ما باید بمانیم؛ کنسولگری تعطیل شود، مردم از مقاومت دست می‌کشند...
کد خبر: 3915301
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۱

ما باید بمانیم؛ کنسولگری تعطیل شود، مردم از مقاومت دست می‌کشند...

«ما باید اینجا بمانیم، چون اگر سرکنسولگری تعطیل شود، مردم می‌ترسند و از مقاومت دست می‌کشند»؛ این آخرین جمله‌ای بود که شهید ناصر ریگی، سرکنسول کشورمان در مزار شریف، در پاسخ به مقام سیاسی که از او خواسته بود به دلیل رخنه شدید طالبان آنجا را ترک کند، گفته بود.

به گزارش ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، سعیده خاشی، فعال رسانه‌ای استان در یادداشتی که یک نسخه آن را در اختیار این خبرگزاری گذاشته، نوشته است: «ما باید اینجا بمانیم، چون اگر سرکنسولگری تعطیل شود، مردم می‌ترسند و از مقاومت دست می‌کشند»؛ این آخرین جمله‌ای بود که شهید ناصر ریگی، سرکنسول کشورمان در مزار شریف، در پاسخ به سفیر ایران در ازبکستان که از او خواسته بود به دلیل رخنه شدید طالبان در شهر مزارشریف، آنجا را ترک کند، گفته بود.

این دیپلمات ایرانی مقاومت کرده و برای نکشتن «امید» مانده و سرانجام در ۱۷مرداد ماه به همراه همکارانش توسط طالبان و گروه شبه نظامی پاکستانی به شهادت رسید.

نامش ناصر بود، از طایفه ریگی، زاده سیستان وبلوچستان؛ برای وطنش ماند و خدمت کرد و در همان کنسولگری ایران به جرگه شهیدان وطن پیوست.

جای تأسف است، آن‌گونه که باید و شاید نتوانسته‌ایم فرزندان وطن را که زاده بلوچستان بوده‌اند را به دیگر هموطنان‌مان معرفی کنیم. روا بود که برای معرفی شهید ناصر ریگی به هموطنانش از تمامی ظرفیت‌های در دسترس‌مان بهره می‌بردیم.

در سال‌های اخیر متأسفانه بارها شاهد بودیم که سینماگران ما تلاش کرده‌اند تا از این خطه تنها سیاهی را به نمایش گذاشته و به لطف سوژه‌های کلیشه‌ای، نام و شهرتی کسب کنند. از سوی دیگر برخی نیز در قامت سفیر مهربانی و نیکوکار و فعال اجتماعی، فقر این سرزمین را بهانه‌ای برای کسب نام و مال کرده‌اند.

نتیجه این بی مهری‌ها، غربت و بهت عظیمی است که به آن دچاریم و بر پویایی و مدنیت استان سایه انداخته و چاره آن سخن گفتن و گفتگو از فداکاری‌ها، جان نثاری و وطن دوستی مردم ماست.

شهید ناصر ریگی یکی از شاخص‌ترین شهدای دیپلماتیک ایران است و به گواه بسیاری، وی از متخصصین و توانمندترین دیپلمات‌های کشورمان بوده که در کشوری پر از رنج و سختی و در شهری که کوچه به کوچه‌اش را طالبان ویران کرده بودند، حافظ منافع وطنش ایران بوده است.

در سالگرد شهادت او، یادش را گرامی می‌داریم. هر کدام از ما متعهد و موظف برای جاودانگی یاد و نام او هستیم.

به گزارش ایکنا، شهید ناصر ریگی (براهویی) سرکنسول ایران در مزار شریف افغانستان بود که در ۱۷ مرداد ۱۳۷۷ به همراه سایر همکارانش توسط نیروهای طالبان به شهادت رسید. این حمله و کشتار بازتاب وسیع جهانی داشت گرچه عوامل قتل وی هیچگاه محاکمه نشدند. در قطعه ۲۹ بهشت زهرا در تهران، سنگ قبر یادبودی از وی وجود دارد.

انتهای پیام
captcha