دورهمی قرآنی نوجوانان یزدی در تابستان
کد خبر: 4080952
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۳

دورهمی قرآنی نوجوانان یزدی در تابستان

۳۲ نفر از نوجوانان یزدی با برگزاری دورهمی تابستانه در قالب طرح ملی «رحله» که در مسجد مهدیه شاهدیه اجرایی شد، حافظ سه جزء قرآن کریم شدند.

هشتمین دوره طرح ملی رحلهبه مراسمی در یکی از مساجد شهر شاهدیه دعوت شدیم که پایان‌بخش دوره‌ای تابستانه اما از جنس قرآن بود، چمدان‌هایی در کنار مسجد از بازگشت سفری اما پرشور و هیجان خبر می‌داد، نوجوانانی را می‌بینم که با ذوق و شوقی وصف‌ناشدنی در مسجد حضور دارند، نزدیک غروب است و نوجوانان در انتظار مراسم پایانی طرح ملی حفظ شبانه‌روزی قرآن کریم با عنوان «رحله»، تا پس از پنجاه روز حفظ قرآن خاطرات شیرین این ایام را با خانواده‌ها مرور کنند.

در حاشیه مراسم با حجت‌الاسلام سیدمحمدکاظم میرجلیلی، مسئول طرح ملی رحله در شهرستان یزد درباره اجرای این طرح در مسجد مهدیه شاهدیه به گفت‌وگو نشستم.

وی در این باره به خبرنگار ایکنا چنین می‌گوید: طرح ملی حفظ قرآن با عنوان «رحله» که به صورت دورهمی شبانه‌روزی و در تابستان اجرایی شد، مقدمه‌ای برای حفظ کل است. در فراخوانی که برای ثبت‌نام منتشر شد، 35 نفر از نوجوانان 14 الی 22 سال شهرستان یزد در این طرح ثبت‌نام کردند که بعد از آزمون ورودی 32 نفر پذیرفته شدند.

شرکت 32 نوجوان یزدی در طرح «رحله»

میرجلیلی افزود: نوجوانان در قالب این طرح به مدت 50 روز و به صورت شبانه‌روزی نسبت به حفظ یک جزء تا سه جزء قرآن اقدام و در دوره آموزشی زیر نظر اساتید مجرب حفظ قرآن را آغاز کردند.

وی برگزاری کلاس‌های تجوید، مفاهیم، بهره‌مندی از درس اخلاق زیر نظر اساتید همچون حجج اسلام دهقان نیری امام‌جمعه شاهدیه، سید کاظم مدرسی استاد حوزه علمیه، علی گندمی فعال و پیشکسوت قرآن را از دیگر برنامه‌های جنبی این طرح بیان کرد.

این مربی و فعال قرآنی استان یزد از برگزاری دو اردوی یک روزه و دو روزه آموزشی و تفریحی ویژه شرکت‌کنندگان طرح خبر داد و بیان کرد: در تدارک سفر زیارتی مشهد مقدس برای نوجوانان هستیم که به عنوان اردوی پایانی این دوره مطرح می‌شود.

مسئول طرح ملی رحله در یزد یادآور شد: این طرح برای اولین‌بار در شهرستان یزد در محل مسجد مهدیه شاهدیه با حضور 32 نفر از نوجوانان 14 الی 22 سال در تابستان امسال به صورت شبانه‌روزی در مدت 50 روز برگزار شد.

وی در پاسخ به این سؤال در زمینه راهکارهایی برای هدایت نسل امروز به فعالیت‌های قرآنی گفت: متأسفانه انگیزه برای انجام فعالیت‌های قرآنی در بین نسل جوان کمرنگ شده  و دلیل آن به نظر بنده این است که نوجوان و جوان باید فعالیت خود را به معرض عموم بگذارد، وقتی مسابقات قرآنی کمرنگ شده و برنامه‌های قرآنی به صورت ویژه مورد توجه و حمایت قرار نمی‌گیرد، نوجوان و جوان چگونه می‌تواند فعالیت خود را به نمایش بگذارد.

میرجلیلی افزود: کلاس‌ها و دوره‌های قرآنی باید با حمایت مسئولان برگزار شود و البته نوجوان باید بتواند فعالیت خود را در اماکن عمومی در معرض دید قرار داده تا هم انگیزه‌ای برای این فرد باشد و هم اینکه دیگر نوجوانان و جوانان به این سمت هدایت شوند که این اقدام یکی از راه‌های ایجاد انگیزه است.

