به گزارش ایکنا از اردبیل، در آستانه فرارسیدن ماه محرم، ایرانیان که دلداده سید و سالار شهیدان و یاران وفادارش هستند، با برپایی مراسم و آیینهای خاصی، دلدادگی و ارادتشان را به اهل بیت(ع) نشان میدهند.
مردمان ولایتمدار استان اردبیل نیز همچون سایر استانهای کشور، با برپایی آیینهای با شکوه فرهنگی از جمله آیین طشتگذاری که قدمتی دیرینه دارد، در عزای امام حسین(ع) و یارانشان اشک ماتم میریزند.
آیین طشتگذاری به عنوان سنتی کهن در این استان نه تنها در گذر زمان، جایگاه و اهمیت خود را از دست نداده، بلکه روزبه روز بر شکوه و رونق آن نیز افزوده شده، بطوریکه طی سالهای اخیر، این نوجوانان و جوانان هستند که با مشارکت فعال خود در برگزاری چنین آیینهای فرهنگی، عشق و ارادت خود را به اهل بیت(ع) به تصویر میکشند.
از گذشتههای دور تاکنون، این آیین عزاداری مردم اردبیل، از هشتم ذیالحجه، شب شهادت سفیر عشق، حضرت مسلم بن عقیل آغاز و تا ۲۸ صفر، سالروز رحلت پیامبر گرامی اسلام ادامه مییابد.
طشتهایی که در این مراسم مورد استفاده قرار میگیرند، گرد، از جنس برنز و یا مس است؛ هر روز بعد از عزاداری، ریش سفیدان و عاشقان حسین(ع) در هر محله، طشتها را بر دوش گذاشته و حاضران در مسجد در جلوی آنها با شعار «الدخیل یا ابوالفضل» سینه میزنند و عزاداری میکنند. پس از آن، عزاداران با دور زدن مسجد، طشتها را در جای مخصوص خود قرار میدهند و در آخرین روز طشتگذاری، از آب طشت که به حمد و دعا متبرک شده به نیت شفا و حاجت، جرعهای مینوشند و یا در آب و غذا میریزند.
قدمت برپایی آیین طشتگذاری در استان اردبیل به چند قرن پیش باز میگردد، امروز نیز این آیین در جای جای استان اردبیل برگزار میشود و حتی اردبیلیهای مقیم سایر استانهای کشور از جمله استان تهران نیز در تکایا، خانهها و حتی مساجد خود، هر ساله با شکوه خاصی، این آیین فرهنگی - مذهبی را شکوه خاصی برگزار میکنند.
حاجعلی جعفرینمین، کارشناس فرهنگی و دینی از دلدادگان اباعبداللهالحسین(ع) سالهاست که به همراه همسرش، آیین طشتگذاری را در خانه خود برگزار میکند.
وی میگوید: این آیین را همچون میراثی فرهنگی و ناملموس از نسلی به نسل دیگر در حال انتقال است.
جعفری نمین اظهار میکند: هر وقت به ماه محرم نزدیک میشویم، قلبمان برای عزاداری امام حسین(ع) و یاران وفادارشان به تپش میافتد، خانه سیاهپوش میشود و با برگزاری آئین طشتگذاری، در عزای امام حسین(ع) اشک ماتم میریزیم.
جعفرینمین با بیان اینکه برگزاری آیین طشتگذاری به نیاکان ما بازمیگردد، ادامه میدهد: طشتی که در این مراسم استفاده میکنیم، از جنس برنز است و به سه نسل قبل از من باز میگردد، قبل از شروع کرونا که مشکلی از نظر برگزاری تجمع و مراسم فرهنگی و مذهبی به لحاظ بهداشتی نداشتیم، این نوجوان و جوانان محلهمان بودند که عاشقانه پای کار میآمدند و در برپایی این مراسم عزای سید و سالار شهیدان و برپایی این آیین، از یکدیگر پیشی میگرفتند.
وی از مسئولان فرهنگی میخواهد، با استفاده از رسانهها، بیش از بیش نسل نوجوان و جوانان را با تاریخ مراسم و آیینهای فرهنگی - مذهبی آشنا کنند چرا که چراغ راه هدایت آنها اهل بیت(ع) هستند که معارف آنها از طریق مراسم و آیین های تاریخی - فرهنگی برای نسل جوان قابل تبیین است.
حاج محمود خاماچی، مسئول برگزاری آیین طشتگذاری یکی از محلات اردبیل هم بیان میکند: آیین طشتگذاری یکی از کهنترین سنتها و مناسک ایرانی است که جمع کثیری از مردم برای پیشواز عزاداریهای محرم برگزار میکنند.
وی با بیان اینکه آنچه غنای معنوی این مراسم را دوچندان کرده است، تجدید پیمان با سالار شهیدان به صورت نمادین است، ادامه میدهد: در این آیین، طشت آب نماد آب فرات است و در اعتقاد دینی شهروندان اردبیلی، تشتگذاری به دلیل نماد عهد مجدد با شهدای کربلا حامل پیام معنوی غنی بوده و از تقدس خاصی برخوردار است.
خاماچی میگوید: باید تلاش کنیم تا نهضت عاشورا برای نسل نوجوان و جوان بیش از بیش تبیین شود که یکی راهکارهای مهم برای تحقق آن، احیای آیینهای فرهنگی – مذهبی و پاسداشت آنها با کمک روحانیون و رسانههاست تا اصالت، تاریخ و نهضت واقعه کربلا آنطور که هست به نسلهای بعد انتقال یابد.
وی با بیان اینکه هیئتهای مذهبی هرکدام به نوعی یک رسانه اثربخش هستند، بیان میکند: هیئتهای مذهبی نباید از نقش ابراز و شیوههای نوین در ترویج و گسترش فرهنگ اسلامی غافل باشند و باید با استفاده از شیوههای نوین ارتباطی، نسل نوجوان و جوان را با آموزهها و معارف دینی و فرهنگ حسینی بیش از پیش آشنا و مأنوس کنند.
انتهای پیام