گزارش ایکنا از همایش «بقیع؛ پیونددهنده مذاهب اسلامی»
کد خبر: 4056500
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۹

گزارش ایکنا از همایش «بقیع؛ پیونددهنده مذاهب اسلامی»

در همایش «بقیع؛ پیونددهنده مذاهب اسلامی» از آثار جدید تولید شده در حوزه مطالعات بقیع امروز 22 اردیبهشت‌ماه در قم رونمایی شد.

گزارش ایکنا از همایش «بقیع؛ پیونددهنده مذاهب اسلامی»به گزارش ایکنا از قم، همایش «بقیع؛ پیونددهنده مذاهب اسلامی» امروز 22 اردیبهشت‌ماه در ساختمان حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت در استان قم با همکاری ستاد مرکزی اربعین حسینی، موسسه آموزشی و پژوهشی مذاهب اسلامی برگزار شد.

کوتاهی در استفاده از ظرفیت هنر برای معرفی بقیع

در ابتدای این همایش، میرزا علیزاده، رئیس پژوهشکده حج و زیارت با اشاره به تشکیل شورای بقیع با حضور متخصصان و صاحب‌نظران، اظهار کرد: بازسازی بقیع یک مطالعه جهانی است و نه تنها متعلق به مسلمانان بلکه به کل جهان بشریت تعلق دارد بنابراین لازم است که همه مسلمانان در نقاط مختلف جهان برای حفظ این نماد هویتی خود تلاش کنند و نگذارند که صدمه و آسیبی بر این نماد اسلامی وارد شود.

وی با بیان اینکه این همایش علمی پژوهشی که به منظور مطالبه بازسازی بقیع مطهر که پیوند دهنده مذاهب اسلامی است، برگزار شد، افزود: برگزاری هم‌اندیشی بقیع و نگین توراث اسلامی در بستر فضای مجازی، تولید و انتشار مجموعه مطالعات بقیع، برگزاری گردهمایی بین‌المللی « بقیع حرم اهل بیت و اصحاب پیامبر اکرم(ص)» از جمله اقدامات انجام شده از سوی پژوهشکده حج و زیارت بوده است.

میرزا علیزاده، رئیس پژوهشکده حج و زیارت

علیزاده اظهار کرد: عملیاتی کردن کنگره یکصدمین سال تخریب بقیع ، استمرار تلاش برای بازسازی قبور بقیع تلاش برای ثبت تاریخ تخریب بقیع در کتب درسی، تدوین و جمع‌آوری اسناد و مطبوعات زمان تخریب جهت جلوگیری از تحریف‌، تشویق و تریوج نمونک‌سازی از بقیع برای احیای جایگاه حرم اهل بیت و اصحاب پیامبر(ص)، پیگیری در سطح جهانی برای تعیین روز ملی بقیع، تلاش برای جلب همکاری همگانی به ویژه نهادهای مردمی از جمله اقداماتی است که در دستور کار خود قرار دادیم.

وی بیان کرد: در حوزه کاربست هنر در تبیین حق و حقیقت بقیع کوتاهی شده است که در دستور کار خود قرار دادیم لذا تولید محتوا، فیلم داستان بلند جهت ماندگاری نمادهای اسلام به ویژه بقیع باید انجام شود.

بقیع؛ آبروی جهان اسلام

در ادامه، حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به محورهای هم‌بستگی میان مسلمانان، بیان کرد: محورهای دین اسلام به گونه‌ای است که همه آن‌ها انسجام‌بخش است و لذا آموزه‌های دینی، پیامبر گرامی اسلام که کانون وحدت میان مسلمانان است، کلام‌الله مجید، قبله واحد، عبادات و مناسک، اماکن عبادی و دینی از محورهای هم‌بستگی به شمار می‌رود.

نواب با اشاره به اینکه بقیع از جمله محورهای هم‌بستگی است، اظهار کرد: بقیع از اماکن بی‌نظیر سلامی است که اگر این ظرفیت را کشور دیگر داشت از وجب به وجب آن برای سربلندی و افتخار کشور خود استفاده می‌کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت

وی ادامه داد: شاید جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری است که برای حج شعار دارد که در همه شعارهای آن هم‌گرایی مشهود است، «حج، خودسازی، انسجام، اقتدار اسلامی و دفاع از مسجدالاقصی» شعار امسال حج است.

