، حجت‌الاسلام مصطفی محامی، امام جمعه و نماینده ولی فقیه در استان، صبح امروز، 24 خردادماه در دیدار با فرمانداران نیکشهر و کنارک گفت: مسئولان در رده فرمانداری گاهی از کم‌کاری مسئولان سایر ادارات گلایه‌مند می‌شوند، در حالی که انجام همه کارها را نباید به دیگران محول کرد؛ شما فرماندار هستید و باید امور را مدیریت کرده و ادارات را در مسائل مختلف بسیج کنید.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات عمده منطقه بلوچستان، وقوع سیل در سال‌های اخیر بوده است؛ در جریان این سیل‌ها، خسارات فراوانی به مناطق مختلف وارد شده که ترمیم نقاط آسیب‌دیده مستلزم صرف زمان و هزینه‌های هنگفت است، در حالی که می‌توانستیم با پیش‌بینی و پیشگیری، این خسارت‌ها را به حداقل رساند.

امام جمعه زاهدان بیان کرد: پیشگیری همیشه بهتر و کم‌هزینه‌تر از علاج است؛ یکی از موارد آن، شناسایی نقاط آسیب‌پذیر در برابر سیل است که متأسفانه از آن غفلت شده و برای جلوگیری از خسارات و آمادگی برای مواجهه با سیل‌های آینده، حتماً باید مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: وقوع یک حادثه، درس‌های بسیاری به ما می‌دهد؛ هر حادثه‌ای که رخ می‌دهد، باید به دقت بررسی شود تا ببینیم نقاط ضعف و قوت ما چه بوده، چه نقاطی آسیب‌پذیر است و چگونه می‌توان از بروز خسارات بیشتر جلوگیری کرد.

محامی افزود: کشور ما در شرایطی نیست که فوراً بتوان خسارت‌ها را جبران کرد؛ اعتبارات محدود است و باید با برنامه، هزینه شود. اگر کار از یک نقطه و براساس اولویت شروع شود، به تدریج تأثیر خود را نشان داده و اعتبارات لازم را هم جذب خواهد کرد.

وی اظهار کرد: اگر در روستاها، خانه‌های استاندارد و بر اساس یک الگوی کارشناسی‌شده طراحی و ساخته شود، هر چند محدودیت اعتبارات کفاف پوشش کل مناطق را نمی‌دهد اما به تدریج ساکنان روستاهای دیگر این الگو را برای ساخت منزل خودشان الگو قرار داده و در یک دوره زمانی، الگوی ساخت خانه‌ها به تدریج به شکل استاندارد تغییر پیدا خواهد کرد.

نماینده ولی فقیه در استان همچنین به معضل حاشیه‌نشینی اشاره کرد و افزود: حاشیه‌نشینی حاصل بی‌توجهی به اقتصاد روستایی است؛ وقتی روستاها مورد بی‌مهری واقع شده و مردم این مناطق، از قحطی و بیکاری رنج ببرند، چاره‌ای جز سرایز شدن به سمت شهرها ندارند.

وی ادامه داد: اگر نمی‌توان جلوی مهاجرت روستاییان به شهرها را گرفت، حداقل باید طبق نقشه و برنامه، محل استقرار آن‌ها مشخص و زمین‌ها بر اساس یک برنامه دقیق به آن‌ها واگذار شود تا با معضل حاشیه‌نشینی روبه‌رو نشویم.

محامی با تأکید بر لزوم درس گرفتن مسئولان از اتفاقات گذشته در مقوله حاشیه‌نشینی، بیان کرد: مسئولان باید برای جلوگیری از ایجاد مناطق حاشیه‌ای جدید، به بخش‌ها و روستاها توجه بیشتری داشته باشند و خدمات لازم به ساکنان آن مناطق ارائه شود.

انتهای پیام
captcha