والدین از چشم نوجوان، دنیا را ببینند
کد خبر: 4095506
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۰

والدین از چشم نوجوان، دنیا را ببینند

روانشناس و کارشناس مذهبی اظهار کرد: پدر و مادر باید از چشم نوجوان به دنیای هیجانات نوجوانی بنگرند و از سخت‌گیری و سهل‌گیری بیش از اندازه پرهیز کرده و در این راه اگر نیاز بود از مشاور بهره بگیرند.

حجت‌الاسلام قاسم فلسفی، روانشناس و کارشناس مذهبیحجت‌الاسلام قاسم فلسفی، روانشناس و کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی با اشاره به اصول تربیتی والدین در برخورد با نوجوانان، گفت: امروز اگر پدر و مادری در خانه سالمندان است یکی از دلایل آن سبک تربیتی اشتباهی است که در مورد فرزندان خود پیش گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه گاهی ممکن است پدران و مادران در زمان نوجوانی و جوانی خود سختی‌های بسیار کشیده‌اند و برای اینکه فرزندشان این سختی را متحمل نشود رفتاری بسیار دور از اعتدال با او دارند که این آسیب‌زننده است، افزود: افراط در مسئله تربیت باعث شکاف بین نسلی می‌شود؛ اگر امروز ناسازگاری را در نوجوانان می‌بینیم حاصل نوع تربیت است. تربیت نباید آمرانه و یا مهربانانه بیش از حد باشد؛ باور کنیم این امر در بزرگسالی کودکان تأثیر بسزایی دارد.

فلسفی اظهار کرد: تربیت باید متناسب با شرایط فعلی باشد و در این مقوله باید چارچوب‌ها رعایت شود، چراکه هرچه از رفتارها می‌بینیم حاصل نوع تربیت خانوادگی و توجه یا عدم توجه به اصول تربیتی توسط پدر و مادر است. یکی از احادیث پر ارزش نبوی که درباره تربیت اولاد، راهنمای همه پدران و مادران و مربیان است، این روایت شریف است که می‌فرمایند: «فرزند، هفت سال مولی، هفت سال بنده، و هفت سال وزیر است. پس اگر در سال بیست و یکم روحیات او مورد رضایت تو بود(شکر خدای نما) و الا واگذار، که در پیشگاه خدا معذوری»؛ این حدیث نشانگر توجه به اصول عاطفی و رفتاری کودک و نوجوان در سنین مختلف است.

رفتار توأمان مقتدرانه و مهربانانه 

این روانشناس گفت: تغییر هویت جایگاه و منزلت دختر نباید در محیط خانواده دیده شود، چراکه امروزه با تأثیر رسانه‌های غربی، سبک زندگی خانواده‌ها دچار تغییراتی شده که این تغییرات نباید روی سبک تربیتی به‌ویژه تربیت کودکان و نوجوانان تأثیر گذارند.

فلسفی با تأکید بر اینکه کودک و نوجوان باید علی‌رغم درک محبت پدر و مادر، از پدر رفتار مقتدرانه و همچنین ایمنی ببیند، افزود: نوجوانی و بلوغ از پرهیاهوترین دوران‌های زندگی است که در این سن فرد شروع به فاصله‌گیری از خانواده می‌کند. ستیزه‌جویی و مخالفت‌جویی با خانواده و به‌ویژه پدر خانواده از ویژگی‌های این سن است که باید یاد گرفت آن را مدیریت کرد. بنابراین، لازم است پدر و مادر چارچوب صمیمانه بدون افراط خود را در ساختار مقتدرانه حفظ کنند تا نوجوان ضمن احساس نزدیکی با آنان، احترام و قانونمندی را نیز یاد بگیرند و در اجتماع نیز آن را به‌کار برد.

وی با بیان اینکه والدین با درک و نظارت بر روابط عاطفی فرزندانشان می‌توانند به سلامت طی شدن بحران نوجوانی کمک کنند، یادآور شد: پدر و مادر باید از چشم نوجوان به دنیای هیجانات نوجوانی بنگرند و از سخت‌گیری و سهل‌گیری بیش از اندازه پرهیز کرده و در این راه اگر نیاز بود از مشاور بهره بگیرند.

انتهای پیام
captcha