برگزاری اولین همایش بین‌المللی بازخوانی اندیشه‌ها و سیره علمی معنوی شهید مطهری
کد خبر: 4055563
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۲

برگزاری اولین همایش بین‌المللی بازخوانی اندیشه‌ها و سیره علمی معنوی شهید مطهری

رئیس نمایندگی جامعةالمصطفی العالمیه در خراسان خبر داد: اولین همایش بین‌المللی بازخوانی اندیشه‌ها و سیره علمی معنوی شهید مطهری در اواخر اردیبهشت‌ماه سال جاری برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا صالح، رئیس نمایندگی جامعةالمصطفی العالمیه در خراسانبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا صالح، رئیس نمایندگی جامعةالمصطفی العالمیه در خراسان، امروز 18 اردیبهشت‌ماه در نشست خبری همایش بین‌المللی بازخوانی اندیشه‌ها و سیره علمی معنوی شهید مطهری که با حضور اصحاب رسانه برگزار شد، اظهار کرد: این همایش در پایگاه استندای علوم جهان اسلام ثبت شده که به نوعی برای این همایش یک برند علمی بشمار می‌رود و همواره نهادهای مختلفی در برگزاری این همایش نیز همکاری داشته‌اند که در این میان می‌توان به دبیرخانه دائمی بزرگداشت شهید مطهری و همچنین دفتر امام جمعه فریمان اشاره کرد.

وی عنوان کرد: تا کنون پیش نشست‌های مختلفی هم از سوی نهادهای همکار در مشهد، تهران، قم، فریمان و بجنورد برگزار شده است که عناوینی چون روش شناسی فقهی شهید مطهری، معرفی الگوهای سیر مطالعاتی آثار شهید مطهری، سلوک عبادی و تربیت معنوی شهید مطهری، بررسی اندیشه‌‌های شهید مطهری از منظر علمای معاصر فریقین، رابطه عقلانیت اسلامی و انحطاط تمدن مسلمین، مقابله با بدعت از دیدگاه شهید مطهری، پیوند دین و سیاست در اندیشه شهید مطهری از جمله عناوین پیش نشست‌های این کنفرانس بوده است.

رئیس نمایندگی جامعةالمصطفی العالمیه در خراسان بیان کرد: تاکنون ۱۰۰ مقاله از دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه به دبیرخانه این همایش ارسال شده که پس از ارزیابی‌های صورت گرفته 80 مقاله مورد پذیرش قرار گرفته و 37 مقاله هم به عنوان مقاله‌های برتر این همایش انتخاب شده است که در حال حاضر در حال آماده سازی چکیده مقالات و مجموعه مقالات برتر هستیم که پس از جمع آوری، این مقالات منتشر و بر روی سایت نیز بارگزاری خواهد شد و به نوعی این مقالات ارسالی در کمیسیون‌های علمی مورد استقاده قرار خواهد گرفت.

صالح، یکی از اهداف مهم این همایش الگوسازی فکری و عملی برای دانشجویان، طلاب و عموم علاقه‌مندان دانست و افزود: با توجه به اینکه شهید مطهری به عنوان شخصیتی که دارای تفکر نظام‌مند بوده، در علوم مختلف اعم از فقه، اصول، فلسفه و همچنین در مسائل فکری، سیاسی و اجتماعی نیز جامعیت داشته است، به همین دارای جاذبه فوق‌العاده در دنیای اسلام است به گونه‌ای که امروزه در کشورهای اسلامی اندیشه شهید مطهری یک اندیشه مورد قبول و مورد استقبال به ویژه از سوی نسل جوان و تحصیلکرده است.

وی اظهار کرد: یکی از فعالیت‌های علمی جامعةالمصطفی در طی ۴۰ سال گذشته ترجمه و باز تولید آثار اندیشمندان بزرگ بوده که یکی از این فعالیت‌های علمی ترجمه و انتشار آثار شهید مطهری به زبان‌های مختلف دنیا از جمله فرانسه، عربی، آذری، مالایو، چینی، روسی، تایلندی، ترکی استانبولی و زبان‌های هوسا است.

