روشنگری و دفاع از منزلت امام رضا(ع) هدف سفر حضرت معصومه(س) به قم بود
کد خبر: 4013642
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۱
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد؛

روشنگری و دفاع از منزلت امام رضا(ع) هدف سفر حضرت معصومه(س) به قم بود

عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم با اشاره به اینکه حضرت معصومه(س)با سفر به قم به‌دنبال روشنگری و دفاع از منزلت برادر خود بودند، گفت: سفر حضرت معصومه(س) به قم و شهادت مظلومانه ایشان در کنار مشتاقان فراوانی که امام رضا(ع) در قم داشتند، نشان می‌دهد که سفرشان کاملا سیاسی است و حرکتی برای تعمیق ایمان و رفع شبهات بوده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی‌‌اکبر حسینی، عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریمحجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی‌‌اکبر حسینی، عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا از قم ضمن تسلیت سالروز رحلت حضرت معصومه(س) بیان کرد: انسان‌های بزرگ که در جایگاه‌های رفیع و قدسی قرار می‌گرفتند، نزدیکان آن‌ها القابی برایشان ذکر می‌کردند برای مثال به امام جواد(ع) لقب محمد تقی یعنی مظهر تقوا و به امام حسن مجتبی(ع) لقب مجتبی یعنی برگزیده داده شده است.

وی با بیان اینکه انتخاب نام معصومه برای حضرت معصومه(س)، جایگاه شخصیتی ایشان را نشان می‌دهد، چراکه معصوم یعنی کسی که از گناه پاک است، افزود: پدر بزرگوار حضرت معصومه(س) موسی‌ بن‌ جعفر(ع) و مادر بزرگوار ایشان نجمه خاتون بودند و امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) از یک مادر متولد شدند.

عضو هیئت‌ علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن بیان کرد: حضرت معصومه(س) اول ذی‌القعده سال ۷۳ هجری قمری در مدینه متولد شدند و در سنین کودکی پدرشان را از دست دادند و پس از آن، برادرشان امام رضا(ع) به تربیت ایشان پرداختند؛ حضرت معصومه(س) در سال ۲۰۰ هجری قمری در سن ۲۷ سالگی برای دیدار برادر خود امام رضا(ع) عازم مرو(خراسان) شدند و در قم رحلت کردند.

حسینی گفت: امام رضا(ع) در سال ۲۰۰ هجری قمری با تهدید مأمون سفر تبعید‌گونه‌ای به مرو داشتند و با تحلیل‌های پشت پرده مجبور شدند که به‌ تنهایی سفر کنند و هیچ یک از اعضای خانواده ایشان حضور نداشته باشند که پس از گذشت یک‌ سال حضرت معصومه(س) مشتاق دیدار برادرشان شده و به سمت مرو حرکت می‌کنند.

این کارشناس دینی با بیان اینکه حضرت معصومه(س) نقش نمایندگی برای امام رضا(ع) را داشت، افزود: حضرت معصومه(س) در سفر خود در هر منزلی که ورود می‌کردند، به بیان مسائل سیاسی پرداختند و از معصومیت اهل بیت(ع) و مظلومیت زندگی امام رضا(ع) که مجبور به پذیرش ولایت عهدی بودند، سخن می‌گفتند.

وی بیان کرد: ایشان در فضایی پر از ابهام با انگیزه دیدار امام رضا(ع) از مدینه حرکت کردند، اما در طول مسیر نقش روشنگری داشتند و به پرسش‌هایی که در ذهن شیعیان بود، پاسخ می‌دادند.

حسینی اضافه کرد: سفر حضرت معصومه(س) به قم و شهادت مظلومانه ایشان در کنار مشتاقان فراوانی که امام رضا(ع) در قم داشتند، نشان می‌دهد که سفرشان کاملا سیاسی است و حرکتی برای تعمیق ایمان و رفع شبهات بوده است.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: زمانی که برای حضرت علی(ع) شرایط به‌گونه‌ای رقم خورد که موجب خفقان شد و حقیقت اصلی اسلام که پیامبر(ص) آن را پی‌ریزی کرده بود در معرض خطر قرار گرفت و برای حضرت علی(ع) امکان احقاق حق وجود نداشت، حضرت زهرا(س) این خلأ را پر کردند و اوج حرکت سیاسی ایشان در خطبه حضرت زهرا(س) نمایان می‌شود، حضرت معصومه(س) نیز به‌دنبال روشنگری و دفاع از منزلت امام رضا(ع) بودند و هر دو شهید ولایت شدند.

وی با اشاره به اینکه حضرت معصومه(س) دارای بلوغ فکری و اجتماعی، استعدادها و درک سیاسی بسیار بالایی بودند، بیان کرد: در جوار انسانی هستیم که برای شناخت منزلت و جایگاه ایشان باید سراغ عالمانی برویم که با وجود اینکه خود به تنهایی در جهان دارای منزلت والایی هستند اما منزلت اجتماعی و معنوی خود را مرهون حضرت معصومه(س) می‌دانند.

انتهای پیام
captcha