معماری بیرونی و داخلی ساختمان مؤید هویت تاریخی و اسلامی باشد
کد خبر: 4073929
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۲

معماری بیرونی و داخلی ساختمان مؤید هویت تاریخی و اسلامی باشد

رئیس شورای اسلامی اراک با اشاره به اینکه نمای ساختمانی از سوی انبوه‌سازان و برج‌سازان به مؤلفه تجاری تبدیل شده است، اظهار کرد: نمای بیرونی و داخلی باید با طراحی ایرانی تناسب داشته و هویت تاریخی و اسلامی داشته باشد. اغلب نماهای ما با هویت تاریخی و مذهبی ما تناسب ندارند.

سید وحید میرنظامی رئیس شورای اراک

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، سیدوحید میرنظامی، رئیس شورای اسلامی اراک، امروز، 5 مرداد در مراسم اختتامیه اولین مسابقه «نمای برتر» که در سالن فرهنگسرای شهر اراک، برگزار شد، ضرورت توجه به نمای مطلوب و برتر را مورد تأکید قرار داد و افزود: برای این مهم بیشتر به نمای ظاهری و خارجی بناها توجه شده و کمتر به نمای داخلی توجه می‌شود.

وی از استانداری، شهرداری و نظام مهندسی درخواست خارج شدن شهر از آشفتگی نماها شد و افزود: حقوق عمومی و خصوصی دارای تفاوت‌هایی است. حقوقدانان عمومی نمی‌توانند نسبت به مسائل عمومی بی‌تفاوت باشند و  بحث نما در شهر تابع حقوق عمومی است و نمی‌توان گفت هرطور که مایل هستیم ساختمان را بنا می‌کنیم. نما دارای حق عمومی و اجتماعی است و بین نمای بیرونی و درونی باید تلفیق و تناسبی وجود داشته باشد.

میرنظامی توجه به نمای ساختمان را یکی از مهم‌ترین مباحث عنوان کرد و افزود: نمای ساختمانی از سوی انبوه‌سازان و برج‌سازان به مؤلفه تجاری تبدیل شده است و کمتر به نمای اصیل توجه می‌شود و عموماً به دنبال نماهای رومی هستند، البته با نماهای رومی مختلف نیستیم، اما نه اینکه محوریت قرار گیرد. نمای بیرونی و داخلی باید با طراحی ایرانی تناسب داشته و هویت تاریخی و اسلامی داشته باشد. اغلب نماهای ما با هویت تاریخی و مذهبی ما تناسب ندارند.

رئیس شورای اراک در پایان، بیان کرد: از شهرداری می‌خواهم بحث معماری ایرانی و اسلامی توجه داشته باشد. در حال حاضر تجاری‌سازی اولویت دارد و غلبه جنبه فردی بر جنبه عمومی و حقوق اجتاعی را شاهد هستیم و این مهم مشکلاتی را ایجاد کرده است. نظام مهندسی در کنار اهمیت دادن به ذوق و ذائقه سفارش دهنده به مباحث ایمنی، نور و روشنایی و دیگر موارد نیز توجه کند.

علیرضا کریمی، شهردار اراک، هم در این مراسم ساماندهی نمای ساختمان‌های اراک را از برنامه اولویت‌دار شهرداری دانست و ادامه داد: نمای ساختمان معرف‌ فرهنگ و نماد مردم همان منطقه است و با توجه به این مهم حس زیباشناختی به دیگران القا می‌شود.

وی بیان کرد: نمای شهری باید با وضعیت و نمای داخلی ساختمان و فرهنگ ساکنان شهر تناسب‌سازی شود؛ چراکه اگر کالبد بیرونی ساختمان ناهماهنگ و آشفتگی باشد، شهر نیز دچار آشفتگی می‌شود. در کنار بحث نما باید به مباحث ایمنی، نوع اقلیم، انرژی، روشنایی و ... نیز توجه شود. در حال حاضر اجرای طرح اجرای نمای مطلوب در دستور کارویژه قرار دارد.

انتهای پیام
captcha