به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، آیتالله سیداحمد علمالهدی، امام جمعه مشهد، در همایش ملی نکوداشت آیتالله سید محمود حسینی شاهرودی که پنجشنبه، ۲ دی، در حوزه علمیه نواب برگزار شد، با اشاره به ویژگی زهد و ورع آیتالله شاهرودی اظهار کرد: آیتالله شاهرودی دارای فکری نو و بینش خاص اجتماعی و انقلابی بود. او در شرایطی که خفقان و تحجر بسیار سنگینی ایجاد شده و متاسفانه حتی حوزه علمیه نجف را نیز تحت تأثیر قرار داده بود پیشاز شهادت مرحوم نواب صفوی و برخی از اعضای گروه فدائیان اسلام در میان مراجع نجف تنها کسی بود که از این ماجرا به عنوان یک فاجعه بزرگ یاد کرد و موضعگیری قاطعی در خصوص مظلومیت شهدای فدائیان اسلام داشت.
وی ادامه داد: تداوم و تأسیس جریان مرجعیت شیعه مسالهای است که باید به عنوان یک اصل در مبانی شناخت سیره معصومین(ع) مورد توجه قرار گیرد. بر این اساس نقش نخست نشر معارف و آموزههای دین بر عهده مقام ولایت و امامت عصمت(ع) و نقش دوم با فقها بوده است.
علمالهدی تصریح کرد: علت ثبات امامت ائمه(ع) تاکنون همین جریانی است که در کنار امامت و ولایت معصومان(ع) وجود داشته است. این جریان در نشر معارف اهل بیت(ع) و نهادینهسازی معارف آنان نقش ویژهای داشته است. اگر این شخصیتها و جریانات در کنار ائمه(ع) حضور نداشتند، امروز معارف اهل بیت(ع) به صورت یک جریان نهادینه شده و منبعی برای شناخت تمام وظایف و احکام دین شناسایی نمیشد و عدهای سخنان امامان را آنگونه که دوست داشتند تعبیر کرده و به مردم ارائه میکردند.
وی عنوان کرد: در واقع اگر جریان فقاهت نبود، نه تنها اوامر، فرامین و معارف مقام عصمت و ولایت به ما منتقل نمیشد بلکه کسانی پیدا میشدند که کلمات و معارف اهل بیت(ع) را خلاف فرموده آنان تعبیر و تعریف میکردند. این جریان تا زمان غیبت حضرت بقیةالله(عج) وجود خواهد داشت. در غیبت صغری بود که امام زمان(ع) با ابتکار خود این جریان را به مرجعیت مبدل ساخت و مساله مرجعیت را تأسیس کرد و عنوان مرجعیت در شیعه تثبیت شد.
امام جمعه مشهد افزود: در زمان امام حسن عسکری(ع) مساله ارتباط شیعه با مقام عصمت و ولایت دچار اختلال شده و مقدمات غیبت معصوم در حال فراهم شدن بود. از این رو امام عسکری(ع) تعبیر فقها و فقیه را به صراحت بیان کردند. به عبارتی عنوان فقیه در زمان امام عسکری(ع) به محدثینی که ناقل احادیث اهل بیت(ع) بودند، نسبت داده شد زیرا ارائه نظر و رای معصوم از دل روایات و احادیث بر عهده متفقهان حدیث است.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با اشاره به اینکه فقیهان حدیث میتوانند در خصوص احکام، موضوعات و حوادث و رویدادهای جدید که دارای سابقه نیست، استنباط و استخراج مطلب کنند، گفت: بنابراین منظور از راویان احادیث فقها هستند.
علمالهدی درباره علت اینکه امام زمان(عج) در سخنان خود از واژه فقیه استفاده نکرده، گفت: امام زمان(ع) قصد داشتند به شیعیان و جریان فقاهت جهتدهی کنند چون ممکن است در زمانی عنوان فقیه به کسانی اطلاق شود که درباره احادیث اهل بیت(ع) کار نمیکنند و برای استخراج احکام به سلسله نظریات علمی و فلسفی خود اکتفا مینمایند.
وی گفت: در میان مراجع بزرگ تاریخ فقه شیعه، بسیاری از بزرگان نه بر قواعد بلکه بر منابع کتاب و سنت اتکا کردهاند؛ در حالی که تعدادی از فقها مبانی برخی از فتاوا و نظریات فقهی خود را مبتنی بر قواعد ارائه کردهاند. متاسفانه امروز نیز این مشکل میان برخی از فقها به چشم میخورد.
انتهای پیام