چگونه از مهارت‌آموزی در مسجد به تحقق شعار سال برسیم
کد خبر: 4136594
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۸

چگونه از مهارت‌آموزی در مسجد به تحقق شعار سال برسیم

مدرس دانشگاه بیرجند با تأکید بر استفاده از کارکرد اقتصادی مساجد گفت: نیاز داریم ترویج فرهنگ اشتغال در کنار ترویج فرهنگ دین انجام شود. اگر پیرو ولایت فقیه هستیم برای تحقق شعار سال باید وارد فاز عملیاتی شویم؛ این‌گونه با رشد تولید تورم را کنترل کرده و با تربیت فرزندانی آگاه و دانش‌آموخته به جامعه‌ای دارای استحکام و استقلال خواهیم رسید.

مهدیه ضیائیان، اقتصاددان و استاد دانشگاه بیرجندمهدیه ضیائیان، مدرس دانشگاه بیرجند در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: حضرت خدیجه(س) پرچمدار بانوان زمان و نمونه بارز یک زن کارآفرین و در میدان اقتصادی بود. ایشان هوش اقتصادی و مالی بسیار بالایی داشت و در اوایل اسلام جزء تجار معروف و بنام بودند.

وی افزود: زندگی حضرت خدیجه(س) و فعالیت اقتصادی ایشان نشان‌دهنده این است که اسلام برای حضور بانوان در اجتماع و حتی کارکرد اقتصادی آنان ارزش بسیار بالایی قائل است. حضوری که شاید گاهی در عضر حاضر کم‌رنگ دیده شده است. به همین منظور و با نگاه به زندگی این بانو در استان خراسان‌جنوبی طرح‌های بسیاری در حال اجراست که یکی از آنها طرح فدک در بسیج جامعه زنان است. در این طرح تولیدات خانگی بانوان از جمله نساجی سنتی شبکه‌سازی و هفت شبکه در مرکز استان پیش‌بینی شده است و این هفت شبکه با درنظر گرفتن علایق بارز ملی و فراملی به خوشه‌های بالادستی متصل شدند و این‌گونه شبکه کارآفرینی شکل گرفت.

مدرس دانشگاه بیرجند بیان کرد: در راستای تعامل با مسئولان و متولیان امر در آستان قدس رضوی، اجرای طرح هر محله یک مسجد و هر مسجد یک کانون کارآفرینی نیز در نظر گرفته شد تا بتوانیم از ظرفیت مساجد در بعد اجتماعی و اقتصادی بهره ببریم و به کارکرد این مکان‌های مقدس نزدیک‌تر شویم. دوره‌های آموزشی با محوریت مسجد، استعدادسنجی و توان‌سنجی برای بانوان انجام شد و وارد فاز عملیاتی شدیم.

ضیائیان اظهار کرد: بحث دیگر طرح اشتغال بانوان بر مبنای طرح تجاری حضرت خدیجه(س) است که به‌صورت روستایی در خراسان‌جنوبی در حال اجراست و در مرزی‌ترین روستاهای استان بحث آموزش، توان‌سنجی، توانمندسازی، مهارت‌آموزی، اشتغال و پشتیبانی پیگیری می‌شود تا تضمینی برای فروش و ثبات شغلی باشد.

استفاده از ظرفیت مبلغان در ترویج کارآفرینی 

وی بیان کرد: در حقیقت برای تحقق شعار سال باید در کنار ترویج مسائل فرهنگی، ترویج فرهنگ کارآفرینی را نیز درنظر بگیریم، چراکه مقام معظم رهبری هر سال شعار سال را با موضوع اقتصادی درنظر می‌گیرند، اما تاکنون هیچ‌گونه برنامه عملیاتی برای آن تعریف نکرده‌ایم.

ضیائیان با بیان اینکه متأسفانه در این سال‌ها سخنرانی و انتشار مقالات زیادی در حوزه شعارهای اقتصادی سال صورت گرفته، اما در عمل امری در جامعه برای رشد اقتصادی دیده نشده است، ادامه داد: به نظر می‌رسد مبلغان دین باید به‌عنوان مدرس کارآفرینی تربیت شوند، چراکه مبلغان به نقاط مختلف سفر کرده و فرهنگ و سبک زندگی را ترویج می‌کنند. فراموش نکنیم اگر فرهنگ کارآفرینی ترویج شود زنجیره بزهکاری کم‌رنگ خواهد شد.

وی بیان کرد: هر اندازه برای فرهنگ کارآفرینی تلاش کنیم قطعا افراد آگاهی را وارد جامعه می‌کنیم و افراد زمانی می‌تواند در مناصب خود موفق عمل کنند که حداقل آگاهی لازم را داشته باشند. بانوان کارآفرین، این فرهنگ را به فرزندان خود آموزش خواهند داد و این آگاهی نسل به نسل انتقال می‌یابد و این‌گونه فرهنگ جامعه توسعه خواهد یافت.

این دکترای اقتصاد یادآور شد: نیاز داریم ترویج فرهنگ اشتغال در کنار ترویج فرهنگ دین انجام شود. اگر پیرو ولایت فقیه هستیم باید وارد فاز عملیاتی شویم؛ این‌گونه با رشد تولید تورم را کنترل کرده و با تربیت فرزندانی آگاه و دانش‌آموخته به جامعه‌ای دارای استحکام و استقلال خواهیم رسید.

انتهای پیام
captcha