فردوسی نجات جهان را بر پایه خرد می‌داند
کد خبر: 4140939
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۲
رئیس موسسه فرهنگی اکو:

فردوسی نجات جهان را بر پایه خرد می‌داند

رئیس موسسه فرهنگی اکو گفت: بر اساس آنچه که فردوسی در شاهنامه آورده؛، نجات جهان بر پایه خرد استوار است و حقیقتا خرد است که انسان را به سعادت و رستگاری خواهد رساند.

مرادجان بوری‌بایف، رئیس موسسه فرهنگی اکوبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، مرادجان بوری‌بایف، رئیس موسسه فرهنگی اکو، امروز ۲۴ اردیبهشت‌ماه، در همایش«بزرگداشت فردوسی با محوریت بازشناسی نقش شاهنامه فردوسی در هویت ملی» که در محل دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، بازشناسی نقش شاهنامه فردوسی در هویت ملی که در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: به نظر من سخن تازه گفتن از شاهکار فردوسی سخت است و در واقع باید از روزنه‌ای که فردوسی به مسائل مختلف نگاه می‌کرد، جهان را نگریست.

وی بیان کرد: همواره باید دانست که فردوسی به راستی شاهنامه را که شاه‌اثر او محسوب می‌شود را در زمانی خلق کرد که یکی از پر آشوب‌ترین و پر ماجراترین زمان‌ها بود و با خلق این اثر خود تلاش کرد تا برای اینکه تاریخ ایران به فنا نرود و یا فراموش نشود و جای چنین اثر ارزشمندی در ادبیات ما و جهان خالی نماند.

رئیس موسسه فرهنگی اکو، شاهنامه را شناسنامه مردم جهان دانست و افزود: البته که این اثر تنها شناسنامه ملی محدوده امروز ایران نیست و حکیم فردوسی نه در ایران و منطقه بلکه جهان خوب شناخته شده است، زیرا پیام‌هایی که فردوسی در زمان خود در قالب شاهنامه مخابره کرد، زمان و مرز و بومی نمی‌شناسد.

اکو بوری‌بایف شاهنامه فردوسی را دریای پر گوهری خواند و افزود: سراینده این دریای پر گوهر مفاهیم ماندگاری چون خرد، دانش، میهن‌دوستی، جوانمردی، آیین کشورداری و دستور زندگی را در قالب حماسه بیان می‌کند که این کار بزرگی است.

حکیم فردوسی به مثابه معمار هنرمند

وی ابراز کرد: در واقع حکیم فردوسی به مثابه معماری هنرمند، کاخی بنا کرد که هم‌زبانان و افرادی که پس از او آمدند، نگاه ژرف بر آن داشتند و به تقلید از او آثاری خلق کردند که هیچ‌یک از آن‌ها به آن پایه نرسیده است و به واقع باید گفت که این افراد جز تقلید، کار دیگری انجام ندادند.

رئیس موسسه فرهنگی اکو تصریح کرد: به راستی که اگر این سعی و تلاش، میهن‌دوستی و اقدام این مرد بزرگ نبود، تعریف ایران‌زمین دچار اختلال و در نهایت به فراموشی سپرده می‌شد، اما این سخن‌سرای آگاه هوشمندانه به این موضوع پی برد و برای حفظ آن کوشید.

بوری‌بایف بیان کرد: بر اساس آنچه که فردوسی در شاهنامه آورده؛ نجات جهان بر پایه خرد استوار است. حقیقتا خرد است که انسان را به سعادت و رستگاری خواهد رساند و جهل، بی‌خردی، نادانی، حرص و آز انسان را به گمراهی و نابودی خواهد کشاند و این دو مقوله همیشه در نبرد تنگاتنگ با یکدیگر قرار دارند.

وی اظهار کرد: همچنین به نظر فردوسی خرد و دانایی همیشه پیروز نیست و گاهی تاریکی بر روشنایی و نادانی بر دانایی چیره می‌شود و این ستیز است که به زندگی بقا و تداوم می‌بخشد و سرنوشت بشریت نیز بر این اصل بنا نهاده شده و حکیم فرزانه این موضوع را با صحنه‌آرایی‌ها، صحنه‌پردازی‌ها و قلم توانای خود در شاه‌اثرش به تصویر می‌کشد.

رئیس موسسه فرهنگی اکو تاکید کرد: صاحب شاهنامه تنها نور، دانش و خرد انسان را وارسته می‌کند، جهان را به سوی پیشرفت و آگاهی می‌برد و نیکی، گذشت، تفاهم و فضای صلح و آشتی را در عالم فراهم می‌کند و همواره پیام‌های فردوسی ما را وادار می‌کند تا به گذشته پر نور خود توجه خاصی داشته باشیم.

انتهای پیام
captcha