پراکنده‌کاری در حوزه قرآن زیاد است
کد خبر: 4137897
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۶
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

پراکنده‌کاری در حوزه قرآن زیاد است

معلم قرآن لرستانی با تأکید بر لزوم ایجاد وحدت‌رویه در حوزه فعالیت‌های قرآنی گفت: امروز در حوزه قرآن پراکنده‌کاری زیاد است؛ تمام فعالیت‌های قرآنی می‌تواند دارای مدیریت واحد باشد و زیر نظر سازمان دارالقرآن پیش برود.

علی صدوقی، کارشناس ارشد علوم قرآنیعلی صدوقی از معلمان قرآن مدارس خرم‌آباد در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان با اشاره به اینکه علاقه به قرآن و انس و مأنوس شدن با آن باید در دوران کودکی در درون انسان نهادینه شود، اظهار کرد: از سال ۸۱ فعالیت خود در بخش قرآن را آغاز کردم که در مقطع تحصیلی دانشگاه به شکل تخصصی در حوزه‌های مختلف به‌ویژه تفسیر قرآن کریم فعالیت خود را ادامه دادم.

وی به فعالیت ۱۵ ساله خود در حوزه آموزش قرآن اشاره کرد و با بیان اینکه بهترین اساتید من در حوزه قرآن، رادیو قرآن و رادیو معارف بودند، افزود: تمرکز فعالیت‌های ما در حوزه قرآن در بخش‌های تفسیر، معانی تجوید و مفاهیم بود.

صدوقی به علاقه خود به قرائت منشاوی و خلیل الکوثری اشاره کرد و با بیان اینکه الگوهای قرآنی باید به نسل جوان معرفی شوند، اظهار کرد: امروزه در مدارس توجه به مفاهیم قرآنی ضعیف است.

این معلم قرآن با بیان اینکه در دوران ابتدایی و نوجوانی باید قرآن را با زبان ساده به دانش‌آموزان آموزش داد و نباید قرآن را سخت کنیم بر لزوم توجه به معانی فارسی و مفاهیم قرآن در مقاطع تحصیلی پایه تأکید کرد و گفت: نسل جوان از همان دوران کودکی باید بداند که کلید حل مشکلات قرآن است.

وی بر لزوم به‌روزرسانی مفاهیم قرآنی در حوزه تفسیر تأکید کرد و با بیان اینکه قرآن را باید با نگاه روز به نسل جوان آموزش داد، اضافه کرد: پیام‌های قرآنی را می‌توان با زبان‌های امروزی آموزش داد و برای آموزش مفاهیم قرآن به نسل جوان نباید از بیان فلسفی و سخنانی که برای نسل جوان قابل‌ فهم نباشد، استفاده کرد.

 رونق‌بخشی به فعالیت‌های قرآنی اولویت دستگاه‌های فرهنگی باشد

صدوقی با بیان اینکه هر کس با قرآن مأنوس باشد آثار و برکات آن در زندگی او مشهود خواهد بود، افزود: یکی از بهترین خاطرات قرآنی من آغاز اولین تدریس قرآن بود که در مسجد آیت‌الله مدنی، چهارراه طیب خرم‌آباد انجام شد.

این معلم قرآن سعادت معلمی و آموزش قرآن را بهترین افتخار خود دانست و با بیان اینکه معلم قرآن باید آراسته به صفات اخلاقی باشد، ادامه داد: معلم قرآن باید به لحاظ برخورد، اخلاق، ادب، توجه به مباحث دینی و مذهبی الگو و سرآمد باشد.

وی با بیان اینکه در دهه اول انقلاب شاهد گسترش و رونق محافل قرآنی بودیم، یادآور شد: امروز شاهد کم‌رونق شدن مباحث قرآنی هستیم که باید مردمی شدن فعالیت‌های قرآنی و رونق‌بخشی به آن در اولویت کار دستگاه‌های فرهنگی قرار گیرد.

صدوقی با بیان اینکه آموزش قرآن باید در تمام سطوح، دروس و رشته‌های درسی مورد توجه باشد، ادامه داد: برای ترویج، گسترش و فرهنگ قرآن تمام معلمان مقاطع ابتدایی در رشته‌های مختلف فیزیک، علوم، ریاضی و فارسی در حد دو دقیقه به بیان مسائل قرآنی مرتبط با رشته خود بپردازد.

این معلم قرآن با بیان اینکه خانواده نقش مهم و مؤثری در تربیت فرزندان و گرایش آنان به علوم و معارف قرآنی دارد، گفت: برای گسترش و رونق فعالیت‌های قرآنی در سطح کلی باید پیام‌های قرآنی جذاب به شکل مختصر، کوتاه و مفید در اجتماع گسترش پیدا کند و از ظرفیت چهره‌های جذاب در حوزه قرآن نیز در سطح استان‌ها استفاده شود که نمونه آن فعالیت‌های قرآنی شبکه سوم سیماست که با جذابیت‌هایی که ایجاد کرده است سبب جذب مخاطبان شده است.

وی با یادآوری اینکه کسب رتبه اول کشور در تفسیر در بین دانشجویان دانشکده‌های علوم قرآنی مسابقات قرآن فرهنگیان کشور از افتخاراتی است که به برکت قرآن برایم حاصل شده است بر لزوم ایجاد هم‌افزایی و وحدت‌رویه در حوزه قرآن اشاره کرد و افزود: امروز در حوزه قرآن پراکنده‌کاری زیاد است؛ تمام فعالیت‌های قرآنی می‌تواند دارای مدیریت واحد باشد و زیر نظر سازمان دارالقرآن پیش برود.

صدوقی با تأکید بر لزوم توجه به وقف قرآنی گفت: وقف در دستگاه امام حسین(ع) فراوان است و قطعاً امام حسین(ع) یا حضرت ابوالفضل العباس(ع) بیشتر از هر کسی با قرآن انس داشتند لذا باید به وقف قرآنی نیز توجه کرد.

انتهای پیام
captcha