مطالبه‌گری برای آب لرستان به گفتمان عمومی تبدیل شود
کد خبر: 4023138
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۵
نماینده دورود در مجلس:

مطالبه‌گری برای آب لرستان به گفتمان عمومی تبدیل شود

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر تبدیل مطالبه‌گری برای آب لرستان به گفتمان عمومی، گفت: فرهنگ مطالبه‌گری در لرستان باید روی موضوعات توسعه همچون مدیریت منابع آب متمرکز شود.

مطالبه‌گری برای آب لرستان به گفتمان عمومی تبدیل شودبه گزارش ایکنا از لرستان، نشست تخصصی با موضوع آب لرستان به همت بسیج دانشجویی دانشگاه لرستان با حضور متخصصان، مدیران آب منطقه‌ای استان و تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، دوم دی‌ماه در سالن جلسات شهید میربهرسی دانشگاه لرستان برگزار شد.

حسین گودرزی، نماینده دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی در این نشست که به‌صورت مجازی حضور داشت، با بیان اینکه مطالبه‌گری در حوزه آب باید به یک گفتمان عمومی تبدیل شود و این‌گونه نشست‌ها مورد حمایت ماست، گفت: تفکرات ما در استان باید از نگاه صرفاً اقتصاد سنتی براساس نگاه توسعه‌محور باشد.

وی افزود: کشاورزی استان لرستان همواره یک کشاورزی سنتی بوده است، در حالی که ما باید به‌سوی صنعتی شدن کشاورزی برویم و در این مسیر، کشاورزی استان لرستان باید صنایع تبدیلی و مکمل داشته باشد.

گودرزی اضافه کرد: فرهنگ مطالبه‌گری در استان لرستان باید روی موضوعات توسعه همچون مدیریت منابع آب متمرکز شود و نه روی بیان مطالبات شخصی توسط افراد و انتظار اینکه نماینده مجلس، وقت و انرژی خود را صرف برآورده ساختن مطالبات و رفع گرفتاری‌های شخصی افراد کند.

نماینده دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: باید مجامع تخصصی در استان لرستان را تقویت کرد و مجامع و تشکل‌های تخصصی در مسیر مطالبه‌گری برای موضوعات مرتبط با توسعه استان از جمله موضوع آب، تقویت شوند.

تقویت فرهنگ مطالبه‌گری

میلاد شرفی، مسئول سازمان بسیج دانشجویی استان لرستان نیز در این نشست گفت: رویکرد بسیج دانشجویی استان لرستان، این است که تلاش کرده نظام مسائل استان لرستان براساس اولویت‌ها، به‌صورت تخصصی و به‌دور از فضاهای احساسی، دنبال و مطالبه‌گری شوند.

وی افزود: ما به دنبال این هستیم که مطالبات و نظام مسائل استان لرستان به‌صورت کارشناسی، علمی و منطقی، بیان شده و پیگیری شوند؛ همچنین تلاش بسیج دانشجویی استان لرستان آن است که با بهره‌گیری از نظرات متخصصان هر موضوع، راهکارهای علمی و عملیاتی هم برای محقق شدن مطالبات مردم استان، ارائه شوند.

مسئول سازمان بسیج دانشجویی استان لرستان اضافه کرد: براساس آموزه‌های حضرت امام خمینی(ره)، دانشگاه باید مبدأ همه تحولات باشد و در این راستا، تلاش کرده‌ایم از ظرفیت‌های انسانی نظام دانشگاهی استان لرستان در مسیر مطالبه‌گری استفاده شود چراکه دانشگاه باید نقش اساسی در تحول‌آفرینی و ارائه راهکارهای علمی و عملیاتی برای رفع مشکلات استان لرستان داشته باشد.

وی تصریح کرد: برنامه بسیج دانشجویی استان لرستان این است که نشست‌های تخصصی مطالبه‌گری با حضور کارشناسان، متخصصان و مدیران حوزه مربوطه را برگزار کند و البته نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست‌ها حضور دارند تا بتوانیم به‎صورت منطقی در سطح کلان هم از مجاری قانونی از جمله حوزه قانون‌گذاری و نظارت، مطالبات مردم استان لرستان را پیگیری کنیم.

شرفی با بیان اینکه مطالبه‌گری باید برمبنای نظرات علمی و کارشناسی باشد و از مطالبه‌گری به‌صورت احساسی و بدون پشتوانه‌های علمی و منطقی، باید پرهیز کرد، اظهار کرد: یکی از کارکردهای هیئت‌های اندیشه‌ورز،‌ تقویت فرهنگ مطالبه‌گری براساس نظرات متخصصان هر موضوع است و بسیج دانشجویی استان لرستان، خوشبختانه در سال‌های اخیر به صورت جدی به بحث مطالبه‌گری تخصصی، ورود پیدا کرده است.

مطالبه‌گری در حوزه آب باید علمی و منسجم باشد

مهرداد ویسکرمی، نماینده خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز در این نشست، گفت: مطالبه‌گری در حوزه آب استان لرستان باید به‌صورت علمی و منسجم باشد تا بتوانیم به نتایج مدنظر در جهت پیشرفت استان دست پیدا کنیم.

