کتب جدید انتشارات جهاددانشگاهی اردبیل وارد بازار نشر شدند
کد خبر: 4150094
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۳

کتب جدید انتشارات جهاددانشگاهی اردبیل وارد بازار نشر شدند

انتشارات جهاد دانشگاهی اردبیل جلد سوم کتاب «مسائل معکوس ریاضی در مدل سازی آب‌های زیرزمینی» را با رویکردی به حوزه علوم پایه، به ویژه مدل‌سازی ریاضی، مهندسی جریان آلاینده در حوزه منابع آبی، مسائل معکوس و محاسبات عددی و جلد سوم کتاب «ساختار‌های مقید ذرات بنیادی» را با رویکردی به حوزه علوم پایه، به فیزیک ذرات و پیوند‌های مقید ذرات نسبیتی منتشر کرد.

جهاد دانشگاهیبه گزارش ایکنا، به نقل از جهاددانشگاهی اردبیل، کتاب «مسائل معکوس ریاضی در مدلسازی آب‌های زیرزمینی» توسط دکتر یونس طالعی عضو بنیاد نخبگان و دکتر هوشیار ایمانی کله‌سر عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی تالیف گردیده است تا در قالب مسائل معکوس، مدل ریاضی برای شناسایی مکان منبع انتشار آلاینده در آب‌های زیرزمینی معرفی و به همراه چندین مثال، دقت و کارایی روش‌های ریاضی بررسی شود.

هدف اصلی در این کتاب، ارائه مدل ریاضی در قالب مسائل معکوس برای شناسایی منبع انتشار آلاینده در حوزه منابع آبی زیرزمینی می‌باشد که در حال حاضر یکی از موضوعات بروز تحقیقاتی در حوزه علوم پایه و مهندسی به شمار می‌رود. اهمیت مدل ریاضی در قالب مسائل معکوس برای شناسایی منابع ایجاد آلودگی در آب از آنجا ناشی می‌شود که تنها با برداشت چند اطلاعات داده‌ای از میزان غلظت آلاینده از چند نقطه می‌توان تابع شدت آلودگی منبع آلاینده را به صورت قابل قبولی بدون داشتن اطلاعات قبلی از موقعیت مکانی آن محاسبه کرد و موقیعت مکانی منبع انتشار آلودگی را تشخیص داد.

کتاب «مسائل معکوس ریاضی در مدل سازی آب‌های زیرزمینی»، به ارائه راهکار‌های علمی و محاسباتی در قالب مدل ریاضی برای مجهز شدن به سیستم‌های کنترل و اعلام خطر در جهت ارزیابی و شناسایی منبع آلودگی منابع آبی و میزان سلامت و امنیت آن‌ها می‌پردازد که در حالت کلی، در راستای حملات بیوتروریستی به منابع آبی، چالش علمی در آشکارسازی این عوامل، راه‌های پیشگیری و کاهش آسیب پذیری شیوع بیماری ناشی از آلودگی آب در قالب مدل‌های ریاضی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

در فصل اول، به موضوع پدافند غیرعامل و نقش آن در مقابله با بیوتروریسم پرداخته می‌شود. در فصل دوم، مدل ریاضی جریان آلاینده در حوزه منابع آبی در چهارچوب مسائل معکوس ریاضی معرفی شده و در ادامه تشخیص و ردیابی منبع انتشار آلاینده در قالب مدل ریاضی بیان شده است، علاوه بر این، در این فصل مدل‌بندی ریاضی دینامیکی شیوع بیماری اپیدمی ناشی از آلودگی آب و نقش آموزش و رعایت اصول بهداشتی در کنترل بیماری مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

در فصل سوم، روش‌های پاکسازی منابع آبی بصورت کلی بحث شده و در فصل چهارم، مدل ریاضی شناسایی منبع انتشار آلودگی در حوزه منابع آبی زیرزمینی در حالت‌های مختلف در نرم افزار متلب و میپل شبیه سازی شده است. کتاب «مسائل معکوس ریاضی در مدل سازی آب‌های زیرزمینی»، ۱۴۴ صفحه ای، در ۴ فصل تالیف شده است و به قیمت ۸۰۰۰۰۰ ریال در دسترس علاقمندان قرار دارد.

کتاب «ساختار‌های مقید ذرات بنیادی» توسط دکتر آرزو جهانشیر عضو هیات علمی گروه فیزیک و علوم مهندسی دانشگاه فنی و مهندسی بویین زهرا تالیف گردیده است که برای دانشجویانی که از فیزیک نوین، نسبیت و کوانتوم اطلاعات عمیق و کاربردی نسبتاً خوبی دارند و یا دانش کافی در حد کتب کارشناسی فیزیک دارند، مفید است.

کتاب «ساختار‌های مقید ذرات بنیادی» در قالب نگاه اجمالی به طبقه بندی ذرات بنیادی، مروری گذرا به مبحث ذرات فرمیونی و بوزونی مقید دارد؛ که در سال‌های اخیر تحول عمیقی را در دنیای فیزیک و فنآوری‌های نوین داشته است. در این بین اشاره‌ای به برخی مسائل و ابهامات نظری مفاهیم ذرات، رسانایی و ابررسانایی مواد خواهد شد که شروع شناخت رفتار ماده و دیدگاه موج ذره و نوسانات دائمی ماده را در برمی‌گیرد.

این کتاب، مباحث ذرات و برهم‌کنش ذرات بنیادی از ساده‌ترین برهمکنش‌ها تا برهمکنش‌های مقیدکننده هادرونی را در کنار هم و با تکیه بر مفاهیم فیزیک ذرات و کوانتوم به زبانی بسیار ساده و قابل درک بدون کاربرد فرمول‌های پیچیدة ریاضی بیان می‌کند. اگر چه مباحث ریاضی و نتایج بدست آمده از بررسی ساختار‌های مقید ذرات در مراجع برگرفته از مقالات ارائه شده است، از این رو با نگاهی ساده و شیوا، ساختار ذرات، اتم و ماده را درمی نوردیم و با شناخت آن‌ها برهمکنش ذرات و شکل گیری پیوند‌های مقید را باز می‌شناسیم. کتاب «ساختار‌های مقید ذرات بنیادی»، ۱۵۲ صفحه‌ای، در ۳ فصل تالیف شده است و به قیمت ۹۵۰۰۰۰ ریال در دسترس علاقمندان قرار دارد.

انتهای پیام
captcha