رئیس نمایندگی جامعةالمصطفی العالمیه در خراسان عنوان کرد: همچینین طلاب غیر ایرانی که در حال حاضر از بیش از ۱۲۰ کشور جهان در جامعةالمصطفی تحصیل می‌کنند که از این تعداد 3 هزار طلبه از 50 کشور در نمایندگی خراسان در حال تحصیل هستند. از این‌رو یکی از برنامه‌های ما برای آن‌ها سیر مطالعاتی اندیشه‌های شهید مطهری است و این همایش نیز برای توسعه اندیشه شهید مطهری در بین طلاب غیر ایرانی طراحی شده تا آن‌ها با مراجعه به آثار شهید مطهری آشنایی بیشتری پیدا کنند.

صالح تأکید کرد: در این میان یکی از اهداف مهم ما در این همایش این است که فعالیت‌های علمی طلاب و دانشجویان را عمق بخشی کنیم، زیرا زمانی‌که یک دانشجو به آثار متفکرین بزرگ مراجعه می‌کند طبیعتاً با روش تحقیق، نوع تفکر و عمق اندیشه‌های این بزرگواران آشنا می‌شد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین از مهم‌ترین عواملی که شهید مطهری در سطح جهانی مورد استقبال قرار گرفته این است که این متفکر بزرگ اسلامی دارای اندیشه به روز و آشنا به شبهات و نیازهای جوامع بوده است و به همین دلیل آثار شهید مطهری همواره زنده است، آینده را به خوبی می‌دید و برای نسل حاضر می‌نوشت و دارای قلمی روان اما در عین حال عمیق و مستحکم بود و به نظر می‌رسد که نسل امروز به شهید مطهری‌ها نیاز جدی دارند که صدای آن‌ها را بشوند، مسائل آن‌ها را بداند و با قلم روان برای آن‌ها بنویسد و هدف ما در این کنفرانس معرفی این الگو برای جهان است.

رئیس نمایندگی جامعةالمصطفی العالمیه در خراسان یادآور شد: گفتنی است که این همایش در تاریخ ۲۲ اردیبهشت‌ماه سال جاری در شهرستان فریمان با حضور میهمانان داخلی و خارجی از جمله یکی از اساتید دانشگاه ملی تاجیکستان و همچنین ازبکستان که مقالاتی را هم برای این همایش ارسال کرده‌اند، محمد مطهری؛ فرزند استاد مطهری و یکی از محققان در اندونزی که بر روی اندیشه‌های شهید مطهری تأمل داشته است، برگزار خواهد شد و دلیل برگزاری این همایش در فریمان نیز این بوده که دانشجویان خارجی ما با محل زادگاه استاد شهید مطهری آشنا شوند.

صالح در ادامه با اشاره به محورهای این همایش بین‌المللی اظهار کرد:اندیشه‌های الاهیاتی، فلسفی، سیاسی، اقتصادی، تربیتی و اخلاقی و جامعه شناختی شهید مطهری، آراء تفسیری، فقهی و حقوقی شهید مطهری، سیره علمی و اخلاقی شهید مطهری وهمچنین شهید مطهری و انقلاب اسلامی، شهید مطهری و روش شناسی علوم و شهید مطهری، حوزه و دانشگاه از جمله محورهای اولین همایش بین‌المللی بازخوانی اندیشه‌ها و سیره علمی معنوی شهید مطهری است.

وی تأکید کرد: در واقع جامعةالمصطفی امروزه به عنوان پل ارتباطی برای ایجاد ارتباط بین تمدن اسلامی ایرانی و جهان اسلام عمل می‌کند و این اتفاق در طول تاریخ بی نظیر بوده با وجود این تعداد نیروی جوان طلبه از سراسر جهان امروزه در داخل و خارج از جامعةالمصطفی کار ایجاد ارتباط، تولید و باز تولید آثار اسلامی را به سراسر جهان داریم.

رئیس نمایندگی جامعةالمصطفی العالمیه در خراسان تصریح کرد: البته این نکته را باید گفت که این همایش، بودجه رسمی نداشته و با کمک خیرین و مشارکت سایر نهادها و هم‌افزایی آن‌ها با یکدیگر، برگزار می‌شود.

انتهای پیام
captcha