آنچه جامعه قرآنی خوزستان در دیدار با استاندار گفتند
کد خبر: 4051305
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

آنچه جامعه قرآنی خوزستان در دیدار با استاندار گفتند

در هجدهمین روز از ماه مبارک رمضان، جامعه قرآنی خوزستان با استاندار دیدار کردند و به بیان نظرات و پیشنهادهای خود برای بهبود روند فعالیت‌‌های قرآنی پرداختند.

دیدار جامعه قرآنی خوزستان با استاندار به گزارش ایکنا از خوزستان، در هجدهمین روز از ماه مبارک رمضان، جامعه قرآنی خوزستان شامگاه چهارشنبه، 31 فروردین با صادق خلیلیان، استاندار خوزستان دیدار کردند. برخی از چهره‌های قرآنی استان در این دیدار به بیان نظرات و پیشنهادهای خود در جهت بهبود وضعیت فعالیت‌‌های قرآنی در استان پرداختند.

مهدی دغاغله، پیشکسوت قرآنی استان خوزستان و عضو شورای عالی قرآن در این برنامه ضمن عرض تسلیت فرارسیدن سالروز شهادت حضرت امیرالمؤمنین(ع) گفت: در موضوع مطالبات و نیازهای جامعه قرآنی، باید بگوییم از این شکل جلسات تاکنون بسیار برگزار شده و ما در خدمت چندین استاندار بوده‌ایم اما تاکنون نتیجه‌ای حاصل نشده است.

وی افزود: دعا می‌کنم خداوند متعال توفیق خدمتگزاری به ساحت قرآن و خادمان قرآن را به ما دهد. دو مطالبه مهم جامعه قرآنی یکی اشتغال این قشر کم برخوردار اما سالم جامعه و دیگری تسهیلات کم‌بهره برای ازدواج جوانان قرآنی است.

در ادامه حجت‌الاسلام حردانیان از فعالان قرآنی استان گفت: خوشبختانه پایه‌ها و اصول انقلاب اسلامی ما قرآنی است و مبانی بیانیه گام دوم انقلاب نیز قرآنی است و می‌توانیم بگوییم به سمت قرآنی شدن جامعه حرکت می‌کنیم. نهادهای مختلفی کارهای قرآنی را در استان پیگیری می‌کنند، اما متأسفانه همکاری و همگرایی لازم را ندارند. گاهی موازی‌کاری و ناهماهنگی میان آنها دیده می‌شود.

وی افزود: باید این مسئله را به فرصت تبدیل کنیم. بعد از ورود حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی‌فرد، نماینده ولی‌فقیه در خوزستان، در حوزه کارهای قرآنی، هیئت اندیشه‌ورز برای ایجاد همگرایی بیشتر بین این نهادها شکل گرفت. این کار به نظر می‌رسد راهکار خوبی است که همگرایی نهادهای قرآنی حول محور دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در استان شکل بگیرد. تقاضا داریم که این همگرایی تقویت شود.

حردانی گفت: طبق فرموده‌های رهبر انقلاب یکی از راهکارهای تقویت فرهنگ قرآنی در کشور مساجد قرآنی، گسترش جلسات خانگی قرآن و جلسات استماع قرآن است. متأسفانه محافل قرآنی ما نسبت به گذشته کم شده‌اند. برگزاری جلسات ختم قرآن یکی دیگر از این راه‌ها است. چه اشکالی دارد که بعد از ماه مبارک رمضان این جلسات ادامه یابد؟

این فعال قرآنی ادامه داد: مسئله دیگر حفظ نخبه‌های قرآنی استان است. برخی از نخبه‌های قرآنی ما از استان خارج شده‌اند. این مشکل را در دیگر رشته‌های هنری نیز داریم. با توجه به اینکه ظرفیت در خوزستان پایین و رسیدگی کم است، این افراد مجبور می‌شوند از استان خارج شوند. اگر بتوانیم زمینه حفظ این نخبگان را فراهم کنیم در تقویت استان مؤثر است.

منصوره ملتجی، مدیر جامعة‌القرآن اهواز نیز گفت: سال‌های سال‌ها به استانداری آمده و فعالیت‌های خود را گفته‌ایم. هجده سال است که در استان فعالیت می‌کنیم و ماحصل این فعالیت‌ها تربیت صدها مربی قرآن کریم و مدیر قرآنی است.