لزوم سعه صدر در برابر مذاهب دیگر

در ادامه نیز، مولوی یعقوب حسین‌بر، امام جمعه موقت خاش بیان کرد: تمام تلاش استکبار بر این است که مسلمانان از هم پاشیده و جدا شوند و این تقریب در بین امت اسلامی نباشد و وحدت امت اسلامی را برهم بزند لذا برماست که به ریسمان الهی چنگ بزنیم و معنای چنگ زدن این نیست که صرفا شعار بدهیم بلکه باید به همه آنچه که قرآن به ما در زمینه‌های مختلف آموخته‌ است، عمل کنیم.

وی با بیان اینکه بقیع پیونددهنده مذاهب اسلامی است، افزود: منظور از وحدت میان مسلمانان آن است که هر مذهب اسلامی به باورهای مسلم خود ملتزم و بدان عمل کند اما در برابر مذاهب دیگر از سعه صدر برخوردار باشد و هیچ‌گونه تعصبی نداشته باشد.

مولوی یعقوب حسین‌بر، امام جمعه موقت خاش

مولوی یعقوب گفت: شخصیت‌های زیادی را در قبرستان بقیع مدفون داریم که پیامبر گرامی اسلام درباره حق مدینه فرمودند:« هرکس توان مرگ در مدینه را دارد زمینه مرگش را فراهم کند که فردای قیامت من برای او شفاعت می‌کنم.» و امروز اگر بقیع مورد احترام امت اسلامی است چون در قیامت اهل بیت(ع) بدین قبرستان توجه ویژه‌ای دارند.

خدمات انجام شده اهل سنت در بقیع

در ادامه حجت‌الاسلام عمار ابوطالبی، نویسنده پایان‌نامه «نقش تاریخی و تمدنی بقیع»، با اشاره به اینکه مراجعه به تاریه نشان می‌دهد که اهل سنت خدمات گسترده‌ای را در بقیع انجام دادند، بیان کرد: ساخت چندین بقعه، توسعه و ترمیم بقاع و تامین ملزومات داخلی بقاع از جمله اقدامات انجام شده از سوی اهل سنت است.

حجت‌الاسلام عمار ابوطالبی، نویسنده پایان‌نامه «نقش تاریخی و تمدنی بقیع»

وی تصریح کرد: کف‌پوشی و نصب پرده در بقعه اهل بیت(ع)، ساخت، توسعه و بازسازی بقعه عثمان و ترمیم بقعه ازواج از دیگر اقدامات اهل سنت بوده است.

جنبش خلافت هند و مسئله بقیع

در ادامه نیز، لیلا عبدی خجسته، نویسنده کتاب «جنبش خلافت هند و مسئله بقیع» بیان کرد: زمانی که خلافت اسلامی به عثمان انتقال پیدا می‌کند مردمان هندوستان همواره به عثمانی‌ها ارادت ویژه‌ای پیدا می‌کنند و سفرنامه‌های زیادی را نیز پیرامون آن نوشتند.

وی افزود: پس از فروپاشی خلافت عثمانی، مردم هندوستان به یاری عثمانی‌ها شتافتند و در همین حین زمان تکه تکه شدن خلافت عثمانی ناشران هندوستانی کتبی برای حمایت از عثمانی‌ها تالیف می‌کردند.

در پایان این همایش، از آثار جدید تولید شده در حوزه مطالعات بقیع، به ویژه پنج کتاب «جنبش خلافت و مسئله بقیع» اثر خانم دکتر عبدی خجسته، «مجموعه سوم اسناد بقیع» اثر دکتر محمدسعید نجاتی، «مجموعه مصاحبه‌ها و مقالات خارجی بقیع»، «ترجمه گزارش سفر جنبش خلافت به حجاز» اثر خانم دکتر عبدی خجسته، «بهشت بقیع از منشورات انجمن میراث اسلامی» اثر دکتر احمد خامه‌یار و ویژه نامه علمی پژوهشی «پژوهشنامه حج و زیارت» که در حوزه مطالعات بقیع به رشته تحریر درآمده است، رونمایی شد.

یادآور می‌شود، در هشتم شوال سال ۱۳۴۴ هجری قمری پس از اشغال مکه، وهابیان به سرکردگی عبدالعزیزبن سعود روی به مدینه آوردند و پس از محاصره و جنگ با مدافعان شهر، سرانجام آن را اشغال نمودند و به تخریب قبور ائمه بقیع و دیگر قبور پرداختند و ضریح فولادی ائمه بقیع را که روی قبور امام مجتبی، امام سجاد، امام باقر و امام صادق علیهم السلام قرار داشت از جا در آوردند.

انتهای پیام
captcha