وی بیان کرد: مورد دیگری که می‌تواند در این زمینه مؤثر واقع شود، توجیه والدین است، متأسفانه اغلب مشاهده می‌کنیم پدر و مادرها توجیه نیستند و عنوان می‌کنند اگر فرزند من قرآنی شود، چه فایده‌ای می‌تواند داشته باشد و نمی‌دانند اگر فرزندی از سنین کودکی در وادی قرآن قدم گذاشت، در تربیت قرآنی این کودک نباید زیاد وقت گذاشت چرا که این کودک در مسیری قرار گرفته که با تربیت قرآنی همراه است. همان‌گونه که والدین نوجوانان شرکت‌کننده در طرح رحله عنوان می‌کنند تأثیر انس با قرآن را در فرزندانشان به وضوح مشاهده می‌کنند.

دوست دارم حافظ کل قرآن شوم

علی محمدی‌منش، نوجوان 15 ساله‌ای که از روستای محمدآباد در این طرح شرکت کرده نیز به ایکنا گفت: سال گذشته در یکی از گروه‌های خانوادگی متوجه برگزاری طرح رحله در یکی از شهرستان‌ها شدم اما به دلیل بُعد مسافت نتوانستم در این طرح شرکت کنم. در تابستان امسال از طریق مدیر داخلی یکی از مؤسسات قرآنی متوجه برگزاری این طرح در مسجد مهدیه شاهدیه شدم که با موافقت خانواده‌ام توانستم در این طرح شرکت کنم.

وی شرکت در این طرح را به دیگر نوجوانان توصیه کرد و گفت: حفظ قرآن با سختی‌هایی همراه است و باید با اخلاص و بردباری در این مسیر قدم گذاشت و سختی‌ها را با جان دل تحمل کنند چرا که سختی‌های این مسیر ارزش بسزایی دارد و امیدوارم بتوانم این مسیر را ادامه دهم.

امیرمحمد یاوری، دیگر نوجوان 14 ساله نیز که از طریق یکی از اقوام با این طرح آشنا شده گفت: بعد از آشنایی با این طرح و  اطلاع از زمان برگزاری این دوره با موافقت خانواده‌ام در این طرح حضور یافتم و بعد از آزمون ورودی موفق به شرکت شدم. خوشبختانه توانستم جزء یک و بخشی از جزء دو را حفظ کنم و امیدوارم روزی حافظ کل قرآن شوم که آرزوی قلبی من است.

یاوری به برنامه‌های جنبی این دوره و بهره‌مندی از اساتید اخلاقی اشاره کرد و افزود: به نظر من اردوهای تفریحی و حضور اساتید اخلاق در این دورهمی‌ از مزیت‌های این دوره تابستانه است و اکنون خوشحال هستم که در قالب این طرح به وادی حفظ قرآن قدم گذاشته‌ام.

حسینی، مادر یکی از نوجوانان شرکت‌کننده در این طرح نیز با اشاره به حضور دو فرزند 14 ساله و 8 ساله‌اش در این طرح گفت: وقتی فرزند 14 ساله‌ام برای شرکت در این طرح در مسجد مهدیه شاهدیه حضور یافت، با اصرار فرزند کوچکترم مواجه شدیم و علی رغم اینکه احساس می‌کردم در این مسیر با سختی مواجه شده و از ادامه مسیر باز بماند اما در طول طرح با علاقه‌ای که نشان می‌داد و تشویق مسئولان و اساتید طرح توانست در این مسیر موفق باشد.

وی با قدردانی از مسئولان اجرایی این طرح بیان کرد: چنین دوره‌هایی بویژه اینکه در مساجد برگزار می‌شود، در ترغیب نوجوانان هم به سمت مساجد و هم فعالیت‌های قرآنی قطعاً مؤثر خواهد بود، امیدوارم شاهد تداوم چنین برنامه‌هایی در سطح جامعه باشیم.

یادآور می‌شود در این مراسم از نوجوانان شرکت‌کننده در طرح ملی رحله که برای اولین بار در شهرستان یزد و در محل مسجد مهدیه شاهدیه برگزار شد، تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام
captcha