وی گفت: مؤسسات قرآنی در استان با مشکلات مالی مواجه هستند. نمی‌توانیم شهریه بالایی از خانواده‌ها بگیریم، از طرفی نمی‌توانیم حق‌الزحمه‌ای در شأن مربیان خودمان پرداخت کنیم. مؤسسات قرآنی برای مکان مؤسسه نیز دچار مشکل هستند و اگر یک مؤسسه قرآنی بخواهد فعالیت کند، این مسائل مالی، مانع فعالیت و رسیدن به اهداف قرآنی می‌شود.

ملتجی ادامه داد: متأسفانه ردیفی برای حمایت مالی از قرآنیان در برخورداری از تسهیلات بانکی وجود ندارد، این در حالی است که دیگر مشاغل از این تسهیلات برخوردارند.

عدنان موسوی، قاری و مدرس قرآن کریم در آبادان نیز در این نشست خواستار اعتماد استاندار به افراد جامعه قرآنی برای تصدی مسئولیت‌ها در استان شد و گفت: جامعه قرآنی افراد شایسته‌ای برای تصدی مسئولیت‌ها در استان هستند. توان و تعهد دارند و برخی از آنها دارای مدارج علمی بالایی هستند. به این جمع قرآنی اعتماد کنید و از ظرفیت افراد شایسته استفاده کنید.

وی افزود: مطلب دیگر این است که تولیدات قرآنی بسیاری در استان آماده ارائه است و متأسفانه به دلیل عدم حمایت، عرضه نمی‌شوند. تعداد قابل توجهی از قرآنیان استان، مشکل اشتغال و بهره‌گیری از تسهیلات مالی دارند.

همچنین رضا علیپور، مدیر مؤسسه قرآنی نورالهادی خرمشهر گفت: دوازده سال است فعالیت قرآنی می‌کنیم. مسئله بیمه چند سالی است که جامعه قرآنی را درگیر خود کرده است. تقاضامندم که سهمیه بیمه فعالان قرآنی استان را بیشتر کنید.

وی افزود: مطالبه دیگر حمایت از تولیدات قرآن کریم است. کارگروه شایسته‌ای برای تولید برنامه حفظ قرآن طراحی کرده‌ایم که هزینه این برنامه تا ۲۰۰ میلیون تومان رسیده است. به روز بودن مؤسسات، نیازمند حمایت است تا بتوانند در استان بدرخشند.

علی‌پور گفت: خوزستان منبع غنی از حافظان قرآن است و این نیازمند توجه است تا بتوانیم به جایگاه موردنظر مقام معظم رهبری در تربیت ده میلیون حافظ قرآن برسیم.

جاسم حسین زاده، معلم قرآن نیز گفت: در سال 89-90 پنجاه هزار نیروی قرآنی در کل کشور جذب شدند. سهمیه خوزستان از این تعداد ۳۵۲ نفر بود. در حال حاضر ثقل کار بر دوش این افراد است. خواهشم این است که پیش‌قدم شوید و یک بار دیگر این درخواست را مطرح کنید تا یک جهش قرآنی شکل بگیرد و این جذب دوباره اتفاق بیفتد.

وی افزود: در جذبی که چند ماه پیش در آموزش و پروش اتفاق افتاد، قریب ۱۰۰ پرونده در آموزش و پرورش مانده است که متعلق به کسانی است که از سال ۷۸ به قرآن خدمت کردند لطفاً پرونده آنها پیگیری تا جذبشان تکمیل شود.

ماجد نصری، قاری قرآن نیز در این نشست گفت: در استان خوزستان درباره اشتغال نخبگان قرآنی معضل داریم. بچه‌های ما به دلیل اشتغال به استان‌های دیگر می‌روند و در پست‌های خوبی به‌کارگیری می‌شوند. خوزستان جایگاه‌های شغلی خوبی دارد که می‌توان این فعالان قرآنی را در آنها به کارگیری کرد.

وی در پایان افزود: اکثریت جامعه قرآنی ما از مناطق محروم اهواز و استان هستند، ولی بهترین جوانان از همین مناطق برخاستند. آنها برای فعالیت نیازمند حمایت هستند. گروه‌های تواشیح و ابتهال نیز برای ثبت و ضبط آثار خود به صورت حرفه‌ای نیازمند حمایت هستند. مجموعه‌‌های فرهنگی از تولیدات این گروه‌ها حمایت نمی‌کنند.

انتهای پیام
captcha