قرنطینه خانگی فرصتی برای افزایش سرانه مطالعه
کد خبر: 3915957
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۷

قرنطینه خانگی فرصتی برای افزایش سرانه مطالعه

کارشناس مسئول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سیستان‌وبلوچستان گفت: یکی از بهترین توصیه‌ها برای ایامی که در قرنطینه خانگی هستیم، مطالعه است؛ در واقع این فرصت، توفیق اجباری نصیب خانواده‌ها کرده تا با افزایش مطالعه، سطح دانش خود را ارتقا داده و بتوانند در آینده زندگی بهتری را رقم بزنند.

فصل گرما هم از نیمه گذشت، اما تب بالای کرونا نه تنها فروکش نکرد، بلکه مسئولان خبر از افزایش قدرت سرایت این ویروس منحوس می‌دهند؛ ویروسی که علی‌رغم جثه بسیار ریزش، 7 ماه است که دنیا را درگیر خود کرده است.

متولیان بهداشت و سلامت در این شرایط، با اذعان به دشوار بودن مقابله با این ویروس و خطری که می‌تواند سلامت هر انسانی را تهدید جدی کند، در خانه ماندن یا به اصطلاح «قرنطینه خانگی» را همچنان بهترین راهکار مصون ماندن از خطرات این ویروس می‌دانند.

اما قرنطینه خانگی نیز مشکلات خاص خود را به همراه دارد؛ افسردگی، عصبی شدن و پرخاشگری از جمله عوارضی است که ماندن در خانه به‌مدت طولانی، به همراه دارد؛ بنابراین باید فکری کرد تا این قرنطینه خانگی، به تجربه‌ای شیرین مبدل شود.

مهتاب سارونی، مربی و کارشناس مسئول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان در این خصوص به خبرنگار ایکنا از سیستان و بلوچستان، گفت: به‌دنبال تعطیلی زودهنگام مدارس، کودکان و نوجوانان که مخاطبان اصلی کانون هستند، امسال اوقات فراغت بیشتری داشتند، با این‌حال به ‌دلیل پیشگیری از شیوع کرونا، بسیاری از فعالیت‌های کانون تحت‌الشعاع قرار گرفت و ناگزیر به ادامه این برنامه‌ها از طریق فضای مجازی شدیم.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی که افراد مجبورند در فضای محدود خانه کنار هم بمانند، آن‌هم برای بلندمدت، احتمال بروز اختلاف نظر، مشاجره، عصبانیت مکرر و بی‌حوصلگی وجود دارد؛ بنابراین باید برای این ایام برنامه‌ریزی داشت تا نه تنها باعث رنجش ما نشود، بلکه آن را تبدیل به یک فرصت کنیم.

کارشناس مسئول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بیان کرد: یکی از بهترین توصیه‌ها برای ایامی که در قرنطینه خانگی هستیم، مطالعه است؛ در واقع این فرصت، توفیق اجباری نصیب خانواده‌ها کرده تا با افزایش مطالعه، سطح دانش خود را ارتقا داده و بتوانند در آینده زندگی بهتری رقم بزنند.

وی با بیان اینکه سرانه مطالعه در کشور ما بسیار پایین است، افزود: متأسفانه وضعیت استان ما از این نظر، اصلاً مطلوب نیست، بطوری که سیستان و بلوچستان رتبه ۲۸ کشوری را در زمینه سرانه مطالعه دارد.

سارونی اظهار کرد: سرانه مطالعه در کشور، شش دقیقه در طول شبانه‌روز است و در استان، شاخص مطالعه تنها دو دقیقه در طول شبانه‌روز و یک ساعت در ماه است، که این آمار شامل مطالعه کتب درسی هم می‌شود.

وی گفت: مطالعه‎ کتاب‎های مفید و امیدبخش، بدون تردید یکی از بهترین راه‌ها برای مقابله با اضطراب‌های ناشی از شیوع کرونا و پشت سر گذاشتن این دوره حضور اجباری در خانه است؛ مطالعه کتاب هر چند هم اندک باشد، می‎تواند تأثیر مثبتی در نگرش و باور افراد ایجاد کند و با ترویج مثبت‎اندیشی، آرامش روانی را در جامعه تقویت کند.

کارشناس مسئول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اضافه کرد: ترویج فرهنگ مطالعه یکی از مهم‌ترین برنامه‌های كانون پرورش فكری است، زیرا هدف ما تربیت نسلی آگاه، با اخلاق و آشنا به ارزش‌های اسلامی و فرهنگ ایرانی است که تحقق این هدف، جز با ترویج مطالعه امکان‌پذیر نیست.

وی افزود: در طول سال حدود ۹ هزار خانواده در استان از کتاب‌های کانون استفاده می‌کنند و 250 هزار کتاب نیز در سنین هفت تا ۱۸ سال خوانده می‌شود؛ این کتاب‌ها در کل استان به امانت می‌رود، مطالعه یا برگشت داده می‌شود، به علاوه مربیان راستی‌آزمایی می‌کنند که آیا کتاب خوانده شده یا نه.

سارونی بیان کرد: متأسفانه به دلیل افزایش تورم و قیمت بالای کاغذ که هزینه تهیه کتاب را بالا برده است، خیلی از خانواده‌ها خصوصاً قشر ضعیف که توان مالی آنان اندک است، حتی اگر بخواهند، نمی‌توانند سبد فرهنگی داشته باشند؛ از طرف دیگر، تعداد اندک کتابخانه در استان، جمعیت بالایی از کودکان و نوجوانان ما را از نعمت برخورداری از کتاب، محروم کرده است.

کارشناس مسئول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اظهار کرد: کانون همه این شرایط را در نظر گرفته و از این‌رو، اقدام به توزیع رایگان کتاب در حاشیه شهرها و نقاط دورافتاده استان کرده است؛ علاوه بر کتابخانه‌های سیار، در مساجد، مدارس و محلات حاشیه شهر کتابخانه دائمی ایجاد می‌کنیم تا کتاب در دسترس همگان قرار گیرد.

انتهای پیام
captcha