عرفه، روزی که خداوند بندگانش را از قید و بند قهر خود آزاد می‌کند
کد خبر: 4151065
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۳
محمدعلی انصاری:

عرفه، روزی که خداوند بندگانش را از قید و بند قهر خود آزاد می‌کند

صاحب تفسیر مشکاة گفت: هیچ روز و شبی در سال و ماه وجود ندارد که خداوند به اندازه عرفه بندگانش را از قید و بند قهر خود آزاد کند و آن روز، روز عرفه و معرفت است.

محمدعلی انصاری، مفسر قرآن کریم و صاحب تفسیر مشکاةبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمدعلی انصاری، مفسر قرآن و صاحب تفسیر مشکاة، امروز، 7 تیرماه، در نشستی مجازی به مناسبت روز عرفه، اظهار کرد: امروز روزی است که آن‌را با نام عرفه می‌شناسیم. معرفت به دو صورت حاصل می‌شود؛ اول اینکه می‌کوشیم مسیری را طی می‌کنیم، جهل خود را تبدیل به علم می‌کنیم و در نهایت به معرفتی دست پیدا می‌کنیم.

وی ادامه داد: اما نوع دومی از معرفت را هم داریم که می‌خوانیم: «أَنْت الّذی أَشرقت الأَنوار فی قُلوبِ أُولیائکَ حتّی عَرَفُوک و وحّدوک، وأنتَ الّذی أزلْتَ الأغیارَ عن قلوبِ أحبّائِک حتّی لم یحِبُّوا سِواکَ، و لم یلجَؤا إلی غیرِک»، تویی که آغاز می‌کنی و نور را بر قلب بندگانت می‌افکنی، بعد آن‌ها عارف می‌شوند و به عرفاتی دست پیدا می‌کنند و تجلی پیدا می‌کند.

این مفسر قرآن کریم بیان کرد: این نوع دوم معرفت از ما آغاز نمی‌شود، بلکه معرفتی است که آغازکننده آن از خداوند است که یکی از جایگاه‌های آن عرفات و روز آن نیز عرفه است و به همین دلیل روایتی داریم مبنی بر اینکه هیچ روز و شبی در سال و ماه وجود ندارد که خداوند به اندازه عرفه بندگانش را از قید و بند قهر خود آزاد کند و عرفه و معرفت اینگونه است.

انصاری افزود: به همین دلیل می‌بینیم که یک ساعت درک عبادت این دعا از 80 سال عبادت در ماورای آن، اثرگذاری و فضیلت بیشتری در وجود انسان دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه توحید دارای سلسله مراتب و پله‌پله است، گفت: یکی از مراحل توحید، حضوری و شهودی است، همان حالت و جایگاهی كه سیدالشهدا(ع) در مناجات عارفانه عرفه بیان می‌كند و می‌فرمایند: «أَیكُونُ لِغَیرِكَ‏ مِنَ‏ الظُّهُورِ مَا لَیسَ لَكَ حَتَّی یكُونَ هُوَ الْمُظْهِرَ لَكَ مَتَی غِبْتَ حَتَّی تَحْتَاجَ إِلَی دَلِیلٍ یدُلُّ عَلَیكَ»، آیا برای غیر تو ظهوری هست كه آن ظهور برای تو نباشد تا ظاهركننده تو باشد؟، چه زمانی غایب بوده‌ای تا نیازمند دلیلی باشی كه بر تو دلالت كند.

انتهای پیام
captcha