تأیید سنت‌گذاری‌های عبدالمطلب در اسلام
کد خبر: 4005582
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۹
در گفت‌و‎گو با ایکنا مطرح شد؛

تأیید سنت‌گذاری‌های عبدالمطلب در اسلام

مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه نبی مکرم اسلام به عبدالمطلب افتخار می‌کرد، گفت: برخی سنت‌های عبدالمطلب بعدها توسط اسلام تأیید شد.

تایید سنت‌گذاری‌های عبدالمطلب در اسلامحجت‌الاسلام مصطفی تیموری، مدرس حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، با اشاره به وفات عبدالمطلب در روز دهم ماه ربیع‌الاول، اظهار کرد: در خصوص سالروز وفات عبدالمطلب در سن ۱۲۰ سالگی علاوه‌ بر روز دهم ربیع‌الاول، ۲۷ جمادی‌الثانی نیز ذکر شده است کمااینکه ایشان در جحون مکه مدفون شده است‌.

وی با اشاره به اینکه نبی مکرم اسلام در سن هشت سالگی جد اول خود یعنی عبدالمطلب را از دست می‌دهد، افزود: در بسیاری از روایات آمده است که رسول اکرم(ص) بارها به جد خود افتخار می‌کرد و خود را فرزند عبدالمطلب می‌نامید چراکه بعد از وفات مادرش، سرپرستی آن حضرت با عبدالمطلب بود.

مدرس حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه در روایتی از نبی مکرم اسلام آمده است که جدم عبدالمطلب در روز قیامت به سیمای انبیا و با هیبت پادشاهان محشور می‌شود، افزود: عبدالمطلب اولین حامی و مدافع رسالت نبی مکرم اسلام است.

تیموری با اشاره به اینکه عبدالمطلب هنگام مرگ فرزندان را جمع کرد و سفارش نبی مکرم اسلام را به ابوطالب کرد، گفت: در تاریخ اسلام فضایل خوبی درباره عبدالمطلب بیان شده است، این در حالی‌ است که از نظر شیعه عبدالمطلب حجت خدا و ابوطالب وصی او بوده است.

وی با اشاره به اینکه عبدالمطلب مردی سخاوتمند و قبل از بعثت نیز در تکریم حجاج بیت‌الله زبانزد بود، بیان کرد: جد اول نبی مکرم اسلام در عصر جاهلیت شخصیتی ممتاز بوده به تعبیر امروزی فراتر از جامعه بوده است. افراد در محیط هضم می‌شوند اما افرادی فراتر از وضع موجود قرار می‌گیرند و عبدالمطلب با توجه به شرایط عصر جاهلیت فراتر از جامعه قرار داشت.

این نویسنده لرستانی با یادآوری اینکه عبدالمطلب در زمان جاهلیت سنت‌هایی داشت که بعداً اسلام آنان را تأیید کرد، گفت: یکی از سنت‌های شریف عبدالمطلب که بعداً توسط اسلام تأیید شد قرار دادن طواف خانه خدا به هفت دور بود و اسلام هم این را تأیید کرد کمااینکه امروزه هم در عمره و هم در تمتع طواف هفت دور است که از حجرالاسود شروع و به آن ختم می‌شود.

تیموری مخالفت با زنده به گور کردن دختران و تعیین دیه به صد شتر را از سنت‌های عبدالمطلب دانست و با اشاره به اینکه این سنت‌ها توسط اسلام تأیید شد، گفت: عبدالمطلب ازدواج با محارم را تحریم کرد و وفای به عهد و نذر را واجب اعلام کرد؛ این در حالی‌ است که اعتقاد به معاد سیره عبدالمطلب بود.

وی با اشاره به اینکه سنت دیگری که عبدالمطلب اجرا کرد حرمت ماه‌های حرام بود و در قرآن حرمت ماه‌های حرام آمده است، افزود: از بین ماه‌های قمری، ماه‌های محرم، رجب، ذی‌القعده و ذی‌الحجه ماه حرام است است و این ماه‌ها احترام خاص دارد؛ به‎طوری‌ که اگر کسی در ماه حرام به کسی ضرب و جرح وارد کند، دیه آن‌ سنگین‌تر می‌شود.

این مدرس حوزه و دانشگاه سنت دیگر عبدالمطلب را ممنوع کردن طواف عریان دانست و گفت: عبدالمطلب مردم را از طواف عریان نهی می‌کرد و اسلام هم این سنت را تأیید کرد.

انتهای پیام
captcha