شهید دیالمه؛ جوانی که اولین بار محرومیت سیستان‌وبلوچستان را به تصویر کشید
کد خبر: 3907081
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۶

شهید دیالمه؛ جوانی که اولین بار محرومیت سیستان‌وبلوچستان را به تصویر کشید

در میان شهدای هفتم تیرماه ۱۳۶۰، نام نابغه جوانی به چشم می‌خورد که با وجود سن کم، قهرمان مبارزه با تحجر بود، کسی که در سن ۲۱ سالگی، به مناطق فقیرنشین سیستان‌وبلوچستان سفر کرد و برای اولین بار با تولید فیلمی مستند، محرومیت‌های این خطه را به تصویر کشید.

به گزارش ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، هفتم تیرماه، سالروز آسمانی شدن 73 یار صدیق امام خمینی(ره) است؛ روزی که منافقان بغض و کینه خود را به نمایش گذاشته و با اقدامی تروریستی، بهشتی‌ها و دیالمه‌ها را از ما گرفتند.

در میان شهدای هفتم تیرماه 1360، نام نابغه جوانی به چشم می‌خورد که با وجود سن کم، قهرمان مبارزه با تحجر بود؛ کسی که در سن 21 سالگی، به مناطق فقیرنشین سیستان‌وبلوچستان سفر کرد و برای نخستین‌بار با تولید فیلمی مستند، محرومیت‌های این خطه را به تصویر کشید.

این اقدام او منجر به دستگیری‌اش توسط ساواک شد، اما هنر هیچگاه با زور از بین نمی‌رود و فیلم‌هایش گرچه ناتمام ماندند، اما همچنان ماندگار و قابل استناد است.

امثال شهید دیالمه نیاز جامعه هستند

حجت‌الاسلام محمد سامانی، مدرس دانشگاه سیستان‌وبلوچستان در خصوص شخصیت این شهید انقلابی، گفت: شهید دیالمه دارای خصوصیاتی بود که او را متمایز می‌کرد؛ هوش بالایی داشت، بصیرت او بی‌نظیر بود و اخلاصی که داشت به او شجاعت داده بود، تا جایی که هیچ ترسی در مبارزه با رژیم شاه، به دل راه نمی‌داد.

وی افزود: امثال شهید دیالمه نیاز فوری جامعه ما هستند؛ انقلاب اسلامی امروز به چنین جوانانی نیاز دارد؛ کسی که جوان‌ترین نماینده در مجلس اول شورای اسلامی بود و با وجود اینکه عمده نمایندگان از فضلا و روحانیان برجسته بودند، در بسیاری از موارد نظر شهید دیالمه را در رأی‌هایشان می‌پرسیدند.

مدرس دانشگاه سیستان‌وبلوچستان بیان کرد: او هم درس حوزه خواند و هم در دانشگاه، یک نابغه بود؛ علوم منطق، فلسفه و عرفان را نزد شهید آیت‌الله مطهری فراگرفته بود و در دانشگاه هم رشته داروسازی خواند و موفق به اخذ درجه دکترا شد، با این‌حال هیچگاه از مبارزه و جهاد عقب نماند، بطوری که همیشه تحت تعقیب ساواک بود.

وی ادامه داد: شهید دیالمه اولین کسی بود که پی به شخصیت واقعی و چهره ضدانقلاب بنی‌صدر برد؛ در سن جوانی بنی‌صدر را به مناظره دعوت کرد، اما او از مناظره با دیالمه فرار می‌کرد؛ در مجلس هم ایشان بود که روشنگری کرد و موجب شد تا رأی تاریخی عزل بنی‌صدر صادر شود.

سامانی اظهار کرد: باید توجه داشت که شهید دیالمه، در آن فضای مسموم رژیم طاغوت این‌چنین رشد کرد، در حالی که امروز هم از نظر امکانات خیلی پیشرفته‌تر هستیم و هم نظام، نظام اسلامی است و فضا کاملاً برای رشد شخصیت ما فراهم است، اما جوانان ما غفلت می‌کنند.

وی گفت: خروجی دبیرستان‌ها، دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه ما باید جوانانی همچون شهید دیالمه باشد، اگر این‌طور نیست، یعنی کم‌کاری کرده‌ایم، ساختارها مشکل دارد، و الا باید به‌جای یک دیالمه، هزاران دیالمه می‌داشتیم.

این مدرس دانشگاه بیان کرد: در آن دوران، مکتب‌های فکری بسیاری مطرح بود و جریان‌های زیادی به راه افتاده بود که جوانان را فریب می‌داد، اما امثال شهید دیالمه فریب نخوردند؛ اهل فلسفه و منطق بودند، هر حرفی را قبول نمی‌کردند و به‌دنبال علت‌ها و چراها بودند؛ دشمن را می‌شناختند؛ نه فریب متحجران را می‌خوردند و نه تسلیم اسلام آمریکایی می‌شدند. جوان تراز انقلاب باید این‌گونه باشد.

انتهای پیام
captcha