جهان تشنه گفت‌و‌گو و تعامل از طریق قدرت بیان است
کد خبر: 4019692
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۱
عضو هیئت علمیدانشگاه گیلان:

جهان تشنه گفت‌و‌گو و تعامل از طریق قدرت بیان است

امیر نورانی مکرم‌دوست با بیان اینکه جهان تشنه گفت‌و‌گو و تعامل از طریق قدرت بیان است اظهار کرد: اهمیت گفتمان احسن به حدی بارز است که خداوند اولین ویژگی خلقت انسان را دارا‌بودن بیان معرفی کرده‌است.

امیر نورانی مکرم دوست عضو هیات علمی گروه معارف دانشگاه گیلان

امیر نورانی مکرم‌دوست، عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه گیلان در گفت‌و‌گو با ایکنا از گیلان، با بیان اینکه جهان تشنه گفت‌و‌گو و تعامل از طریق قدرت بیان است عنوان کرد: اهمیت گفتمان احسن به حدی بارز است که خداوند متعال در آیه ۴ سوره مبارکه الرحمان فرمود «انسان را آفرید و به او نطق(بیان) را تعلیم داد». خداوند اولین ویژگی خلقت انسان را دارا‌بودن بیان معرفی کرده‌است که اهمیت و جایگاه آن و تعامل میان آدمیان امری هستی‌شناسانه بوده و حیات انسان به او بستگی دارد. همانطور که در نظرات فلاسفه‌ بزرگ جهان نیز آمده که ممیزه حیوان و انسان و قدرتی که انسان را قادر به تغییر در محیط پیرامون خود می‌کند، دارا بودن قوه‌ بیان است.

عضو هیات علمی گروه معارف دانشگاه گیلان خاطرنشان کرد: جامعه‌ای که بتواند قدرت و اخلاق گفتمان را در خود نهادینه کند، یقینا نقش موثری در صلح، ثبات و آسایش زندگی انسان خواهد‌داشت. محور گفتمان از مهم‌ترین ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد جوامع انسانی است که می‌تواند انسان‌های بی‌شماری را با دیدگاه‌های متفاوت و اختلافات عقیدتی و ... به‌صورت معقول و منطقی در کنار یکدیگر قرار دهد.

نورانی مکرم‌دوست با اشاره به ویژگی‌های گفتمان احسن و فرهنگ گفت‌و‌گو تصریح کرد: مناظره‌ای مطلوب است که امکان مشارکت همه کنش‌گران و ابراز نظرات را فراهم کند. افراد حاضر در گفت‌و‌گو باید بتوانند آزادانه نظرات یکدیگر را نقد کرده و ادعای خود را بر اساس نگرشی نوین و منطقی بیان کنند. نهادینه شدن این فرهنگ باید به حدی باشد که هیچ فردی در جامعه از فرصت گفت‌و‌گوی منطقی محروم نشده و مجبور به کناره‌گیری از مشارکت نباشد.

وی ادامه داد: هدف از مناظره و گفت‌و‌گو، بیان مطالب مستند و مستدل است تا به روشنگری حقایق منجر شود. لذا باید از پیش‌داوری، تعصب، جدال و بی‌احترامی پرهیز شود. گاهی به‌خاطر پیش‌فرض‌های ذهنی خود از پذیرش حقیقت سر باز می‌زنیم، باید پیش‌داوری را کنار گذاشت و خالی‌الذهن به مطلب نگاه کرد و بر اساس براهین و مستندات نتیجه‌گیری نمود.

نورانی مکرم‌دوست به‌عنوان یکی از داوران مرحله استانی مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران که در آبان ماه سال جاری در گیلان برگزار شد، این مسابقات را گام مثبتی در جهت ترویج فرهنگ گفت‌و‌گو معرفی کرد و افزود: تاریخ ایران نشان می‌دهد که شکست در عمده مسائل، ناشی از ضعف فرهنگ گفت‌و‌گو در جامعه است. در انقلاب مشروطه، نهضت نفت و عمده چالش‌های امروزی جامعه ما متاثر از فقدان همین فرهنگ ناب است.

عضو هیات علمی گروه معارف دانشگاه گیلان ادامه داد: مناظرات دانشجویی ضمن ارتقا این فرهنگ، در نهایت به توسعه فرهنگی مبدل خواهد شد اما باید مراقب بود که در قالب‌ها و موضوعات کلیشه‌ای محدود نشود و گستره‌ای جامع‌تر و عمومی‌تر یابد تا کارآمد و اثربخش‌تر باشد. با رعایت اصول و افزایش آزادی بیان و گسترش دایره مناظرات می‌توان زمینه ساز توسعه فرهنگی شد.

وی با بیان اینکه جامعه دانشگاهی نیازمند نهادینه‌کردن فرهنگ مناظره است تصریح کرد: با ارتقا این فرهنگ، فضای آموزشی و پژوهشی دانشگاه‌ها رونق گرفته، فضای تدریس و کلاس‌ها گفت‌و‌گو‌محور خواهد‌شد و محرکی برای بخش پژوهش دانشگاه‌ها ایجاد خواهد‌کرد.

وی افزود: در این صورت دانشجویان تمرین می‌کنند که منابع معتبر و مستندات هر موضوعی را بررسی کنند و به صرف کپی یا تقلید بسنده نکنند که همین خود موجب افزایش میزان مطالعه آنان خواهد‌شد. امید داریم که نظام آموزشی ما از آموزش و پرورش تا سطح دانشگاه‌ها به سمت گفت‌و‌گو و مشارکت بیانی رفته و صرفا در مهارت نوشتاری خلاصه نشود.

انتهای پیام
captcha