وی تصریح کرد: اگر این‌گونه آگاهی‌های امروزی در استان لرستان نسبت به مسائل آب استان، ۱۰ سال پیش وجود داشت و سطح مطالبه‌گری ما در ۱۰ سال پیش هم مثل امروز بود الان در استان لرستان، چند سد مهم داشتیم و کشاورزی استان دچار تغییرات مهمی شده بود.

ویسکرمی با اظهار تأسف از اینکه سد مهمی همچون سد گاوشمار (معشوره) فقط سه درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، ادامه داد: باید آب قابل تنظیم به مقدار کافی برای توسعه استان داشته باشیم؛ همچون استان خوزستان که ۳۰ میلیارد مترمکعب آب قابل تنظیم دارد و به همین علت با قدرت مطالبه‌گری هم می‌کند. در صورتی که در استان لرستان ما درباره ۳۰ میلیون مترمکعب از سد ایوشان، چانه‌زنی کردیم.

نماینده مردم خرم‌آباد با بیان اینکه ما باید مطالبه‌گری خودمان را در جهت افزایش آب قابل تنظیم استان دنبال کنیم، افزود: ما الان، یک میلیارد متر مکعب تخصیص آب برای استان داریم اما وقتی همین یک میلیارد مترمکعب را نتوانسته‌ایم به آب قابل تنظیم تبدیل کنیم طبیعی است که نمی‌توانیم با اثرگذاری بیشتری مطالبه‌گری کنیم.

ویسکرمی اظهار کرد: دولت به ما قول داده است در زمینه ساخت سد گاوشمار، نهایت همیاری را داشته باشد و مطالبه ما احداث این سد مهم با ظرفیت بیشتر از یک میلیارد مترمکعب است؛ زیرا تعداد پنج شهرستان از استان لرستان به صورت مستقیم از مزایای ساخت این سد مهم بهره‌مند خواهد شد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: مشارکت بانک‌ها در ساخت سد گاوشمار باید از نوع مشارکت تضمین‌ شده باشد؛ یعنی منجر به ساخت شد بشود نه اینکه پروژه به حال خودش رها بشود.

وی گفت: مطالبه‌ام این است که قبل از شروع به ساخت سد گاوشمار، ابتدا نقشه دقیق پروژه و مقدار ظرفیت آب آن منتشر شود و بعد براساس آن نقشه، کار احداث سد انجام بشود که ما بتوانیم در بخش اختیارات نظارتی مجلس، نظارت‌های لازم را برای مطالبه‌ «آب قابل تنظیم استان» داشته باشیم.

سدهای استان لرستان به بهره‌برداری کامل برسند

فاطمه مقصودی، نماینده بروجرد و اشترینان در مجلس شورای اسلامی که به‌صورت مجازی در این نشست حضور داشت، گفت: استان لرستان برای خارج شدن از محرومیت و کمتر توسعه‌یافتگی باید در زمینه اقتصاد آب، به شکوفایی برسد و ما نمایندگان در این مسیر به‌صورت جدی، مطالبه‌گر هستیم و با تلاش‌های انجام شده توانستیم سند آب استان را تهیه و در مراکز بالادستی تصویب کنیم.  

وی افزود: با پیگیری‌های نمایندگان استان، نماینده ولی‌فقیه در استان و استاندار لرستان، از جمله مطالبات روز که به‌ جد پیگیری شده است موضوع آب استان است؛ زیرا نمی‌شود استان لرستان دارای این همه روان‌آب باشد ولی بخشی عمده از آب‌های استان،‌ هدر بروند.

مقصودی با بیان اینکه بحث سدهای استان باید به سرانجام برسند و آب استان باید با مدیریت صحیح، به منشأ تحول کشاورزی در استان لرستان تبدیل شود، گفت: وقتی استان لرستان از نوع صنعتی نیست طبیعی است که در زمینه کشاورزی باید دچار تحول شد و این تحول بدون سدسازی‌ها و مدیریت و تنظیم آب استان، محقق نخواهد شد.

نماینده بروجرد و اشترینان بیان کرد: به‌صورت جدی و مستمر دنبال افزایش مشارکت و سرمایه‌گذاری نظام بانکی در ساخت و تکمیل سد‌های استان هستیم تا هرچه سریع‌تر این سدها به بهره‌برداری کامل برسند.

مقصودی اظهار کرد: الان که دولت انقلابی روی کار است باید تلاش‌ها به‌صورت جهادی و انقلابی در راستای تکمیل سدهای نیمه‌ساخت استان لرستان باشد تا کشاورزی استان لرستان دچار تحول شود و اشتغالزایی پایدار در استان،‌ توسعه یابد.

یادآور می‌شود، در این نشست تخصصی داریوش حسن‌نژاد، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان لرستان و برخی معاونان وی نیز حضور داشتند و بر دفاع از حقوق استان لرستان در حوزه‌های تخصیص آب و سدسازی‌ها، تأکید کردند. همچنین برخی فعالان حوزه آب استان، دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات خود را مطرح کردند.

انتهای پیام
captcha